דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י' בניסן תשפ"ד 18.04.24
25.6°תל אביב
  • 23.0°ירושלים
  • 25.6°תל אביב
  • 20.5°חיפה
  • 20.6°אשדוד
  • 21.5°באר שבע
  • 28.3°אילת
  • 26.2°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 23.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
רוג'בה

המתקפה על רוג'בה / "אנו כותבות לכן באמצע המלחמה": הכורדיות בסוריה קוראות להתערבות העולם

ראש המפלגה שנרצחה במארב, מכתבה של נשיאת רוג'בה וקול קורא מאת נשות הטריטוריה בצפון מזרח סוריה - לאור המתקפה הטורקית והחשש לחיי מאות אלפים, נשות רוג'בה קוראות לא לעמוד מהצד | וגם - כל המחאות המתוכננות בישראל בימים הקרובים

לוחמות כורדיות של YPG (צילום: Kurdishstruggle / flickr).
לוחמות כורדיות של YPG (צילום: Kurdishstruggle / flickr).
אוריאל לוי

הרווין כלף, שעמדה בראש מפלגת 'העתיד הסורי' נרצחה אתמול (שבת) במארב שטמנו לה ג'יהאדיסטים שפועלים לצד הצבא הטורקי. הרצח של כלף הוא חלק מהמתקפה הטורקית על רוג'בה, הטריטוריה הכורדית בצפון מזרח סוריה, המתנהלת בקודים דמוקרטיים, פמיניסטיים ושיוויוניים בתוך מציאות כלכלית, מלחמתית וחברתית מסובכת וקשה במיוחד. היממה האחרונה התאפיינה בקולותיהן של הנשים ברוג'בה, שנישאו מצפון מזרח סוריה אל העולם, בדרישה להפסיק לעמוד מהצד ולהתערב.

כלף היא כורדית, אך המפלגה שעמדה בראשה היא לא מפלגת השלטון PYD המקושרת ל-PKK ושאותה טורקיה הגדירה כארגון טרור. באוטונומיה של צפון סוריה (רוג'בה) שיח פוליטי ער; פועלות לפחות 50 מפלגות; יש פרלמנטים בכל עיר, נפה ומחוז; מערכות בחירות נערכו חדשות לבקרים.  בשטחים אחרים בצפון סוריה שטורקיה כבשה' אין מפלגות ואין בכלל שלטון עצמאי' מלבד השריעה בפרשנות הסונית הקיצונית אליבא דאחים המוסלמים. 

"הפרויקט הדמוקרטי החשוב ביותר של העידן הזה"

"צפון-מזרח סוריה מהווה בית לפרויקט הדמוקרטי החשוב ביותר של העידן הזה", כתבה אלהם אחמד, נשיאת רוג'אבה, באינדיפנדנט הבריטי. "בניגוד חריף לסמכותנות, הדיכוי המגדרי והאלימות של אידאולוגיית דאע"ש, אנשי צפון-מזרח סוריה פיתחו מערכת פוליטית המבוססת על דמוקרטיה מלמטה, שוויון מגדרי וקיימות סביבתית.

"הגנה על צפון-מזרח סוריה מפלישה בידי הצבא הטורקי אינה רק הגנה על חיים ועל שלום. זו גם בחירה לגבי סוג העולם בו אנחנו חיים. בצפון-מזרח סוריה, נשים מועצמות ולוקחות על עצמן תפקידים מרכזיים במוסדות השלטון, הצבא, והיוזמות החברתיות. קבוצות אתניות מגוונות חיות זו לצד זו, ולכולן מובטח ייצוג במערכת הפוליטית. קיימות נמצאת גבוה בסדר העדיפויות, ואקו-קואופרטיביים מופעלים ונתמכים על ידי משרד הכלכלה.

דגלי ישראל וכורדיסטאן בהפגנה בירושלים מול השגרירות האמריקאית לקראת משאל העם בכורדיסטאן (צילום: יונתן זינדל/ פלאש 90)
דגלי ישראל וכורדיסטאן בהפגנה בירושלים מול השגרירות האמריקאית לקראת משאל העם בכורדיסטאן (צילום: יונתן זינדל/ פלאש 90)

"בניגוד לכך, הממשל הטורקי הנוכחי מייצג מערכת של דיכוי, ניצול וסמכותנות. הצבא הטורקי מסתמך על הקבוצות הג'יהאדיסטיות הקיצוניות ביותר, שמחזיקות באותו אופן החשיבה שהוביל לרצח העם היזידי אותו ערך דאע"ש בסינג'אר, לברוטליות הקיצונית של הח'ליפות ולמתקפות טרור מסביב לעולם. המערכת פה מציעה חזון לסוריה חדשה ודמוקרטית: החלופה היא אל-קאעידה, דאע"ש ואחראר א-שאם

"עשרות אלפי חסידי אידאולוגית דאע"ש מוחזקים במעצר על ידי ה-SDF, וביניהם מעל 14,000 זרים שבאו להצטרף אליהם. אנחנו לא יכולים לשמור על בית הכלא ולהגן על עצמנו ממעצמה כמו טורקיה באותו הזמן. במחנה אל-חול, נשותיהם של לוחמי דאע"ש תקפו את כוחות הביטחון המצומצמים ממילא, בניסיון המוני לברוח מהכלא. מאז שהחלה הלחימה, דאע"ש ביצע מתקפות בא-ראקה, דיר א-זור וסרה קניה, וסוכלה מתקפה נוספת של תא רדום בסרה קניה.

הפלישה הטורקית מהווה הפרה ברורה של החלטות האו"ם, כמו גם של חוש הצדק המשותף שלנו. אנו קוראים לקהילה הבין-לאומית לעמוד לצידנו בהגנת אנשי צפון-מזרח סוריה. אנו קוראים לאו"ם לפעול ולשלוח כוחות שמירה על השלום, ולקואליציה הבינ"ל לכפות אזור ללא טיסה ולשלוח יותר חיילים. אנו קוראים לאנשי העולם לנקוט עמדה בצד הנכון של ההיסטוריה, ולהגן על אנשי צפון-מזרח סוריה."

לאנשים האוהבים את החירות

ביום שישי פרסמה מועצת הנשים של צפון מזרח סוריה מכתב פתוח לנשים ברחבי העולם, תחת הכותרת "לכל הנשים ואנשי העולם אשר אוהבים.ות חופש":

לוחמות כורדיות בא- רקה (צילום: Kurdishstruggle / flickr).
לוחמות כורדיות בא- רקה (צילום: Kurdishstruggle / flickr).

"כנשים ממגוון תרבויות ואמונות מהארצות העתיקות של מסופוטמיה, אנו שולחות לכן את הברכות החמות ביותר שלנו. אנו כותבות לכן באמצע המלחמה בצפון ומזרח סוריה, אשר נכפתה על ידי המדינה הטורקית על ארץ מולדתנו. במשך שלושה ימים אנחנו חיות ומתנגדות תחת ההפצצות של מטוסי הקרב והפגזות הטנקים הטורקיים. ראינו איך אמהות בשכונות שלנו מופגזות על ידי הטורקים כשהן יוצאות מהבית להשיג לחם למשפחות שלהן; איך פיצוץ רימון של נאט"ו קרע לחתיכות את רגלה של שרה בת ה-7 והרג את אחיה בן ה-12 מוחמד. אנו רואות את השכונות והכנסיות הנוצריות מופצצות, ואת אחיותנו ואחינו הנוצרים שהסבים והסבתות שלהם שרדו את רצח העם ב-1915, נרצחים עכשיו על ידי צבא האימפריה העות'מנית החדשה של ארדואן. לפני שנתיים חזינו במדינה הטורקית בונה חומת גבול באורך 620 ק"מ, בכספי האו"ם והאיחוד האירופי, על מנת לחזק את ההפרדה של ארצנו ולמנוע מעוד פליטים להגיע לאירופה. עכשיו, אנחנו חוזות בטנקים, החיילים והרוצחים הג'יהאדיסטים של המדינה הטורקית מסירים חלקים מהחומה כדי לפלוש לערינו וכפרינו.

אנו רואות כיצד הפצצות המטוסים ואש הארטילריה פוגעות בשכונות, הכפרים, בתי הספר והמורשת התרבותית של הכורדים, היזידים, הערבים, האשורים, הארמנים, הצ'צ'נים, הצ'רקסים, הטורקמנים ותרבויות אחרות שחיות כאן בשיתוף. אנחנו רואות איך נאלצות אלפי משפחות לברוח מבתיהן ולחפש מקלט, בלי שיש להן מקום בטוח ללכת אליו. בנוסף, אנו רואות את המתקפות החדשות של כוחות הקומנדו של רוצחי דאע"ש בערים כמו ראקה, ששוחררו ממשטר הטרור של דאע"ש לפני שנתיים במאבק המשותף של עמנו. שוב, אנו רואות את המתקפות המשולבות של הצבא הטורקי ושכירי החרב הג'יהאדיסטים שלו נגד סרהקני (ראס אל עין), גירסיפי (תל עביאד) וקובני. אלו רק מקצת התקריות איתן אנו מתמודדות מאז שארדואן הכריז מלחמה ב-9 באוקטובר 2019.
בעודנו רואות את הצעדים הראשונים של יישום מבצע הטיהור האתני הג'נוסידיאלי של טורקיה, אנחנו רואות גם את התנגדותם האמיצה של נשים, גברים ואנשים צעירים, שמרימים את קולם ומגנים על ארצם וכבודם.

במשך שלושה ימים לוחמי הכוחות הסוריים הדמוקרטיים יחד עם ה-YPG וה-YPJ נלחמו בהצלחה בחזית על מנת למנוע את הפלישה והטבח הטורקיים. נשים ואנשים מכל הגילאים לוקחים חלק בכל השדות של ההתנגדות הזו ומגינים על האנושיות ועל ההישגים והערכים של מהפכת הנשים ברוז'אבה.

כנשים, אנו נחושות להילחם עד שנשיג את ניצחון השלום, החירות והצדק. כדי להשיג את מטרתינו, אנו תלויות בסולידריות הבינלאומית והמאבק המשותף של נשים וכל האנשים אשר אוהבים חירות.

דרישות הנשים

* הפסיקו את הפלישה והכיבוש הטורקיים בצפון ומזרח סוריה באופן מיידי
* אכפו אזור ללא תעופה כדי לשמור על חייהם של האנשים בצפון ומזרח סוריה
* מנעו עוד פשעי מלחמה וטיהור אתני מצד כוחות הצבא הטורקי, דאע"ש, אל-נוסרה וארגונים ג'יהאדיסטים רצחניים אחרים
* וודאו הרשעה של כל פושעי המלחמה לפי החוק הבינלאומי
* הפסיקו לסחור בנשק עם טורקיה
* יישמו סנקציות פוליטיות וכלכליות נגד טורקיה
* יישמו צעדים מיידיים לפתרון פוליטי למשבר בסוריה תוך ייצוג והשתתפות של כל קהילות הלאומיות, התרבותיות והדתיות בסוריה".

לוחמות כורדיות של YPG (צילום: Kurdishstruggle / flickr).
לוחמות כורדיות של YPG (צילום: Kurdishstruggle / flickr).

למול הזוועות המתהוות בסוריה, הישראלים לא שותקים, ומספר מחאות מתוכננות לימים הקרובים:

היום (ראשון) מתקיימת מחאה של תנועת 'דרור ישראל' ו'הוועד למאבק ברצח עם' מול שגרירות טורקיה בת"א בשעה 11:0 פרטים כאן

ב- 15.10 אירוע צעדה משגרירות ארה"ב לשגרירות טורקיה 16:00-18:00 פרטים כאן 
מאוחר יותר באותו היום, 15.10 מחאה בירושלים בגן סאקר בשעה 20:00 בארגון 'עמליה' פרטים כאן

ב- 17.10 אירוע מחאה בהובלת ארגון 'עומדים ביחד' פרטים כאן

סייע בהכנת הכתבה – סתיו מיטב

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!