דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
15.5°תל אביב
  • 12.5°ירושלים
  • 15.5°תל אביב
  • 16.8°חיפה
  • 16.4°אשדוד
  • 13.7°באר שבע
  • 20.0°אילת
  • 15.7°טבריה
  • 12.8°צפת
  • 14.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בנקאות

כלכלה עולמית / ניצחון לציבור בקליפורניה: אושר החוק להקמת בנקים ציבוריים במדינה

לאחר שנים של מאבק, אושר החוק המאפשר הקמת בנקים ציבוריים בערי קליפורניה | "קליפורניה שמה את בני האדם לפני הרווחים של וול סטריט", אמר הפוליטקאי החתום על החוק, מיגל סנטיאגו | מאז המשבר של 2008 דוחפים בארה"ב לחלופות לבנקים הגדולים

סניף בנק בקליפורניה (Sundry Photography / Shutterstock.com)
סניף בנק בקליפורניה (Sundry Photography / Shutterstock.com)
יונתן קירשנבאום

אחרי שנים של מאבק אושר אתמול (שלישי) בקונגרס בקליפורניה חוק שיאפשר לעשר ערים במדינה להקים בנק בבעלות ציבורית. במקום להפקיד את כספי הציבור בבנקים בוול סטריט, החל מהשנה הבאה יקימו עשר ערים בקליפורניה בנקים ציבוריים, שינהלו את כספי המיסים העירוניים. הבנקים מיועדים לפעול בשיתוף עם הציבור, ויוכלו לממן פרוייקטים כמו דיור ציבורי ושיפור התחבורה הציבורית בריבית נמוכה. מיגל סנטיאגו, חבר הקונגרס של קליפורניה שכתב את ההצעה אמר כי החוק מעביר מסר ברור ש"קליפורניה שמה את בני האדם לפני הרווחים של וול סטריט".

זה אמנם נשמע רעיון חסר תקדים, אבל למעשה הוא נוסה במספר מקומות בהצלחה. עד לשנת 1983 הבנק הגדול בישראל, בנק הפועלים, היה בנק שיתופי שלא הוחזק על ידי אף בעל הון. בארה"ב חוגג השנה הבנק הציבורי של דקוטה הצפונית 100 שנים. לטענת תומכי החוק, מדובר ביוזמה שתאפשר לערים הגדולות במדינה ללוות בזול כדי לממן פרוייקטים חברתיים קריטיים, בלי צורך לממן גם את שורות הרווח של בעלי הבנקים. למעשה, הבנק יעשה שימוש בכספי הציבור שנכון להיום "שוכבים בבנק", כדי לממן את צרכי הערים השונות: בעיקר השקעה בתשתיות ובניית דיור ציבורי.

חבר הקונגרס מיגל סנטיאגו (AP Photo/Rich Pedroncelli)
חבר הקונגרס מיגל סנטיאגו (AP Photo/Rich Pedroncelli)

החוק, שנכשל בהצבעה בקונגרס בסתיו שעבר, הוא פרי מאבקם של מספר ארגונים אזרחיים שהוקמו בעקבות משבר 2008. כעת שעבר החוק מבטיחים בקליפורניה כי הבנקים הציבוריים הראשונים יתחילו לפעול תוך שנתיים. ההצעה גם זכתה לתמיכתם הפומבית של מספר גורמים- איגודי העובדים, ארגונים סביבתיים ופוליטיקאים מהמפלגה הדמוקרטית. החוק העלה כמובן גם את זעמם של אנשי הבנקאות במדינה, שצופים שהמהלך יכשל כישלון חרוץ.

"אנחנו מאוכזבים שהממשלה העבירה את החוק הזה היום" מסרה התאחדות הבנקאים של קליפורניה. "אנחנו מקווים שהמנהיגים הנבחרים יקחו בחשבון את הסיכונים שמתלווים להקמת בנק ציבורי לפני שיוציאו לפועל את הצעד המיותר הזה"

בנק ציבורי

הרעיון שעומד מאחורי הקמת הבנק הוא פשוט ביותר. נכון להיום, כספי הציבור שנגבים על ידי העיר דרך מערכת המיסוי מופקדים בבנק מסחרי, בדרך כלל אחד מהבנקים הגדולים של וול סטריט. הבנקים אצלם מופקדים הכספים גם מנהלים אותם ולוקחים על הדרך עמלה. הפקדותיה של העיריה מספקים לבנק הון, אותו הוא משקיע באפיקים המניבים ביותר בעבור בעלי המניות שלו. מיותר לציין שבדרך כלל לא מדובר בהשקעה בשירותים לתושבי קליפורניה- הבעלים של הכסף.

כמו כן, כשעירייה כמו זו של לוס אנג'לס רוצה להשקיע בפרוייקט חברתי, לדוגמא בניית בתי ספר, היא פונה להלוואה מהבנק שלה. לעיתים קרובות דורשים הבנקים ריביות שמנות בתמורה להלוואה, מתוך ידיעה שלעירייה אין כל ברירה אלא לקחת אותה.

בייחוד מאז המשבר הפיננסי של שנת 2008, מספר לא מבוטל של ארגונים בקליפורניה החל לקרוא להיפרדות מהבנקים בוול סטריט ויצירת אלטרנטיבה חלופית, מקומית ודמוקרטית יותר. ארגונים כמו California Public Banking Alliance קוראים מאז המשבר הכלכלי ליצירת בנקים ציבוריים שיגנו על כספי הציבור. "בעוד המטרה של בנק מסחרי היא להביא לרווחים לבעלי המניות שלו, בנק ציבורי שם למטרה לעשות שימוש בכספי הציבור כדי לענות על הצרכים של הציבור בעיר בריבית נמוכה" אומרים בארגון.

לטענתם, התפקיד של הבנקים המסחריים בניהול כספי הציבור בקליפורניה הוא לא רק מיותר, אלא מזיק. מעבר לעובדה שקצת פחות ממחצית התקציב של השקעות ציבוריות נועד לממן עמלות והחזר על ההלוואה, אותו הכסף שזורם לבנקים בניו יורק לא משרת את הציבור המקומי. הכסף שמפקידות ערי קליפורניה בבנקים מגדיל את המאזן שלהם, ותורם ליכולתם להשקיע באפיקים פיננסיים ברחבי העולם, במטרה להגדיל את רווחי בעלי המניות. את הכסף הזה כנראה שלא יראו בקליפורניה, וכפי שהראה המשבר של 2008, הוא עלול להיות מנותב להימורים מסוכנים.

כך, מאבדת העיר את הפוטנציאל המלא של המשאב המשותף הגדול ביותר שלה- כספי הציבור. במקום לספק הזדמנות להשקיע בבתי ספר נוספים, בניית דיור ציבורי או מימון שירותים ציבוריים שונים, הוא מסייע לבנקים לבצע השקעות לטובת בעלי המניות שלו. למה, הם שואלים, לא לשמור את הכסף בתוך הקהילה, ולהשתמש בו לצרכים המקומיים? "בנק ציבורי יהיה בעלותנו הבלעדית שלנו, הציבור בעיר לוס אנג'לס" נכתב באתר של שלוחת הארגון בעיר לוס אנג'לס. "הוא יצטרך לציית לחוקים נוקשים שאנחנו נציב לגבי השימוש בכסף שלנו, ונוכל להשפיע על ההשקעות שיבצע. המטרה שלו תהיה השקעה בצרכים של הקהילות שלנו, ולא תמיכה ברווחים של בעלי הון" נכתב באתר של הארגון.

הרעיון של הבנק הציבורי יהיה להשתמש בכספים ש"שוכבים בבנק" כדי לממן הלוואות לעיריות לטובת פרוייקטים חברתיים. בגלל שהבנקים לא יפעלו למטרת רווח, יוכלו העיריות ללוות כספים בריביות נמוכות, שיכסו את הוצאותיו של הבנק. כך, לטענת הפעילים ומנסחי החוק, תתפנה לעירייה כמות גדולה של הון שתאפשר לה להשקיע בפרוייקטים קריטיים שעד כה נותרו מיובשים. "החוק החדש הזה שם בראש סדר העדיפויות את הקהילות והשכונות שלנו, ומאפשרת לנו להשתמש בכספים הציבוריים כדי לקדם את טובת הכלל. נשקיע בדיור ציבורי, בתי ספר חדשים ופארקים, ונוכל לסבסד הלוואות לסטודנטים ולעסקים" אמר סנטיאגו.

פעילי הארגון גם מצביעים על יתרון נוסף של הבנק הציבורי- הוצאת דריסת הרגל של הבנקים הגדולים מהפוליטיקה המקומית. לטענתם, הפחתת מעורבותם של הבנקים בהתנהלות הכלכלית תוביל לירידה בכוחם הפוליטי בקליפורניה, תאפשר להעביר חוקים נוספים המיטיבים דווקא עם הציבור על חשבון הבנקים ולהפחית את ההשפעה של הלובי הבנקאי הגדול.

מטה הBND בדקוטה הצפונית, ארה"ב (AP Photo/Dale Wetzel)
מטה הBND בדקוטה הצפונית, ארה"ב (AP Photo/Dale Wetzel)

הנסיון של דקוטה

בדקוטה הצפונית, שם קיים בנק ציבורי שהוקם בשנת 1919 על ידי ממשלה סוציאליסטית שנבחרה מספר חודשים קודם לכן במדינה, מספק אשראי לעסקים במתכונת שמתוכננת לקליפורניה. אסטרטגיה זו הוכיחה את עצמה כיעילה נגד ההשפעות ההרסניות של משברים פיננסיים. הבנק,

לאחר המשבר הכלכלי של 2008, בעיצומו של המיתון הכבד שהקפיץ את הריביות העסקיות והביא לקריסה של עסקים רבים, דקוטה הצפונית הצליחה להימנע ממיתון עמוק. הסיבה הייתה שהבנק הציבורי במדינה לקח על עצמו את חלק מהסיכון בהלוואות לעסקים מקומיים, והצליח להוריד את הריביות שנדרשו בעלי העסקים לשלם. כך, מקווים בקליפורניה כי הבנק הציבורי לא רק יממן השקעות חברתיות בערים הגדולות, אלא יתרום ליציבות הפיננסית של המדינה כולה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!