דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
23.1°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 23.1°תל אביב
  • 19.6°חיפה
  • 22.2°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 32.2°אילת
  • 27.4°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 24.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
רוג'בה

הלחימה בצפון סוריה / טראמפ דחק את הכורדים לזרועות אסד: "בוחרים בין ג'נוסייד לפשרה"

אמש חתמו הכורדים על הסכם בינם ובין משטר אסד ורוסיה | בתגובה - כוחות סורים, שנלחמו בעבר בכורדים, נכנסו לערים קובני, מנביג' וטבקה | לאור בריחה של אסירי דאע"ש שעד כה הוחזקו בידי כוחות כורדים, דרש הנשיא טראמפ ממדינות אירופה למנוע זאת

מפגין כורדי בזמן הפגנה בביירות, לבנון. 13 באוקטובר 2019. (AP Photo/Bilal Hussein)
מפגין כורדי בזמן הפגנה בביירות, לבנון. 13 באוקטובר 2019. (AP Photo/Bilal Hussein)
אוריאל לוי

אתמול בלילה פורסם הסכם חדש בין הנהגת רוג'בה, הכורדים, משטר אסד ורוסיה. ההסכם נחתם לאחר ששר ההגנה של ארצות הברית מארק אספר אמר כי ארה"ב תסיג את כל 1,000 חייליה מצפון סוריה, עם התקדמות צבא טורקיה נגד הכוחות הכורדיים באזור. בעקבות הנסיגה האמריקנית, עליה החליט נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, הגיעו הכורדים להבנות עם משטרו של בשאר אסד על פריסת צבא סוריה בערים קובני ומנביג', עין איסא, טבקה כולל שדה התעופה וכן לאורך הגבול עם טורקיה. הבוקר נכנסו כוחות הצבא הסורי לערים אלה ולמקומות נוספים ביניהם העיירה תל תאמר. עד כה לא דווח על התנגשויות בין כוחות משטר אסד לבין הטורקים או הכורדים. 

בראיון לרשת CBS הסביר אספר כי ההחלטה על פינוי הכוחות מסוריה התקבלה בעיקר בשל התרחבות המבצע הצבאי של טורקיה. "הכוחות האמריקניים עלולים למצוא עצמם לכודים בין שני צבאות יריבים וזה מצב שאסור להיקלע אליו", אמר.

לוחמות כורדיות YPJ (AP Photo/Gabriel Chaim)
לוחמות כורדיות YPJ (AP Photo/Gabriel Chaim)

בתגובה להסכם בין הכורדים לאסד אמר יועצו של ארדואן, יאסין אקטאי כי "אם ינסה צבא אסד להתנגד לפעילותה של טורקיה בצפון מזרח סוריה ולעמוד בדרכה הרי שיתכן עימות בין הצבאות". רוסיה הכריזה על שמי קובני ומנביג' כאזור אסור לטיסה והזהירה את הטורקים שלא להפר את הכרזתה אולם פרשנים מתקשים להאמין שרוסיה תהיה נכונה לאכוף הכרזה זו.

"נבחר באנשים שלנו"

הכוחות הסוריים הדמוקרטיים (SDF), המורכבים בעיקר מהמיליציה הכורדית YPG, היו בעלי הברית של ארצות הברית במאבק מול דאע"ש. הם מאשימים את טראמפ בבגידה, והזהיר כי הם יפנו למשטר אסד או לרוסיה אם ארצות הברית לא תגן אליהם מול טורקיה.

בטור שפרסם מפקד ה-SDF מזלום אבדי במגזין האמריקאי 'פוריין פוליסי' הסביר את העסקה עם מוסקבה ודמשק ואמר כי "אם בידינו הבחירה בין ג'נוסייד לפשרה אנחנו נבחר באנשים שלנו".

לוחמות כורדיות YPJ (צילום: Kurdishstruggle / flickr).
לוחמות כורדיות YPJ (צילום: Kurdishstruggle / flickr).

מאז הפלישה הטורקית לאוטונומיה הכורדית הזהירו הכורדים כי המאבק בדאע"ש ירד מראש סדר העדיפויות שלהם, בשל החוסר בכוחות פנויים להתגוננות מטורקיה. טורקיה הפציצה מספר בתי כלא בהם הוחזקו אסירי דאע"ש, מה שכבר שהוביל לבריחה של אסירים. אמש נמלטו ממחנה מאסר בעין עיסא 859 נשים וילדים של לוחמי דאע"ש, ביניהם אזרחי בריטניה, אירלנד ורוסיה, בעקבות הפגזה טורקית. טראמפ קרא לטורקיה ולכוחות הכורדים שלא לאפשר את בריחתם. הנשיא האמריקני צייץ כי "אסור לטורקיה והכורדים לתת להם לברוח. אירופה הייתה צריכה להחזיר אותם אליה. הם צריכים לעשות את זה עכשיו".

אנקרה פתחה במבצע לפני שבוע, אחרי שטראמפ הסיג כמה עשרות חיילים אמריקנים מהאזור, חרף התנגדות נרחבת מבית, כולל משורת בכירים בממשלו ובמפלגה הרפובליקנית.

בעקבות הביקורת, איים טראמפ בסנקצות על טורקיה. גרמניה, צרפת, הולנד, איטליה, וחברות נוספות בנאט"ו, שטורקיה היא חלק ממנה, עצרו את משלוחי הנשק לאנקרה וגם הליגה הערבית גינתה את המבצע, שבו משתתפים מיליציות ג'יהאדיסטים המאומנים ונתמכים על ידי טורקיה. עם זאת, נשיא טורקיה רג'יפ טייפ ארדואן הבטיח להמשיך במבצע ואף להרחיבו.​

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!