דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
הטרדות מיניות

#MeToo / מחקר חדש: 31% מהנשים במדינת ניו יורק הוטרדו במקום עבודתן

מהמחקר שנערך באוניברסיטת קורנל עולה כי אוכלוסיות חלשות ומודרות פגיעות יותר להטרדות | עוד נחשף כי אחד מכל עשרה עובדים בניו יורק, נדרש לספק 'טובות הנאה' מיניות למעסיקו | לפי החוקרות, הגברת היכולת של עובדים להתאגד תסייע למאבק בתופעה

עובדות מקדונלד'ס נושאות שלט בהשראת תנועת "MeToo" בצעדה לעבר סניף הרשת בשיקגו (AP Photo/Richard Vogel)
עובדות מקדונלד'ס נושאות שלט בהשראת תנועת "MeToo" בצעדה לעבר סניף הרשת בשיקגו (AP Photo/Richard Vogel)
מור הופרט
מור הופרט
סביבה ואופנה
צרו קשר עם המערכת:

31.1% הנשים, ו-18.9% מהגברים במדינת ניו יורק הוטרדו מינית במקום עבודתם, כך נחשף במחקר חדש ופורץ דרך שנערך באוניברסיטת קורנל. עוד חשף המחקר כי אחד מכל עשרה עובדים בניו יורק, (כ-1.7 מיליון בני אדם. מ.ה) נדרש לספק "טובות הנאה" מיניות למעסיקו, דבר שלפי החוקרות חושף את מנגנוני הכוח הפועלים על העובדות והעובדים במקום העבודה. 20% מהעובדות דיווחו על הטרדה שהפכה את המקום לעוין עבורן. כחלק מדרכי ההתמודדות עם התופעה הציעו החוקרות להגביר את כוחם של העובדים להתאגד ולשאת ולתת באופן קיבוצי.

על פי המחקר, תופעת ההטרדות המיניות הפושה במקומות העבודה, פוגעת במיוחד באוכלוסיות חלשות ומודרות, כאשר נשים שחורות, ולטיניות פגיעות יותר לדרישות ל"טובות הנאה" מצד המעסיקים, שם הנתון עומד על 13.9% שדיווחו על כך לעומת 8.5% בקרב נשים לבנות. ביולי האחרון עברה במדינה הצעת חוק הדורשת ממעסיקים להכשיר ולחנך את העובדים למנוע הטרדות מיניות במקום העבודה.

הנתונים המדאיגים שחושפים את מציאות חייהם של למעלה מ-1.7 מיליון בני אדם דווקא באחת המדינות הנחשבות למתקדמות והליברליות בארה"ב ובעולם, מציגים תמונה קשה של הלחצים, ומערכי הכוחות המופעלים על העובדות, ועל עובדות מאוכלוסיות מודרות ופגיעות ביתר שאת, במקום העבודה. התופעה עלתה לכותרות בשנים האחרונות בזכות מחאת #METOO, שמתמקדת במיוחד בהטרדות המיניות בסביבת העבודה.

"יום אחד בבית בו עבדתי, האבא היה בבית, הוא היה במקלחת ופתאום שמעתי אותו קורא לי" מתארת אחת הנסקרות במחקר, מקרה שהתרחש כאשר עבדה בטיפול בילדים בגיל 16. "הוא חשף את עצמו בפניי, פחדתי, לקחתי את הילד איתי לחדר אחר והוא הלך אחריי והחל לנסות לגעת בי כשהילד שלו עדיין בחדר. בסוף אחד השכנים דפק בדלת במקרה, ואז האבא הפסיק" סיפרה העובדת, שכיום עובדת כמארגנת עובדים באיגוד עובדות המשק הבית בניו יורק. לטענתה ולטענת החוקרות המקרה הזה מייצג את הסכנות להן חשופות עובדות משק הבית, רובן נשים מהגרות או מאוכלוסיות מודרות שעובדות לבדן בבית פרטי מול מעסיק בו הן תלויות לפרנסתן.

גם במקומות עבודה בהן יש רוב נשי, חשופות העובדות להטרדה מצד המעסיקים, שגם במקומות עם רוב נשי מובהק נוטים ברובם להיות גברים. "העבודה הראשונה שלי הייתה בסופר-מרקט, והמנהל שלי היה שולח אותי כל הזמן למחסן ומנסה לנשק אותי. הוא אמר שאם אהיה נחמדה אליו הוא יהפוך אותי לעוזרת מנהל, בסוף נתתי לו לנשק אותי. הייתי בת 13 והוא בן 32, זו הייתה העבודה הראשונה שלי" תיארה עובדת נוספת לחוקרות.

החוקרות מציינות כי תופעת ההטרדות המיניות היא נרחבת ומגיעה גם למקומות שנחשבים יוקרתיים, כגון מסעדות מישלן, מלונות יוקרה, ותעשיית הדוגמנות הנרחבת של ניו יורק. "אני וחברותיי למקצוע חווינו לא מעט הטרדות והתנהגויות לא הולמות באופן שגרתי בעבודה" תיארה דוגמנית לצוות החוקרות "נדרשו לדגמן בעירום ללא הכנה, לספק 'טובות הנאה' מיניות" סיפרה הדוגמנית על הלחצים הרבים המופעלים על דוגמניות במהלך עבודתן. לפי סקר של ארגון ברית הדוגמנית 86.7% מהדוגמניות מתארות כי חוו הטרדה מינית במקום עבודתן.

כדי להתמודד עם התופעה המדאיגה, מציעות החוקרות להתייחס לתופעת ההטרדות המיניות כמובנת במערך הכוחות הנוכחי במקומות העבודה, ולפעול לשנותה באמצעות חיזוק כוחן של העובדות, זכותן להתאגד ולשאת ולתת במו"מ קיבוצי, להקים תכניות בהובלת נשים שחוו הטרדה מינית מצד מעסיקים, להגביר את האכיפה והפיקוח על המעסיקים. עוד מציעות החוקרות לייסד רשת מחקר ארצית שתחקור ותפעל כנגד הטרדות מיניות ואפליה. בנוסף החוקרות מותחות ביקורת על מדיניות "התפוח הרקוב" שנפוצה בקרב מעסיקים כאשר נחשפים מקרים של הטרדות מיניות.

החוקרות מציינות בדו"ח את כוחם של ארגוני העובדים, ומרכזי זכויות עובדים בשינוי יחסי הכוחות בין העובדים למעסיקים, תוך מתן כוח וקול לעובדות המוחלשות, ומציינות כי לאורך השנים ובשנים האחרונות בפרט פועלים ארגוני עובדים להגן על העובדים לשמור עליהם מפני הטרדות מיניות במקום העבודה באמצעות הסכמי קיבוציים, ותוכניות הגנה ייעודית בהובלות עובדים.

"גם כעת כאשר קולם של עובדים נמצא תחת מתקפה מתגברת, ארגוני העובדים ממשיכים לפתח יוזמות אסטרטגיות שבונות את כוחם הקולקטיבי של העובדים, ושומרות על זכויותיהם לכבוד, הוגנות והגנה מפני אלימות" כותבות החוקרות וקוראות לארגונים להמשיך ולפעול בדרך המתנגדת לאפליה, ומכילה את כלל חלקי החברה בתוכם ומגנה עליהם

כדוגמה לכוחן של האיגודים המקצועיים לתת קול ולהגן על העובדות מציינות החוקרות כי לאחר שב-2011 חדרנית במלון יוקרה במנהטן התלוננה שדומיניק שטראוס-קאהן, מנהל קרן המטבע הבינלאומית באותו זמן תקף אותה מינית במהלך עבודתה בחדרו במלון, הכניס איגוד עובדי המלונות של ניו יורק סעיפים בהסכמים הקיבוציים על עובדות מפני הטרדות מיניות והגנות נוספות ייחודיות לעובדות מהגרות דוגמת החדרנית שחוותה את התקיפה מצד שטראוס-קאהן.

"הדו"ח מזהה נכונה כי השורש של הטרדות מיניות ואפליה במקום העבודה נובעים מחוסר איזון ביחסי הכוחות", אמר ריצ'רד מרוקו מזכיר איגוד עובדי המלונות של ניו יורק עם פרסום הדו"ח והוסיף כי "התאגדות יכולה וצריכה להיות חלק מרכזי מהפתרון, האיגודים לא רק מאזנים את יחסי הכוחות בכך שהם נותנים קול לעובדים, אלא יכולים גם לייצר פתרונות ייעודיים לכל מגזר בתעשייה בזכות מו"מ קיבוצי, פתרונות שלא רק ייטפלו בהטרדות לאחר שהם מתרחשות אלא יימנעו אותם מלכתחילה."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!