דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
26.5°תל אביב
  • 26.0°ירושלים
  • 26.5°תל אביב
  • 29.2°חיפה
  • 25.9°אשדוד
  • 25.7°באר שבע
  • 32.4°אילת
  • 30.6°טבריה
  • 26.6°צפת
  • 27.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך

מאבק חינוכי / ארה"ב: 25,000 מורים בשיקגו שובתים בדרישה להגדלת תקציבים והקטנת הכיתות

איגוד המורים של שיקגו דורש כי הבטחות שניתנו בדבר צמצום גודל הכיתות, תקנים נוספים, הגדלת משכורות והטבות נוספות יעלו על הכתב | לטענת ראשת העיר, למורים הוצעה "חבילה היסטורית בתחומי הליבה", והמו"מ בין הצדדים נמשך

הפגנת מורים בשיקגו אילנוי, במסגרת שביתה בבתי הספר הציבוריים. 17 באוקטובר 2019  (Photo by Scott Olson/Getty Images)
הפגנת מורים בשיקגו אילנוי, במסגרת שביתה בבתי הספר הציבוריים. 17 באוקטובר 2019 (Photo by Scott Olson/Getty Images)

המורים של שיקגו פתחו בשביתה היום (חמישי) והחלו בצעדי מחאה הכוללים הפגנות ונשיאת שלטים, זאת לאחר שכשלו המאמצים לחתום על חוזה חדש עם מחוז בתי הספר השלישי בגודלו בארה"ב. השביתה מקיפה רבבות מורים ו-300,000 תלמידים.

השביתה פרצה לאחר שאיגוד המורים של שיקגו הודיע ברביעי בלילה, בתום חודשים של משא ומתן בינו לבין הנהלת בתי הספר הציבוריים של שיקגו, כי 25 אלף חבריו לא יחזרו לכיתות. המו"מ לא הצליח לגשר על מחלוקות סביב גובה השכר, הטבות נוספות, גודל הכיתות וזמני התארגנות למורים.

הפגנת מורים בשיקגו אילנוי, במסגרת שביתה בבתי הספר הציבוריים. 17 באוקטובר 2019 (Photo by Scott Olson/Getty Images)
הפגנת מורים בשיקגו אילנוי, במסגרת שביתה בבתי הספר הציבוריים. 17 באוקטובר 2019 (Photo by Scott Olson/Getty Images)

המורים המפגינים טענו כי הם מפגינים על משאבים נוספים וכיתות קטנות יותר עבור תלמידי המחוז החלש בתקציבים ולא עבור כסף לכיסיהם הפרטיים. מחוץ לביה"ס היסודי סמיית, בי"ס בדרום העיר בו לומדים בעיקר תלמידים שחורים מרקע סוציו-אקונומי מוחלש, אמר המורה לאומנות, ג'ון הוליהאן, כי הם לא נלחמים על משכורות וביטוח בריאות, אלא בשביל הילדים. "זה מגוחך לומר שניתן לשים את הילדים האלה, המתמודדים עם עוני עמוק וקשה, בכיתות של 30-40 תלמידים", הוסיף הוליהאן שהפגין לצד כ-20 מורים ואנשי צוות נוספים, שעה שנהגים שעברו בקרבת מקום צפרו לאות הזדהות. "לא ניתן להתנהל כך וזאת לא אווירה שניתן ללמוד בה", סיכם.

זו השביתה הגדולה הראשונה בשיקגו מאז 2012 ובכירי העירייה הודיעו כבר ברביעי כי הלימודים בחמישי יבוטלו, זאת במטרה לתת להורים יותר זמן להתארגן.

נשיא איגוד המורים של שיקגו, ג'סי שארקי, הצטרף למורים המפגינים מחוץ לביה"ס הלן פירס ללימודים בינלאומיים שם אמר כי בכל כיתת גן ישנם לפחות 30 תלמידים. לדבריו ישנו תסכול מצטבר בקרב המורים אודות התנאים בבתי הספר והאיגוד מעוניין שכמה מהנושאים הללו, שעומדים על הפרק כבר זמן רב, יזכו למענה בחוזים החדשים. "נכון לרגע זה, לא ראינו הבטחות על הכתב", אמר שארקי. "זה חשוב ולמען האמת חשובות המילים שבוחרים לכתוב. אנחנו לא רוצים חצי פתרון – אנחנו רוצים שהתנאים הבסיסיים יקבלו מענה מוחלט".

ראשת העיר של שיקגו, לורי לייטפוט, אמרה כי היא מאוכזבת מכך שאיגוד המורים בחר בשביתה. "אנחנו מציעים חבילה היסטורית בנושאי הליבה: משכורות, תקנים וגודל הכיתות", אמרה במסיבת עיתונאים ברביעי בלילה והוסיפה כי צוותי הנהלת בתי הספר יישארו בשולחן המו"מ והיא מקווה כי גם נציגי האיגוד יעשו כך.

במהלך השביתה של 2012 המחוז השאיר כמה בתי ספר פתוחים לחצאי ימים במשך שבעה ימי שביתה. בכירים במחוז אומרים כי הפעם ישאירו את כל בתי הספר פתוחים ומאויישים על-ידי מנהלים ואנשי צוות שבדרך כלל עובדים בתפקידים אדמיניסטרטיביים. ארוחת הבוקר והצהריים תוגש אולם כל פעילויות אחר הצהריים, כמו גם ההסעות, יבוטלו. ג'אניס ג'קסון, מנכ"לית המחוז, עודדה את ההורים לשלוח את ילדיהם לבתי הספר אליהם הם הולכים בדרך כלל אולם לדבריה הם יתקבלו בברכה בכל בי"ס במחוז. "הרכבנו תכנית מקיפה עבור התלמידים. נוודא כי הם בטוחים וכי יהיה להם יום משמעותי", אמרה ג'קסון.

אולם לצד המורים שובתים גם 7,000 אנשי צוות בבתי הספר השונים שגם האיגוד שלהם נואש מהמו"מ על חוזים חדשים.

בביה"ס היסודי תומאס צ'אלמרס במערב העיר, כ-25 מורים הריעו ונופפו למכוניות ומשאיות שנהגיהן צפרו להם לאות תמיכה ויצאו מדי פעם להפסקות מההפגנה כדי למלא את ספליהם בקפה חם. מגי סרמונט, מורה לחינוך מיוחד, ציינה כי המורים בצ'אלמרס מודאגים מכך שאחות, עו"ס וקלינאי תקשורת מבקרים בביה"ס בדרך כלל רק פעם בשבוע ותלמידים זוכים להיפגש עמם רק במפגשים קבוצתיים, מפאת קוצר הזמן, דבר הפוגם ביכולת הטיפולית. "זה מרגיש כאילו הם מנסים לשים פלסטר על חור של קליע", אמרה.

ג'אמל בויד, שפית במקצועה, הביעה את תמיכתה בקול עת הורידה בביה"ס את ילדי בני 10 ו-8. "אני לגמרי אתכם", צעקה והוסיפה כי העיר צריכה להוציא עוד כסף כך שבתי הספר הציבוריים יוכלו לספק אחיות ועו"סים ולא להשקיע בפרוייקטים אחרים כמו בחזית האגם העירוני. "ילדים באים עם כל מיני בעיות: חרדות, חוסר בית ועוד והמורים האלה צריכים עזרה ועוד תמיכה בכיתות", אמרה בויד. "הם צריכים להפסיק לטפח את הכביש שלאורך האגם ולעשות משהו בשביל האנשים האלה. הכביש מסביב לאגם כבר מספיק יפה".

המגעים בין הנהלת בתי הספר הציבוריים של שיקגו ואיגוד המורים של העיר צפויים להתחדש בקרוב.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!