דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
29.0°תל אביב
  • 26.3°ירושלים
  • 29.0°תל אביב
  • 25.2°חיפה
  • 26.0°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 26.8°אילת
  • 21.6°טבריה
  • 20.4°צפת
  • 27.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

עולם העבודה החדש / הנדסאי מכונאות רכב: מקצוע חדש ומבוקש שצומח מתחת לרדאר

עם שכר חציוני גבוה לעוסקים בתחום, עבודה שדורשת יותר ויותר מיומנויות טכנולוגיות, שעות גמישות יחסית וצורך גדל בעובדים, הנדסאי מכונאות הרכב מסתמן כמקצוע עם ביקוש גדל והולך

סביבת העבודה במוסך נהיית יותר ויותר ממוחשבת ועתירת ידע טכנולוגי (צילום: דוד טברסקי)
סביבת העבודה במוסך נהיית יותר ויותר ממוחשבת ועתירת ידע טכנולוגי (צילום: דוד טברסקי)

ענף הרכב בישראל, וכמובן גם בעולם, נמצא בימים אלה בעיצומה של מהפכה אדירה. דווקא אחד הענפים שהכי מזוהים עם העולם הישן וה-Low Tech הולך והופך מבוסס יותר ויותר על פיתוחים טכנולוגיים המרכיבים יותר חלקים ממערכות הרכב השונות, המתבססות על מערכות ממוחשבות וחיישנים. אם בעבר היה מכונאי הרכב צריך להרים את האוטו על ליפט, היום, עם הופעת מערכות המחשוב ברכב המודרני, תקלות רבות מאותרות במערכות הרכב באמצעות מכשור טכנולוגי מתקדם. שינויים אלו משפיעים על הביקוש ללימודים וכמובן על מערך ההשכלה וההכשרה בתחום. כאשר בחמש השנים האחרונות הנדסאי מכונות בהתמחות רכב מוגדר כ"מקצוע בצמיחה" ורושם עלייה משמעותית בכמות המועסקים כ-33% בחמש שנים ובעליית שכר (מתבסס על דו"ח שוק העבודה בישראל שפרסם בימים אלו משרד העבודה).

בעוד כחודשיים יחזרו אל ספסל הלימודים מאות אלפי סטודנטים. חלקם יפנו לספרי המדע המדויק, חלקם יתמקדו במדעי החברה והרוח וחלקם יפנו להכשרות הטכנולוגית השונות והמגוונות. כידוע, רובם המכריע של הסטודנטים נרשמים ללימודים לצורך רכישת מקצוע לחיים, עם זאת האקדמיה כיום לא מספקת מספיק כלים וכישורים פרקטיים לסטודנטים להתמודדות עם עולם התעסוקה החדש. המגמות החזויות סביב עתיד מקצועות בסיכון וסט המיומנויות הנדרש למילוי תפקידים המשתנים בתדירות גבוהה מצריכים חשיבה עמוקה.

בנק ישראל, אשר ניתח את נתוני סקר PIAAC הישראלי, מצא כי רמת מיומנויות היסוד של העובדים בישראל נמוכה משמעותית בהשוואה למדינות ה-OECD, זאת בניגוד לרמת ההשכלה הפורמלית הגבוהה בישראל. השינויים בעולם העבודה מסיטים את ההתעניינות בלימודים לתחומים יישומיים בעלי פרקטיקה מקצועית כדי להבטיח השתלבות מהירה בעולם התעסוקה לצד תגמול הולם ואף פוטנציאל לאופק תעסוקתי.

הסיבות לעלייה בביקוש להנדסאי מכונות – התמחות רכב

אז תחילה, כאמור, הפיכתם של מקצועות הרכב למקצועות עתירי ידע וטכנולוגיה. אומנם אין בישראל תעשיית רכב יצרנית אבל תרומתה הרבה של ישראל לתעשיית הרכב העולמית, שמרכז הכובד שלה נמצא בארה"ב, גרמניה ויפן, הולכת ומורגשת יותר ויותר מסביב לגלובוס – החל ביצרניות כלי רכב ועד ספקיות הטכנולוגיה. הדבר נובע מהשינוי הכולל שעוברת התעשייה, מעיסוק במוצר שעיקרו פח וברזל — למכלול של רכיבי חומרה ותוכנה.

שנית, לימודי הרכב נחשבים להכשרה שבצידה עבודה מיידית לאור הביקוש הגובר לעובדים מיומנים, דבר המהווה יתרון משמעותי עבור הסטודנטים. מעבר לזה, גם סביבת העבודה במרכזי השירות משתנה.

מרכזי השירות דומים יותר למעבדות הייטק מאשר למוסכים כפי שהכרנו בעבר, ותמהיל העובדים הנדרש משתנה ופונה לבעלי הכשרה גבוהה, קרי טכנאים ואנשי דיאגנוסיטקה מוסמכים. כאשר בשוק העבודה בישראל עובדים כ-7% יותר מהממוצע הנהוג ב-OECD ועובד ממוצע עובד 42 שעות שבועיות, נהנים עובדי מרכזי השירות מיום עבודה גמיש שמסתיים בשעות אחה"צ המוקדמות. זהו מאפיין המאפשר גם זמן איכות בבית, וזה מושך בעלי משפחות. ניתן לקוות שבעתיד זה ימשוך יותר נשים הזקוקות לגמישות תעסוקתית ברצפת העבודה.

שלישית, מסלול הלימוד המעודכן בנוי באופן מודולרי, בין שנתיים לשלוש, במסגרת לימודי יום או לימודי ערב, ומאפשר גמישות לאלה שמעוניינים לשלב עבודה במקביל ללימודים. הבוגרים יכולים למצוא גם את המקצוע שהכי מתאים להם על פי רמת העניין בתחום ונטיותיהם הטכנולוגיות וגם להמשיך ולשלב את אורח החיים הרגיל שלהם הכולל עבודה. בנוסף ההכשרה של הנדסאי וטכנאי רכב כיום עוברת שינוי והתאמה לעולם העבודה ומשלבת התנסות מעשית בתעשייה במרכזי השירות המתקדמים של חברות יבוא הרכב – דבר שלא רק מצמצם את הפער הקיים במוסדות ההשכלה וההכשרה לשטח, אלא פותח לסטודנטים את הדלת לעבודה אצל אותם יבואנים כשסיימו את לימודיהם תוך שהם מבצעים בפועל תפקידים הנדסיים מורכבים.

ולבסוף, הקידמה הטכנולוגית שנכנסת לענף, העלתה את הצורך באנשי מקצוע מעשיים ומיומנים שיאיישו משרות בתחומי ההנדסה השונים. עם עליית הצורך הזה, עולה גם השכר שמוכנים לשלם עבור עובדים אלה, כאשר שכרם החציוני של העוסקים בתחום עומד על 13,676 ₪.

שינויים תפיסתיים לגבי עולם העבודה המשפיעים על סביבת העבודה, על הדרישה לעובדים מיומנים ועל אופי ההכשרה- כל אלו מעלים את הביקוש לתחום. אז אם יש לכם תשוקה למכוניות, אוהבים לפתור בעיות מורכבות, רוצים לשלב עבודה עם הראש והידיים, ותוך כדי גם לנהל חיים רגועים, אתם מוזמנים לעלות על הגל בדיוק בזמן – רגע לפני שמישהו אחר יתפוס את ההגה ואתם תאלצו להיות מובלים במקום להוביל את המהפכה הבאה.

___________________________________________________________

הכותבת היא חגית אליאס, מנכ"לית חברת מומנטום – מנוע הצמיחה של עולם מקצועות הרכב

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!