דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
21.2°תל אביב
  • 17.4°ירושלים
  • 21.2°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 18.5°אשדוד
  • 17.4°באר שבע
  • 23.3°אילת
  • 18.9°טבריה
  • 16.4°צפת
  • 20.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
יום הכיפורים תש"ף

יום הכיפורים תש"ף / איך לעבור את הצום בשלום? כל מה שצריך לדעת לקראת יום הכיפורים

מה כדאי לאכול לפני הצום ומה בצאתו? מה צפוי להיות מזג האוויר? איך להישמר בדרכים? וכל מה שצריך לדעת על פעילות התחבורה הציבורית | לכל קוראינו - גמר חתימה טובה

ילדים משחקים בכביש בירושלים ביום כיפור תשע"ו (צילום: סבי ברנס/ פלאש 90)
ילדים משחקים בכביש בירושלים ביום כיפור תשע"ו (צילום: סבי ברנס/ פלאש 90)
דבר
צרו קשר עם המערכת:

יום הכיפורים בפתח, והתכונה ברחובות ישראל ניכרת. חלק נחפזים אל השווקים לקראת הארוחה המפסקת, חלק אל חנויות האופניים, חלק לעיר העתיקה בירושלים, חלק אוגרים חומרי קריאה והשאר מורידים סרטים וסדרות כדי להעביר את היממה בה מדינת ישראל ברובה עוצרת מלכת. אספנו את הפרטים החשובים על 48 השעות הבאות, עד שנחתם כולנו בספר החיים, ונעביר לנו עוד דף.

מזג האוויר

מחר (שלישי) צפוי להיות מעונן חלקית עד מעונן בעננות בגובה רב ובינוני. תחול עלייה בטמפרטורות וירידה בלחות. ייעשה חם מהרגיל לעונה בהרים ובפנים הארץ. ברביעי צפוי מזג אוויר מעונן חלקית בעננות בגובה רב ובינוני. בהרים ובפנים הארץ עדיין חם מהרגיל לעונה. משעות הצהרים לאורך מישור החוף ינשבו רוחות צפוניות ערות.

יהודי ביום כיפור. 30 בספטמבר 2017 (צילום: יונתן זינדל/ פלאש90)
יהודי ביום כיפור. 30 בספטמבר 2017 (צילום: יונתן זינדל/ פלאש90)

הערכות כוחות הביטחון וההצלה

במהלך ערב ויום הכיפורים שוטרי אגף התנועה יפרסו בצירים המובילים ויתנו שירות למשתמשי הדרך לצד אכיפה. אגף התנועה יעדכן ככל שיידרש אודות שיבושים ושינויים בהסדרי התנועה לקראת כניסת הצום בדגש לכבישים המובילים לבתי העלמין.

במשטרה מבהירים כי ימשיכו לאכוף את חוקי התנועה, למרות הנוהג שלא לנסוע בכבישים, ונגד נהגים שינצלו את היום כדי לעבור על חוקי התנועה תתבצע אכיפה בלתי מתפשרת.

על מנת לתת מענה רפואי מיידי ומקצועי לכל קריאה המתקבלת במוקד החירום 101 של מד"א במהלך צום יום הכיפורים נערכים צוותי מד"א בכוחות מתוגברים. לצד הצוותים בתחנות מד"א והכוננים הנמצאים ברחבי הערים, יפעלו גם כונני מד"א המתפללים בבתי הכנסת ברחבי הארץ ומצוידים בציוד רפואי מתקדם (הכולל מכשירי דפיברילטור), ויוכלו להעניק טיפול רפואי מיידי למתפללים שיחושו ברע. בנוסף, יוצבו בכוננות גבוהה שני מסוקי מד"א, המשמשים להענקת טיפול רפואי מציל חיים ולפינוי לבתי החולים מאזורים מרחוקים, בצפון הארץ ובדרומה.

המלצות בטיחות

במשטרה מדגישים כי:

  • רכיבה על אופניים חשמליים מותרת על-פי חוק מגיל 16 ומעלה.
  • יש להקפיד על חבישת קסדה ומגנים בכל גיל.
  • כלי רכב עלולים להיות בנסיעה על הכבישים (כולל רכבי חירום).
  • יש לשים לב לריבוי הולכי רגל על הכבישים.

לפי נתוני ארגון 'בטרם' לבטיחות ילדים, עיקר העלייה בפניות ילדים למיון בשל תאונות אופניים מתבטאת ביום כיפור בו יש פי 12 יותר פניות למיון בשל תאונות אופניים ופי 8 יותר מקרי אשפוז. "אנו קוראים להורים לא לעצום עיניים. אל תגידו 'לי זה לא יקרה' כי הנתונים מציגים מציאות שבה הסיכון שילדכם יפצע בתאונת אופניים בתקופת החגים גבוה בצורה משמעותית. מחקרים מראים שחבישת קסדה מצמצמת בקרוב ל-90% את הסיכון לפגיעת ראש – אל תוותרו עליה".

חנות אופניים רגע לפני יום כיפור. (צילום: רז רותם)
חנות אופניים רגע לפני יום כיפור. (צילום: רז רותם)

איך להעביר את הצום בשלום?

מדי שנה מוזנקים צוותי מד"א להעניק טיפול רפואי ליותר מ-2,000 בני אדם במהלך יום הכיפורים. מאות מהקריאות הן כתוצאה מתאונות במעורבות אופניים, קורקינט וגלגיליות, בהן נפגעים הרוכבים עצמם והולכי רגל, בהם ילדים, מבוגרים וקשישים. מאות מקרים נוספים המטופלים על-ידי מד"א הם של אנשים שמתעלפים כתוצאה מהצום.

צום וארוחות

  • בכדי להקל על הצום, במיוחד עבור בני נוער, אשר צמים לראשונה, יש להקפיד על שתייה מרובה לפני תחילת הצום. יש לשתות כ-2 ליטרים של מים, ולהפחית את שתיית המשקאות המכילים קפאין (קפה, קקאו, קולה, תה). כמו כן, מומלץ להימנע משתיית משקאות מתוקים, המגבירים תחושת צמא.
  • יש להימנע ממאכלים מלוחים במיוחד, כמו חמוצים ופיצוחים, הגורמים לספיחת נוזלים ולצמא.
  • בתפריט הארוחה המפסקת, מומלץ לשלב מאכלים מכל קבוצות המזון: פחמימות מורכבות עם חלבונים, שומנים וירקות, דבר חשוב ליצירת תחושת שובע לזמן רב.

מד"א ממליץ לחולים, קשישים ונשים בהריון, להתייעץ עם רופא לפני הצום, בדגש על חולים הסובלים מאי-ספיקת כליות, מחלות לב, טרשת עורקים, חולים אונקולוגים, ומושתלי כליות, לב או כבד, זאת בשל החשש שתסמיני המחלה יחמירו עקב הפסקת נטילת התרופות. הנחיה זו מופנית גם כלפי הסובלים מסוכרת, לחץ דם גבוה, אפילפסיה, פעילות יתר או חוסר של בלוטת התריס ומחלות כליות וכבד.

מפעל לייצור שופרות ברמת הגולן (צילום: יעל אלנתן)
מפעל לייצור שופרות ברמת הגולן (צילום: יעל אלנתן)

הימנעות משתייה ומזון עלולה לסכן את הצמים ולגרום להתייבשות. יש לשים לב במיוחד לתינוקות, ילדים וקשישים. בכל מקרה בו מורגשת חולשה כללית ומופיעים סימני התייבשות (חולשה, סחרחורות, בחילות והקאות) יש להזעיק במהירות את צוותי מד"א בטלפון החירום 101 או באמצעות יישומון "מד"א שלי", ולהישמע להנחיות החובשים והפראמדיקים במוקד, עד להגעת צוותי מד"א למקום.

מומלץ לשבור את הצום עם כוס שתייה מלווה בפרוסת עוגה או שתי פרוסות לחם עם ממרח. לאחר כשעה ניתן לאכול ארוחה קלה.

תחבורה ציבורית

בערב יום כיפור, יום שלישי ה-8 באוקטובר, תפסיק חברת "אגד" את פעילות קווי האוטובוסים הבינעירוניים באופן מדורג, בין השעות 13:30-15:00. פעילות קווי האוטובוסים העירוניים תסתיים במדורג מהשעה 14:00-15:00.
פעילות האוטובוסים תתחדש במוצאי יום כיפור, יום רביעי ה-9 באוקטובר, במדורג מהשעה 20:30.
חברת אגד ממליצה לנוסעים להתעדכן במרכז שירות הלקוחות או באתר האינטרנט של אגד על שינויים שיחולו בקווי השירות בכלל, ובקווים לאילת ולגליל בפרט.
אתר האינטרנט – www.egged.co.il
מרכז שירות הלקוחות – 03-6948888 או 2800* מכל טלפון

בערב יום הכיפורים, יום שלישי ה-8 באוקטובר – תופעלנה רכבות הנוסעים במהלך שעות הבוקר והצהריים על-פי לוחות זמנים של ימי שישי. ביום זה יופעל שירות רכבות הלילה (הלילה שבין שני לשלישי) לנתב"ג במתכונת רגילה (רכבת אחת לשעה לכל כיוון).
במהלך שעות היום ועד סיום השירות בהדרגה בשעה 13:00 (בקירוב) יופעל שירות רכבות בין תחנות ת"א סבידור מרכז לנתב"ג ומודיעין ובין תחנות ת"א סבידור מרכז ללוד במתכונת רכבת אחת לשעה לכל כיוון.

במוצאי יום כיפור, יום רביעי ה-9 באוקובר – כמדי שנה, לא תופעלנה רכבות, מלבד שתי רכבות:
רכבת מספר 8001 היוצאת מתחנת נהריה לתחנת נתב"ג בשעה 23:13. הרכבת תעצור בתחנות עכו; קריית מוצקין; תחנות חיפה; בנימינה; חדרה מערב; נתניה; הרצליה; תל אביב סבידור מרכז; תל אביב ההגנה, ותסיים את נסיעתה בתחנת נתב"ג.
רכבת מספר 8590 היוצאת מתחנת ב"ש מרכז לתחנת ת"א ההגנה בשעה 23:51.
הרכבת תעצור בתחנות: אופקים, נתיבות, שדרות, אשקלון, אשדוד עד-הלום, יבנה מערב, ראשל"צ משה דיין, בת ים – יוספטל ותסיים את נסיעתה בתחנת ת"א ההגנה.

תנועת הרכבות תחודש במלואה לאחר חצות הלילה שבין יום רביעי לחמישי, ב-10 באוקטובר.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!