דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

הלחימה בצפון סוריה / טורקיה העלתה הילוך במתקפתה על המובלעת הכורדית, בעולם מוחים

מפקד הכוחות הסורים הדמוקרטיים: "אנחנו נלחמים כעת בשתי חזיתות: האחת נגד טורקיה והשניה נגד דאעש" | הליגה הערבית מגנה את פעולת טורקיה, גרמניה, צרפת, פינלנד, הולנד ונורווגיה השהו מכירת נשק לטורקיה | רבבות מפגינים בבירות העולם בקריאה לעצור את הטיהור האתני הצפוי במובלעת הכורדית

טנק טורקי נוסע בעיירה הסירה תל עביד כחלק מהמבצע של צבא טורקיה בחבל הארץ הכורדי בסוריה. 10 באוקטובר 2019 (Photo by Mahmut Serdar Alakus/Anadolu Agency via Getty Images)
טנק טורקי נוסע בעיירה הסירה תל עביד כחלק מהמבצע של צבא טורקיה בחבל הארץ הכורדי בסוריה. 10 באוקטובר 2019 (Photo by Mahmut Serdar Alakus/Anadolu Agency via Getty Images)
אוריאל לוי

כוחות קרקעיים של צבא טורקיה המשיכו להתקיף היום את המעוזים הכורדים בצפון סוריה. צבא טורקיה ולוחמים הג'יהאדיסטים שלצידו צרים על הערים תל אבייד וראס אל עין כשבתל אבייד הטורקים רחוקים קמעה מהעיר עצמה ובראס אל עין כבשו הטורקים את הכניסה לעיר וקרבות ניטשים בשכונות. גורמים רשמיים בטורקיה טענו כי הצבא הטורקי כבש את כביש M4 המצוי כ-30 ק"מ דרומית לגבול הסורי-טורקי.

עשן שחור עולה מתל עביד בצפון סוריה, בעקבות הפצצות של צבא טורקיה. 11 באוקטובר 2019. (Photo by Emin Sansar/Anadolu Agency via Getty Images)
עשן שחור עולה מתל עביד בצפון סוריה, בעקבות הפצצות של צבא טורקיה. 11 באוקטובר 2019. (Photo by Emin Sansar/Anadolu Agency via Getty Images)

"השותפים שלנו תקעו לנו סכין בגב" אמר היום מזלום קובאני, מפקד הכוחות הסוריים הדמוקרטיים (SDF), בתדרוך עיתונאים. "ארה"ב הוציאה את חייליה מעמדות הגבול ואפשרה לטורקיה לפלוש לצפון מזרח סוריה. טורקיה דוחפת את הסורים להלחם זה בזה. אנחנו נלחמים כעת בשתי חזיתות: האחת נגד טורקיה והשניה נגד דאעש."

ביומיים האחרונים דווחו מספר מקרים בהם טורקיה הפציצה בתי סוהר שבהם עצורים לוחמי דאעש על מנת לסייע להם לברוח. באחד המקרים הצליחו אסירים רבים לברוח אולם לוחמי ה-SDF המונהג בידי הכורדים הצליחו לתפוס את רובם. רדור חליל, דובר בכוחות הסוריים הדמוקרטיים, אמר היום: "הפלישה הטורקית כבר לא מאיימת להקים את דאעש לתחייה. היא כבר החייתה אותו והפעילה את התאים שלו בקשמילי, חסכה וכל האזורים האחרים", אמר חליל, והוסיף שבערים קשמילי וחסכה התפוצצו מכוניות תופת אחרי שהמבצע הטורקי החל. על התיאום עם ארה"ב ושאר חברות הקואליציה למלחמה בדאעש אמר חליל: "אנחנו עדיין משתפים פעולה עם הקואליציה הבינלאומית שנלחמת בדאעש".

הזעם של הכורדים, ושל רבבות מפגינים שיצאו היום לרחובותיהן של עשרות ערים באירופה, לא מופנה רק לארדואן. ההחלטה של דונלד טראמפ להסיג את הכוחות האמריקניים מצפון סוריה עוררה תגובות חריפות, וגם בני בריתו של הנשיא בארה"ב אמרו שהוא מפקיר את הכורדים למותם – למרות ההישגים המשמעותיים של הכורדים במלחמה בדאעש.

טורקיה העלתה אתמול (שבת) הילוך בפלישה לרוג'בה. למרות איומי הסנקציות של טראמפ שהזהיר שיחריב את הכלכלה שלה. הכוחות הטורקיים, והמורדים הסורים שמסייעים להם, נכנסו היום לעיירת הגבול האסטרטגית ראס אל-עין, שהייתה היעד הראשון במתקפה הטורקית. הטורקים הודיעו שכבשו את העיר, אך הלוחמים הכורדים הכחישו זאת. הממשל באוטונומיה הכורדית בצפון מזרח סוריה הודיע היום שעד כה 191,069 איש נמלטו מבתיהם כתוצאה מהלחימה, ובאו"ם חוששים ממשבר הומניטארי קשה נוסף בסוריה המדממת. לפחות 23 לוחמים כורדים נהרגו הלילה. ארגון המעקב הסורי אחר זכויות אדם מדווח שמתחילת המבצע, שהחל ברביעי, נהרגו 81 לוחמים כורדים. לפי הגרסה של טורקיה מניין ההרוגים גבוה בהרבה ועומד על 277 לוחמים כורדים. משרד ההגנה הטורקי מדווח על ארבעה חיילים הרוגים. מניין האזרחים שנהרגו מחילופי האש: 28 בצד הסורי (לפי המצפה הסורי לזכויות אדם) ו-17 בצד הטורקי (לפי דיווחים מקומיים). ארגון המעקב דיווח שתשעה אזרחים כורדים "הוצאו להורג" בידי המורדים הפרו-טורקים.

אזרחים נסים לאחר ההפגזות הארטילריות הכבדות הטורקיות בצפון סוריה. ראס אל עין. 9 לאוקטובר 2019 (AP Photo/Baderkhan Ahmad)
אזרחים נסים לאחר ההפגזות הארטילריות הכבדות הטורקיות בצפון סוריה. ראס אל עין. 9 לאוקטובר 2019 (AP Photo/Baderkhan Ahmad)

בעקבות הפלישה הטורקית לסוריה התכנסו היום שרי החוץ של הליגה הערבית לישיבה בקהיר. בהצהרה המסכמת קראו המדינות החברות למועצת הביטחון של האו"ם לנקוט צעדים שיאלצו את טורקיה לעצור את התוקפנות הצבאית בסוריה, ולהביא לנסיגה "מיידית" של הכוחות מסוריה. בנוסף קוראת הליגה הערבית למועצה להשעות את הסיוע הצבאי והמודיעיני שעשוי לסייע לאנקרה במתקפה.

החברות מסרו שהן מתנגדות לניסיונות הטורקיים לכפות "שינויים דמוגרפיים" על סוריה באמצעות מה שטורקיה מכנה "אזור חיץ". בהצהרה נכתב שארצות ערב ישקלו לנקוט צעדים דיפלומטיים, כלכליים ותרבותיים מול התוקפנות הטורקית. שתי מדינות, סומאליה וקטאר (שתומכת במבצע הטורקי), הביעו הסתייגות מנוסח ההצהרה.

גרמניה וצרפת הצטרפו היום לפינלנד, הולנד ונורווגיה והשהו את כל מכירות הנשק לטורקיה ואף אסרו על מכירת ציוד צבאי לטורקיה בידי גורמים פרטיים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!