נתיבי הקארפול (נסיעה משותפת) בכניסות לתל-אביב, שנפתחו לתנועה ביום חמישי האחרון,  הובילו הבוקר (ראשון) לפקקים כבדים בעיר נתניה בשל נהגים מהצפון שנכנסו לעיר. בעיר מתנגדים רבים לניסוי "נתיב פלוס" של משרד התחבורה, שנועד לעודד נסיעה ברכבי קארפול ובתחבורה הציבורית, על אף שהוא מצליח לקצר את הנסיעה למי שאינו נוסע כנהג בודד ברכב.

שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' דיווח הבוקר בהתלהבות על האצה של 12 קמ"ש בנסיעה לתל אביב "לכל משתמשי הדרך".

עם זאת, תושבי נתניה, ובראשם ראשת העיר מרים פיירברג התנגדו מראש לשינוי, וטענו כי הוא יטיל עומס בלתי נסבל על העיר. "אין גוזרים על הציבור גזירה שאינו יכול לעמוד בה. למרות החשיבות הרבה בפיתוח התחבורה הציבורית והקארפול, פניתי למשרד התחבורה בבקשה לשקול שנית את המשך ה'ניסיון' של נתיב התחבורה המיועד לנסיעה משותפת. הפיילוט ראוי כשלעצמו, אך לא בצומת כל כך פקוק כמו צומת פולג. נמשיך לקדם יחד עם משרד התחבורה את הרחבת צומת פולג לרווחת התושבים, אך ורק אחרי הוספת נתיבים יהיה מקום לשקול עידוד תחבורה ציבורית בנתיבים מיוחדים", צוטטה ראש העיר שלשום.

העיר שנסתמה לה מוקדם

תושבי נתניה דיווחו הבוקר על עומסים בתוך רחובות העיר עוד לפני השעה 7:00 בבוקר.

כל הכבוד למשרד התחבורה על הנתיב החדש בכביש החוף! שגורם לפקק עצום ברחוב ויצמן וחוסם את כל העיר כבר ב8 בבוקר!

פורסם על ידי ‏נתנייתים בינוניים וסבירים‏ ב- יום שבת, 5 באוקטובר 2019

הגולשת טלי מולנר כתבה כי הפקקים בכביש החוף עצמו החלו לפחות כבר בשעה 6:20

פורסם על ידי ‏טלי מולנר‏ ב- יום שבת, 5 באוקטובר 2019

הסטה של נהגים מצפון לתוך העיר, והגברת עומסי התנועה בתוכה גרמה לתרעומת בשל הקושי לבצע נסיעות אחרות, כמו ממערב למזרח העיר, הסעת ילדים לבתי הספר, ללא כל קשר מהותי לגבי התנועה דרומה לתל אביב.

השינוי עורר ויכוחים רבים בין תושבי העיר ברשתות החברתיות בנוגע לתלות ברכב הפרטי והמידה בה תחבורה ציבורית יכולה להחליף אותו במידה משביעת רצון.

במשרד התחבורה פרסמו סרטון מהשעה 9:30, שמראה את התנועה בנתיב הקארפול שזורמת באופן יחסי, לעומת ההאטה בשני הנתיבים המיועדים לכלל הרכבים. יוסי סעידוב, מארגון 15 דקות, טען כי המצב הנוכחי לא מספיק כדי לתקן את העוול לנוסעי התחבורה הציבורית, משום "שהם מהווים 50% מהנוסעים, אך מקבלים נתיב אחד בלבד."

ממשרד התחבורה נמסר כי "אנו בוחנים מספר פתרונות שיקלו על התושבים,עם זאת יצויין כי בשאר היציאות של נתניה היתה זרימה טובה של כלי רכב."

במשטרה מזהירים ועוד לא קונסים

נהגים יחידים שנסעו בנתיב הקארפול קיבלו היום אזהרות מהמשטרה, ובעוד חודש צפויים להתחיל באכיפה של מתן קנס על נסיעה לא חוקית בנתיב המיועד לתחבורה ציבורית או רכבים פרטיים עם שני נוסעים ומעלה בנתיב היעודי באיזור נתניה, או שלושה נוסעים ומעלה בנתיב היעודי באיילון צפון באיזור ראשון לציון.

מהי מטרת "נתיב פלוס"?

עד כה, נעשה שימוש חלקי בנתיב בנתניה שנסלל על גבי השוליים בנתיב תחבורה ציבורית במשך שעות העומס בבוקר, ולאחריהן הנתיב אסור לנסיעה ומשמש כשול. כעת, נעשתה צביעה של נתיב על הכביש ממש בשני מקומות – מנתניה עד מחלף גלילות וממבוא איילון באיילון צפון עד דרך חיל השריון. בנתיב הזה רשאים לנסוע אך ורק רכבי תחבורה ציבורית ורכבי קארפול – בעלי שני נוסעים ומעלה בנתניה או שלושה נוסעים ומעלה באיילון צפון.

(קרדיט: נתיבי ישראל)

מדידת תכולת הרכבים הפרטיים נעשית בעזרת מדד הנקרא "מקדם המילוי" ומייצג את ממוצע הנוסעים ברכב. המקדם כיום מוערך ב1.2 נוסעים בלבד, ומטרת המהלך היא להאיץ את התנועה דרך הורדת רכבים מהכביש בכך שמקדם המילוי יעלה ל-1.8 או לפחות ל1.4 – שינוי שגם אותו לא יהיה קל להשיג. את ההשפעה של נתיב פלוס יהיה ניתן לגלות רק לאורך זמן ולא בימים הראשונים, היות ולוקח זמן להתרגל למצב החדש, אם באמצעות נסיון לנסוע בקארפול, בתחבורה ציבורית, בשעות אחרות, או לבחור בנסיעה מתארכת בפקקים מוגברים לרכבים בהם יש נהג בלבד.