דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
29.0°תל אביב
  • 26.3°ירושלים
  • 29.0°תל אביב
  • 25.2°חיפה
  • 26.0°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 26.8°אילת
  • 21.6°טבריה
  • 20.4°צפת
  • 27.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אלימות נגד נשים

אלימות נגד נשים / פרידה וערעור מעמד הגבר: המשתנים שחוזרים במקרי רצח נשים על ידי בני זוגן

כך עולה מנתוני משרד הרווחה אודות הטיפול בתופעת האלימות במשפחה | בשנת 2018 התקבלו במוקד שמפעיל המשרד 1,219 פניות של נשים שסבלו מאלימות ו-2,478 גברים אלימים טופלו במרכזים לאלימות במשפחה | במשרד מציינים כי פניה לעזרה מסייעת בהפחתת המסוכנות

הפגנת מחאה על אלימות נגד נשים (צילום: יהל פרג')
הפגנת מחאה על אלימות נגד נשים (צילום: יהל פרג')
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

המשתנים המרכזיים שחוזרים על עצמם במקרי רצח של נשים על ידי בני זוגן הם פרידה, גירושין וסכסוך מתמשך לאחר הגירושין וקושי להשלים עם הפרידה, כך עולה מדו"ח של השירות לרווחת הפרט והמשפחה במשרד הרווחה, העוסק באלימות במשפחה וכלפי נשים. עוד עולה מהדו"ח כי ישנם מקרי רצח שבוצעו על רקע מאבקי רכוש, משמורת והסדרי ראייה הקשורים לילדים המשותפים. משתנה נוסף הוא ערעור במעמדו של הגבר, בריאות הנפש ובריאות כללית.

163 נרצחות ב-14 שנים

על רקע מקרי האלימות האחרונים כנגד נשים הקדים משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים את פרסום הנתונים השנתי אודות הטיפול בתופעת האלימות במשפחה, ובו נתונים מאגפי המשרד הרלוונטיים שמתמודדים עם הנושא. על פי נתוני משרד הרווחה, מאז 2004 נרצחו 163 נשים על ידי בני זוגן, 50% מהן היו מוכרות לרווחה אך לא בהכרח בתקופה שקדמה לרצח או על רקע תלונות על אלימות במשפחה. נתון זה אינו כולל נשים שנרצחו על ידי בן משפחה אחר, בנשים ששוהות בישראל באופן לא חוקי ובגברים שנרצחו על ידי בני זוגם.

נשים מוחות נגד אלימות כלפי נשים לקראת שביתת נשים. 2 בדצמבר 2018 (צילום: מרים אלטשר/פלאש90)
נשים מוחות נגד אלימות כלפי נשים לקראת שביתת נשים. 2 בדצמבר 2018 (צילום: מרים אלטשר/פלאש90)

עוד עולה מהדו"ח כי בשנת 2018 התקבלו במוקד 118 שמפעיל המשרד, 1,219 פניות של נשים שדיווחו על אלימות מצד בני זוגן וכי בין השנים 2018-2014 חלה עלייה של 160% במספר הפניות בנושא אלימות במשפחה. במשרד ביקשו לציין כי משמעות הנתונים היא שיותר ויותר בני משפחה ובעיקר נשים פונים למוקד 118 לצורך קבלת סיוע ראשוני בתחום אלימות במשפחה. מגמה זו מבססת את המוקד כמענה חשוב ברצף השירותים. עוד ציינו במשרד כי צוות המוקד כולל עובדים סוציאליים האחראים על מתן שירות במקרים של פניות בנושא אלימות במשפחה.

80% מהנשים במקלטים סובלות מאלימות הנמשכת בין שנה לעשור

על פי הדו"ח 2,478 גברים אלימים ו-6,488 נשים נפגעות אלימות טופלו ב-113 מרכזים למניעת אלימות במשפחה של משרד הרווחה ברחבי הארץ במהלך 2018. המטופלים מגיעים למרכזים אלו על ידי מגוון גופים ושירותים: מחלקות לשירותים חברתיים, יחידות הסיוע ליד בתי המשפט, תחנות משטרה, מוקד 118 של משרד הרווחה, שירותי המבחן ובאופן עצמאי.

משרד הרווחה מפעיל 13 מקלטי חירום לנשים נפגעות אלימות ובשנת 2018 שהו בהם לדברי המשרד 682 נשים ו-1,011 ילדים. מהנתונים עולה כי מרבית הנשים מגיעות למקלט עקב אירוע אלימות קיצוני וחריג וב-64% מהמקרים הגורם האלים הוא בן הזוג. עבור 80% מהנשים במקלטים מדובר באלימות הנמשכת בין שנה לעשור. הנשים, מציינים במשרד, סובלות מסוגים מגוונים של אלימות – כלכלית, מינית, פיזית ונפשית. בשיתוף המשטרה גובש נוהל ייחודי לטיפול בנשים בסיכון מתמשך וגבוה המהווה כלי חשוב בעבודה מערכתית משותפת. עוד צויין בדו"ח כי המשרד פעל גם להרחבת חוק מענק ההסתגלות לנשים יוצאות מקלטים במסגרתו נבנית תוכנית ליווי ושיקום אינטנסיבית במטרה להקל על היציאה מהמקלט.

מנתוני שירות המבחן של המשרד עולה כי בשנת 2018 הפנתה מערכת אכיפת החוק 2,325 גברים שהיו מעורבים במעשי אלימות כלפי בנות זוגן לבניית תכנית שיקום. לדברי משרד הרווחה, בשנת 2018 הוסיף משרד הרווחה שני מסלולי טיפול נוספים לגברים אלימים: מסלול ערב – לגברים ברמת סיכון נמוכה, ומסלול בוגרים – מיועד לבוגרי מסגרות אינטנסיביות שממשיכים להיות מלווים על ידי גורמים קהילתיים. 95 גברים שמוגדרים ברמת המסוכנות הגבוהה ביותר טופלו במרכזי יום ובהוסטלים, 17 מתוכם שהו בהוסטלים שהייה מלאה. עוד ציינו במשרד הרווחה כי בשנתיים האחרונות הקצה המשרד 180 תקנים חדשים של עובדים סוציאליים למאבק בתופעת האלימות במשפחה מתוכם 60 לטיפול בגברים אלימים, 68 לטיפול בילדים חשופים לאלימות ו-50 תקנים נוספים לטיפול בתופעת האלימות כנגד אזרחים ותיקים. במשרד מציינים כי טיפול ייעודי לילדים החשופים לאלימות הוא קריטי למניעת אלימות עתידית.

איילה מאיר, עו"ס, ראש אגף בכיר – משפחה וילד בקהילה מסרה בעקבות הדו"ח כי "ככל שאנו מנגישים שירותים, ומפתחים מענים חדשניים, זאת בשיתוף פעולה חיוני עם מערכות ומשרדים נוספים, אנו רואים את עלייה בכמות הפניות לסיוע. אלימות במשפחה הינה אחת התופעות החברתיות החמורות וכרוכים בה קושי רב לפנות ולדווח, סודיות ובושה ולעיתים אף חוסר מודעות לחומרת הבעיה, ומאידך ההוכחות בשדה המקצועי מוכיחות כי הפנייה לקבלת סיוע וטיפול מסייעת בהפחתת המסוכנות וביציאה ממעגל האלימות הן לנפגעים והן לפוגעים".

**

קו החירום החברתי של משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים 118 (ניתן לפנות גם לטלפון קווי: 077-9208560) זמין 24 שעות ביממה, בכל שפות

קו חירום ארצי לנפגעות ונפגעי תקיפה מינית – 1202 ו- 1203 

קו פתוח ומרכז סיוע לנשים דתיות (ארצי) – 02-6555744/5

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!