דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
19.2°תל אביב
  • 16.7°ירושלים
  • 19.2°תל אביב
  • 19.1°חיפה
  • 19.9°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 27.3°אילת
  • 20.9°טבריה
  • 16.6°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ישראל

מאבק על הגבול / דיווחים על התקדמות בשיחות ישראל-ירדן על צופר ונהריים, החקלאים עדיין באי ודאות

אם לא יימצא פתרון, בתוך 10 ימים תסתיים החכרת המובלעות בעמק הירדן ובערבה לישראל, והם ישובו לשליטת ירדן | לחקלאים לא הוצע עדיין הסדר פיצוי | ח"כ צבי האוזר: "כל שינוי בהסכם השלום עלול לפגוע באמון הציבור בדרך השלום ובפירותיו"

אי השלום בנהריים (צילום: דוברות מועצה אזורית עמק הירדן)
אי השלום בנהריים (צילום: דוברות מועצה אזורית עמק הירדן)
שי ניר

כלי תקשורת ישראלים דיווחו הבוקר (רביעי) כי ישראל וירדן סיכמו על דחייה זמנית להשבת השטחים החקלאיים במובלעת צופר ונהריים ('אי השלום') לירדן. עם זאת, פקידים בכירים בישראל אמרו ל'דבר' כי הדיונים בנושא עדיין נמשכים. משרד החוץ הירדני הכחיש את הדברים. החקלאים בעמק הירדן מתכננים הפגנת מחאה בשישי הקרוב בנהריים בה ידרשו מהממשלה לפעול בנושא.

בשבוע הבא ישראל צפויה ישראל להשיב את שטחי מובלעת צופר בערבה ו'אי השלום' בנהריים לממלכת ירדן. מדובר בשטחים השייכים לירדן, שהחכירה אותם לישראל ל-25 שנים במסגרת הסכמי השלום בין המדינות, עם אופציה להחכרה לתקופה נוספת. לפני כשנה הודיע מלך ירדן עבדאללה כי ירדן לא תאריך את תוקף ההסכם.

שטחי אי השלום בנהריים הם שטח מפורז הכולל פארק תיירותי ו-800 דונם של אדמה חקלאית המעובדת על ידי הקיבוצים אשדות יעקב איחוד ומאוחד. מובלעת צופר כוללת 4,500 דונם הסמוכים למושב צופר בערבה, ש-1,500 מתוכם הם שטח חקלאי המעובד על ידי חקלאי המושב והם מורשים לשהות בו במהלך שעות היום.

במועצה האזורית עמק הירדן שורר חוסר ודאות בנוגע לעתיד השטח. גורמים במועצה אמרו ל'דבר' כי ככל הידוע להם, בעוד עשרה ימים (26 באוקטובר) יפקע תוקפו של ההסכם וכי לא ידוע להם על כל התפתחות. עוד אומרים במועצה כי לא התקיימו שום דיונים בנוגע להסדר פיצויים לחקלאים המעבדים את האדמה במקום, ולא הוגשה להם אף הצעה מטעם הממשלה. אם לא יימצא פתרון, מדובר במכה כלכלית קשה לחקלאים באזור.

למרות הפרסומים על התפתחות אפשרית בנושא, במועצה האזורית נערכת לקיים ביום שישי הקרוב עצרת מחאה בנהריים כנגד מדיניות הממשלה, תחת הכותרת 'שומרים על השלום באי השלום'.. בעצרת המונים צפויים להשתתף יו"ר 'כחול לבן' בני גנץ, יו"ר קק"ל דני עטר, ראש המועצה האזורית עמק הירדן עידן גרינבאום ואישים נוספים.

ח"כ צבי האוזר(כחול לבן) הגיב על הפרסומים ואמר, "יש לברך על המאמץ להאריך את ההסכם לגבי צופר, זאת במסגרת אינטרס משותף ישראלי-ירדני לביסוס היציבות באזור בפרט טרם פרסום תכנית השלום של הנשיא טראמפ. אני מקווה שיימצא פתרון גם לנהריים, שם יש לישראלים זכות קניינית על השטח."

האוזר הוסיף כי "ראוי להדגיש כי הסכם השלום משקף איזון אינטרסים בין המדינות, וכל שינוי שלו עלול לפגוע באמון הציבור בדרך השלום ובפירותיו. מציאת הסדר שיתבסס על עקרונות ההסדר ההיסטורי תאפשר לשני הצדדים באופן כן ואמיתי ליהנות מפירות השלום".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!