דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י' בניסן תשפ"ד 18.04.24
20.5°תל אביב
  • 15.0°ירושלים
  • 20.5°תל אביב
  • 19.3°חיפה
  • 21.6°אשדוד
  • 19.1°באר שבע
  • 30.4°אילת
  • 21.7°טבריה
  • 17.7°צפת
  • 20.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
יום כיפור

עובדים בכיפור / הכירו את פראמדיק מד"א שכבר עשור מציל חיים, גם ביום הכיפורים

ישראל וינגרטן מעביר את יום הכיפורים בטיפול בפציעות של רוכבי אופניים, בטיפול בצמים שהתייבשו ובעזרה לנשים שכרעו ללדת | הוא מבקש מכולנו לאפשר לאמבולנסים לעבור בבטחה, לשמור על עצמנו ולא להסס להתקשר למוקד מד"א במקרה חירום

ישראל ויינגרטן, פרמדיק מד"א (באדיבות המצולם)
ישראל ויינגרטן, פרמדיק מד"א (באדיבות המצולם)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

ביום כיפור רובו המוחלט של עם ישראל שובת מעבודה. החנויות סגורות, בתי הספר סגורים, אפילו אתרי החדשות אינם מתעדכנים. אך יש תחומים בהם לא ניתן להפסיק לעבוד אפילו ביום הכיפורים. יצאנו לשוחח עם אחד האנשים שמאפשרים לנו לצום בשקט.

ישראל וינגרטן, בן 31 מירושלים עובד במגן דוד אדום כבר 10 שנים כפארמדיק. הוא התחיל ב-2003 במד"א כמתנדב, ורואה חשיבות רבה בעבודתו בתפקיד מציל חיים ביום הכיפורים.

"בעשור האחרון אני עובד בימי כיפור. אני בוחר לעבוד וזה גם חלק מהצורך של הארגון. אני מסורתי, אבל אני מכיר את עצמי ואת היכולת לשרת אנשים גם תוך כדי צום. אני שורד את הצום בצורה די קלילה. אני באמת חושב שזו שליחות".

את ההכנות לצום הוא עושה בעיקר על ידי שתייה מרובה. "כבר מהבוקר אני מתחיל לשתות הרבה מים ולאכול ארוחות מלאות עם פחמימות, בלי דברים מתוקים ומלוחים. אורז תפוחי אדמה, בשר, ירקות. ככה שישב טוב בבטן. הסעודה המפסקת היא כבר קלה יחסית כדי לא לחנוק את הבטן. אבל הדגש הוא על נוזלים – אני שותה קרוב לשלושה ליטר מים, לא קפה או שתייה מתוקה כי זה גורם לריבוי שתן".

במהלך החג הוא שומר כוחות לטיפול באנשים. "בין מקרה למקרה אני לא מסתובב. אני חוזר לנקודת ההזנקה או יושב בבית החולים בחדר נוח וממוזג. משתדלים להגיע גם לבית הכנסת לכל נדרי ולנעילה – אבל לפעמים אחרי שנכנסים לתפילה מקבלים קריאה וצריך לצאת". לדבריו גם מרבית אנשי הצוות האחרים שעובדים איתו צמים אבל הם עומדים בתפקידם.

כשביקשנו שיפרט את המקרים הרפואיים בהם הוא נדרש לטפל במהלך החג הוא מספר: "אנחנו נתקלים בפציעות של רוכבי אופניים, התעלפויות והתייבשויות, אפילו נשים שכורעות ללדת. זכורות לי פציעות קשות של רוכבי אופניים בעבר ביום כיפור. היה גם אדם מבוגר שהתמוטט בבית הכנסת במהלך תפילת הנעילה ואישה שכרעה ללדת בשתיים לפנות בוקר".

"בשל ריבוי הולכי הרגל, המטיילים רוכבי האופניים והילדים שרצים – הנסיעה ביום כיפור היא לפעמים יותר מסורבלת מביום רגיל ויש מקומות שמאוד קשה לנו לעבור. יש שכונות שאנחנו יודעים שהילדים יהיו על הכבישים וצריך לנסוע בזהירות" מתאר וינגרטן את המאפיינים הייחודיים של החג.

ואיך מציין הצוות את תחילת המשמרת? "הארוחה המפסקת היא בדרך כלל ביחד, אבל גם לפני זה כולם אוכלים כמו שצריך עוד מהבית כי חס וחלילה עלול להיות אירוע במהלך הארוחה המפסקת ולא רוצים לצום 30 שעות".

המשמרת נטולת הארוחות היא לא לגמרי ייחודית. וינגרטן טוען ש"גם בשוטף, לא ביום כיפור, פארמדיק במד"א יכול למצוא את עצמו במשמרת של שמונה שעות שהיא אינטנסיבית מאוד ולא מספיקים לאכול. כשאתה עוסק בהצלת חיים אתה יכול לפעמים לא לשים לזה בכלל לב".

יש לו בקשה אלינו, המציינים את יום הכיפורים בביתם: "קשישים, נשים הרות, אנשים שזקוקים לטיפול רפואי – אל תקחו את הצום כמובן מאיליו. התייעצו עם רופא משפחה ובקשו אישור לצום. זה עשוי להיות מזרז לידה, או עבור אדם מבוגר שלוקח תרופות עלולים לשכוח לקחת תרופות ולהרגיש ברע".

ישראל מדגיש גם את חשיבות השמירה על התנהלות בטיחותית גם ביום כיפור. "הילדים מתרוצצים במהלך הצום ועשויים להתייבש. מי שרוכב על אופניים – הקפידו על מיגון: קסדות, כפפות, ברכיות. הורים שלוקחים את הילדים איתם לבית הכנסת לתפילה הארוכה – הילדים הרבה פעמים מסתובבים בחוץ ועשויים להיכנס למקומות כמו אתרי בניה או מקוואות. צריך לשים לכך לב. אם אתם לא בבית הכנסת, הישארו בבית, במקום ממוזג ומוצל כדי למנוע התייבשויות. הולכי רגל ורוכבי אופניים בדרכים – אפשרו בבקשה מעבר חופשי לאמבולנסים, ובכל מקרה חירום – לא להתלבט, להתקשר 101 למוקד מגן דוד אדום".

ולפני שהוא מאחל לנו גמר חתימה טובה, הנה טיפ אחרון שיכול להציל חיים: "אני ממליץ להוריד את אפליקציית 'מד"א שלי' לפלאפון. כך במקרה חירום על ידי לחיצה על האפליקציה, בתוך כחמש שניות איש מוקד של מגן דוד אדום יענה לשיחה, והמכשיר משדר גם את מיקומו הנוכחי של המשתמש ומקל על הגעת הצוותים".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!