דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
23.1°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 23.1°תל אביב
  • 19.6°חיפה
  • 22.2°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 32.2°אילת
  • 27.4°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 24.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ערביי ישראל

מחאת החברה הערבית / בעקבות 4 מקרי אלימות ביממה: עשרות הפגינו בטמרה בדרישה למאבק בפשיעה בחברה הערבית

ההפגנה, ביוזמת תנועת 'עומדים ביחד' היהודית-ערבית, נערכה בדרישה להעברת החלטת ממשלה מקיפה ומתוקצבת | רנין דיאב, תושבת טמרה: "מקווה שנצליח להעלות את המודעות ולהחזיר את התקווה"

הפגנה של תנועת 'עומדים ביחד' בטמרה בדרישה לטיפול ממשלתי באלימות ובפשיעה בחברה הערבית, 12 באוקטובר 2019 (צילום: תנועת עומדים ביחד)
הפגנה של תנועת 'עומדים ביחד' בטמרה בדרישה לטיפול ממשלתי באלימות ובפשיעה בחברה הערבית, 12 באוקטובר 2019 (צילום: תנועת עומדים ביחד)
שי ניר

עשרות פעילים יהודים וערבים מתנועת 'עומדים ביחד' ותושבי הכפר טמרה הפגינו אתמול (שבת) במחאה על היעדר פעולה ממשלתית להתמודדות עם האלימות והפשע בחברה הערבית. לפנות ערב התכנסו בקריאות "דם דם הממשלה לא מתייחסת והמשטרה משתפת פעולה", "איפה המשטרה – הדם הערבי לא זול" ו-"הבקשות שלנו הן חירות וצדק חברתי".

ההפגנה התקיימה על רקע מספר מקרי אלימות במגזר הערבי בסוף השבוע: רצח בכפר עארה, ירי על מהנדס העירייה ברהט, ירי על צעיר בחיפה, וירי על אימאם במסגד ברמלה. תנועת 'עומדים ביחד הגיבה בהפגנות במספר מוקדים ברחבי הארץ בקריאה לממשלת ישראל לקבל החלטה שתכלול איסוף מיידי של הנשק הבלתי-חוקי, מאבק בארגוני הפשע, ותכנית בין-משרדית מתוקצבת לקידום רווחה וחינוך בחברה הערבית.

עם המגפון: רנין דיאב, תושבת טמרה, מרואיינת בכתבה (צילום: שי ניר).
עם המגפון: רנין דיאב, תושבת טמרה, מרואיינת בכתבה (צילום: שי ניר).

רנין דיאב (29) בת הכפר טמרה ומורה למדעים אמרה ל'דבר' כי המחאה מופנית גם כלפי ממשלת ישראל וגם לחברה הערבית בישראל פנימה. "אנחנו מפגינים נגד האלימות בחברה הערבית ומבקשים מהממשלה והמשטרה שייקחו אחריות ויוציאו את הנשק מהחברה הערבית" אמרה דיאב והוסיפה, "הממשלה הצליחה להחדיר חוסר תקווה לחברה הערבית".

על תפקידה של החברה הערבית של החברה הערבית בשינוי המצב אמרה דיאב כי יש צורך שאנשים נוספים יצאו לרחובות להפגין, אבל גם לחולל שינוי מלמטה באמצעות החינוך. "אנשים לא מאמינים בלבוא להפגנה, כי הם לא מאמינים שהקול שלהם יישמע. אני מקווה שנצליח להעלות את המודעות ולהחזיר את התקווה. ברגע שאנשים יבינו שחייבים לקחת אחריות הדברים יתחילו לזוז. שיהיו עוד אנשים שיפגינו. שיגיעו גם המנהיגים שלנו" אמרה דיאב והוסיפה, "אני מאמינה בדרך החינוך. להתחיל מבתי ספר. לשים את הנושאים על השולחן. אם מישהו בכיתה אמר משהו אלים אז להתייחס לזה גם במחיר שיעור מתמטיקה ואנגלית".

סוהיל זידאן, 53, מטמרה, פעיל פוליטי מקומי ממפלגת "המנהיגות החזקה" אמר כי "במצב הזה שמים את הפוליטיקה מאחורינו ומתאחדים נגד האלימות". זידאן מתאר את המציאות כבלתי נסבלת ומאשים בדבריו את ראש ממשלת המעבר בנימין נתניהו בהסתה בין אוכלוסיות במדינת ישראל: "כששומעים את ההסתה מראש הממשלה נגד אוכלוסיות מסוימות במדינה דמוקרטית. הוא צריך להיות ראש ממשלה של כולם. אנחנו אזרחים באותה מדינה".

הפגנה של תנועת 'עומדים ביחד' בטמרה בדרישה לטיפול ממשלתי באלימות ובפשיעה בחברה הערבית, 12 באוקטובר 2019 (צילום: שי ניר)
הפגנה של תנועת 'עומדים ביחד' בטמרה בדרישה לטיפול ממשלתי באלימות ובפשיעה בחברה הערבית, 12 באוקטובר 2019 (צילום: שי ניר)

ביחס לבעיית האלימות והפשיעה במגזר הערבי אומר זידאן כי זו בעיה שלא תיעצר במגזר, והיא מסכנת את היציבות של כל המגזרים במדינה. "הסכנה היא שהאלימות שמתפרצת במגזר מסוים בסוף תגיע לכולם. מי שמחזיק נשק, רוצח והורג זה אולי מתחיל במגזר הערבי, אבל השימוש הזה בנשק יהיה שגרה ולא יהיה מעצור שזה יגיע למגזר היהודי" ומוסיף בביקורת על המשטרה שאינה עושה די, "אנחנו רואים שהמשטרה פועלת בדרכים ומחלקת דוחות על דברים פעוטים ולא מטפלים במה שבאמת מפרק את החברה שנוכל לחיות ביחד ובשלום. המשטרה שהיא זרוע של הממשלה, לא מתייחסת לנושא האלימות ברצינות. הם צריכים להתייחס לזעקת המגזר הערבי ברצינות ולאסוף את הנשק. הדבר הנוסף זה נגע הסמים שמביא איתו אלימות. יש לנהוג ביד ברזל".

אורי ולטמן, חבר הנהגת תנועת 'עומדים ביחד' אמר ל'דבר' כי היממה העקובה מדם בישובים הערבים היוותה זרז לפעולה מידית ברחבי הארץ. "בזמן שאנחנו מפגינים כאן יש גם הפגנה ברהט ואמש הייתה מחאה מול ביתו של שר ארדן. שלשום קיימה התנועה משמרת מחאה בצומת אלונים ונמשיך גם בימים הקרובים ונרתם לעולות מחאה אחרות".

"המטרה שלנו היא שהממשלה והמשטרה יקלו אחריות על חלקן בהיווצרות התופעה ויישאו באחריות לפתרונה. שתפסק העלמת העין של המשטרה מהתרבות גורמים עבריינים ומשפחות פשע והתרבות כלי נשק חרף הקריאה של ההנהגה הערבית שהנשק החוקי ייאסף" אמר ולטמן והוסיף, "אלו תופעות שהיו נחשבות בלתי נסבלות. הטלת אימה על שכונות הפכה לנורמה". ביחס לאמירות מתנערות של גורמים בממשלה המאשימים את החברה הערבית במצב אמר ולטמן כי "זו לא אחריותם של האזרחים הערבים ולא הח"כים הערבים ללכת לעצור סוחרי נשק וסמים. אם המשטרה לא עושה זאת היא מועלת בתפקידה ואחריות הממשלה להורות לה לעשות זאת".​

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!