דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
33.5°תל אביב
  • 26.2°ירושלים
  • 33.5°תל אביב
  • 28.5°חיפה
  • 27.1°אשדוד
  • 28.8°באר שבע
  • 29.7°אילת
  • 27.8°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 30.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כדורגל נשים

ספורט / המדינה לבג"ץ: נגדיל את תקציבי כדורגל הנשים, על-חשבון ענפי ספורט אחרים

בעקבות עתירה לבג"צ של קבוצות כדורגל הנשים, חוייבה המדינה להעביר באופן מיידי תקציבים שהובטחו וטרם הועברו לשנת 2019, ויאפשרו את פתיחת הליגה | על ההישג מעיבה החלטת משרד התרבות והספורט שהתקצוב יגיע מקיצוץ בתקציב ענפי כדורסל וכדורעף הנשים

בימים יפים יותר: שרת התרבות והספורט, מירי רגב (אמצע) מצולמת עם נבחרת ישראל לכדורגל נשים. 30 ביוני 2015. ארכיון (הדס פרוש/פלאש90)
בימים יפים יותר: שרת התרבות והספורט, מירי רגב (אמצע) מצולמת עם נבחרת ישראל לכדורגל נשים. 30 ביוני 2015. ארכיון (הדס פרוש/פלאש90)
ליאור ברטל
ליאור ברטל
כתב ספורט
צרו קשר עם המערכת:

משרד התרבות והספורט הודיעה אתמול (שני) על שינוי בחישוב חלוקת הכספים למועדוני הספורט הקבוצתי לשנת 2019. בבג"צ שהגישו יחדיו קבוצות כדורגל הנשים וארגון שחקני הכדורגל, נדרש משרד התרבות והספורט בהעברת התקציבים שהובטחו לקבוצות כדורגל הנשים לשנת התקציב 2019. המדינה החליטה להעביר את הכסף, אך במקביל לחשב מחדש את כלל ההעברות כך שמספר ענפי ספורט מרכזיים, ביניהם כדורסל הנשים וכדורעף הנשים, יספגו קיצוץ מפתיע ומשמעותי. כך ממשיך משרד התרבות והספורט לפגוע בספורט הנשים במקום לתקן את האפליה הממסדית הכלכלית הנמשכת מאז קום המדינה.

עו"ד ערין ספדי-עטילה הודיעה היום בשם המדינה ומשרד התרבות והספורט על השינוי בחישוב התקציבים לשנת התקציב 2019, שינוי שיצטרך לעבור אישור סופי בפני ועדת התמיכות המשותפת עד ה-13 בנובמבר. על-פי הודעת פרקליטות המדינה, בעקבות ביטול המבחנים המפלים, תקבל כל קבוצה בליגת העל לנשים בכדורגל בשבועות הקרובים תוספת של כ-150-200 אלף ש"ח. זוהי הודעה משמחת שתאפשר את פתיחת ליגת הנשים בכדורגל לעונת 2019-20.

יו"ר ההתאחדות לכדורגל משה (שינו) זוארץ מעניק את צלחת האליפות לאס"א ת"א (צילום: מושיק אושרי)
יו"ר ההתאחדות לכדורגל משה (שינו) זוארץ מעניק את צלחת האליפות לאס"א ת"א (צילום: מושיק אושרי)

לפי תקנון חלוקת הכספים, ענף שפועלות בו שלוש ליגות ויותר יקבל תקציב מלא ואילו ענף עם שתי ליגות מקבל תקציב מופחת. במהלך הבג"צ התגלה שמספר ענפי ספורט גבריים מתוקצבים בתקצוב מלא למרות שפועלות בהם רק שתי ליגות ואילו בענף כדורגל הנשים מוכרות על-ידי המדינה רק שתי ליגות והן לא מקבלות תקצוב מלא. לצורך כך החליטה המדינה לשנות את חלוקת התקציב לשנת 2019 כך שכל הענפים הקבוצתיים עם שתי ליגות יקבלו לשנה זו תקצוב מלא. ספדי-עטילה טוענת כי "בעקבות הנתון העובדתי שהתחוור למדינה במעמד הדיון בעתירה, לפיו ב-8 מתוך 13 ענפי ספורט קבוצתיים, קיבלו קבוצות הגברים את הניקוד המירבי (10 נקודות) על-פי סעיף 21 (1) לאמות המידה הכלליות, הגם שבפועל בענפים אלה התקיימו פחות משלוש רמות".

עוד מוסיפה ספדי-עטילה כי "לצורך חישוב היקף התמיכה עבור שנת התקציב 2019, יקראו את האמור בסעיף 21(1) לאמות המידה הכלליות המזכה את הליגה הבכירה בניקוד המירבי, ללא קשר לקיומן של שלוש רמות ליגה – כאילו מתייחסת הן לגברים והן לנשים, בכל ענפי הספורט הקבוצתיים".

צריך לשנות את אמות המידה לחלוקת הכספים, צריך לשנות את הגישה ולפתח את כדורגל הנשים בעזרת תקציבים עודפים, חשיפה גדולה יותר, מתקנים ראויים ושינוי בניהול

במקום להוסיף את סכומי הכסף שהובטחו לכדורגל הנשים בתקציב 2019 ולא הועברו על-ידי המדינה וגרמו כמעט לקריסת הענף, משרד התרבות והספורט החליט להשאיר את התקציב הכולל כמו שהוא ולחלק מחדש את הסכומים. כך ליגות וקבוצות שזכו מקודם לתקציב מתוך שלוש הליגות הקיימות בענף, יצטרכו לקבל תקציב נמוך יותר בפועל. כך יוצר המשרד מצב שכדי לממן את תוספת התקציב לכדורגל הנשים וכדוריד הנשים הוא לוקח את אותו הכסף בעיקר מענפי נשים אחרים ובעיקר מהכדורסל והכדורעף.

לפי ספדי-עטילה, "משרד התרבות והספורט יפעל לתקן את סעיף 21 לשנת התקציב הקרובה 2020 באופן שישקף את עמדתו המקצועית זה שנים, לפיה קבלת הניקוד המירבי לקבוצה בליגה הבכירה ביותר מותנה בקיומן של שלוש רמות ליגה לפחות, הן לגברים הן לנשים – כאחד. במקרה שבאותו ענף קיימת רמה אחת או שתי רמות ליגה (בין לגבי גברים ובין לגבי נשים) – יופחת הניקוד המירבי לקבוצה בליגה הבכירה בהתאם. תיקון מבחן התמיכה בפועל ייעשה לאחר בחינת הערות הציבור, והוא טעון התייעצות עם המועצה הלאומית לספורט ואישור היועץ המשפטי לממשלה בטרם חתימתו על-ידי שר התרבות והספורט".

שחקניות הכדורגל מחוץ לאולם בג"צ (ללא קרדיט)
שחקניות הכדורגל מחוץ לאולם בג"צ (ללא קרדיט)

מצד שני ספדי-עטילה מדגישה את החלטה של משרד הספורט לא להכיר בליגה השלישית הפועלת בכדורגל הנשים ומודיע מראש שבתקציב 2020, כדורגל הנשים שוב יתוקצב בסכומים נמוכים יותר. "החלטת ועדת התמיכות בעניינן של העותרות ביחס לשנת התמיכה 2020 בעינה עומדת, במובן זה שככל שהליגה השלישית שוחקה לפי הכללים המקצועיים המחייבים (ולא הכללים של ליגה בפיתוח) החל מחודש 2019/4, ניתן יהיה לאשר את התמיכה לפי הניקוד הגבוה לליגה הבכירה לפי אמות המידה הכלליות, בשנת 2020. אולם, ככל שיתברר כי הליגה השלישית לא שיחקה לפי הכללים המחייבים, הניקוד של הקבוצות יעשה בהתאם לקיומן של שתי ליגות בלבד, קרי 5 נקודות בסיס לליגה הבכירה".

אשרת עיני, שחקנית כדורגל וממובילות המאבק, אומרת כי "זו יריית הפתיחה למירוץ לעבר השינוי הנדרש. משרד הספורט והמדינה הכירו בטעות שנעשתה במשך השנים אבל כרגע מדובר רק על התקציבים של שנת 2019. צריך לשנות את אמות המידה לחלוקת הכספים, צריך לשנות את הגישה ולפתח את כדורגל הנשים בעזרת תקציבים עודפים, חשיפה גדולה יותר, מתקנים ראויים ושינוי בניהול. ניהול מקצועי של הליגות יביא להכרה החברתית שתוביל יותר ילדות לשחק כדורגל בכל מקום בארץ ולהתפתח כשחקניות מקצועניות לכל דבר".

אשרת עיני וקארין סנדל בכנס שחקניות הכדורגל, בית ההסתדרות (צילום: מושיק אושרי, אס"א ת"א)
אשרת עיני וקארין סנדל בכנס שחקניות הכדורגל, בית ההסתדרות (צילום: מושיק אושרי, אס"א ת"א)

עו"ד אורי כהנא המייצג את הקבוצות בעתירה לבג"צ אמר כי מדובר בהחלטה תקדימית. "אנחנו רוצים להודות לבג"צ על התערבותו שהובילה לשינוי. בית המשפט העליון הוכיח, ולא בפעם הראשונה, שהוא סוכן השינוי המשפטי החשוב ביותר בחזית המאבק הפמיניסטי. לצד זאת, בג"צ יצטרך להכריע בהשלכות עמדה זו על השלמת התקצוב לשנים הקודמות והתקצוב בעונה הקרובה".

מיכל גרא מרגליות, מנכ"לית שדולת הנשים, בירכה באופן מסוייג על ההחלטה. "הודעת משרד הספורט היא המינימום הנדרש לפתיחת הליגה, וטוב שנמסרה, אבל אין בה די. בקיץ האחרון ראינו את הפוטנציאל העצום של כדורגל הנשים העולמי, והגיע הזמן שישראל תפסיק לפגר 15 שנים מאחור. אנחנו נמשיך במאבק לקידום ספורט נשים כל עוד הכסף הציבורי לא מתחלק באופן שווה בין גברים ונשים״.

בעקבות הטבלה של החלוקה מחדש שפירסם משרד התרבות והספורט ניתן לראות שינויים קטנים בחלוקה של התקציבים בקבוצות כדורגל הגברים. שינויים שכמובן אינם משמעותיים, כי התקציבים הגדולים באמת לכדורגל הגברים מוענקים בחלוקת כספים אחרת שהיא חלוקת התקציב לפי האיגודים והתאחדויות. בחלוקה לפי הקבוצות, מכבי ת"א תקבל 185 אלף ש"ח במקום 193 אלף ש"ח. הפועל ב"ש תקבל 261 אלף ש"ח במקום 271 אלף ש"ח וכו'.

הנפגעות המרכזיות בחלוקת התקציב יהיו קבוצות הנשים בענפי כדורעף וכדורסל. מכבי עירוני רמת גן (בעבר בנות מכבי רמת חן) בכדורסל תקבל תקציב מקוצץ של 344 אלף ש"ח במקום 422 אלף ש"ח. אליצור רמלה תקבל תקציב מופחת של 442 אלף ש"ח במקום 518 אלף ש"ח ועוד. בענף הכדורעף לנשים הקיצוץ התקציבי יהיה נמוך יותר. לדוגמה הפועל כפר סבא תקבל תקציב של 242 אלף ש"ח במקום 282 אלף ש"ח, הפועל קרית אתא 161 אלף ש"ח במקום 188 אלף ש"ח וכו'.

כדורסל הנשים בישראל יקופח? (איגוד הכדורסל בישראל)
כדורסל הנשים בישראל יקופח? (איגוד הכדורסל בישראל)

קבוצות הנשים בליגת העל הפועלות בענפי הספורט כדורעף וכדורסל הפועלות לפי התקציב שהובטח להן והשינויים הגדולים בקיצוץ תקציביהן יפגע בהן מבחינה כלכלית. משרד התרבות והספורט שוב בוחר לפגוע בחלוקת התקציבים שהוא מבצע בספורט הנשים. המדינה בוחרת במקום לתקן את העיוות והאפליה, לקצץ בתקציב של ענפי ספורט נשים מסויימים כדי להעביר לאחרים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!