דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29.04.24
24.0°תל אביב
  • 21.9°ירושלים
  • 24.0°תל אביב
  • 21.8°חיפה
  • 24.8°אשדוד
  • 27.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 27.0°טבריה
  • 21.4°צפת
  • 24.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

השנאה העתיקה / בשנה מאז הטבח בפיטסבורג: 50 מקרים של השחתת רכוש על רקע אנטישמי בארה"ב

כך עולה מדו"ח שפרסמה הליגה נגד השמצה לקראת יום השנה לרצח 11 המתפללים בבית הכנסת "עץ החיים" | עוד עולה מהדו"ח כי מתחילת השנה נעצרו 12 פעילי "עליונות לבנה" בחשד לתכנון או ביצוע תקיפות נגד יהודים

חברות וחברי הקהילה היהודית מדליקים נרות בסמוך למקום אירוע הירי בבית הכנסת "עץ חיים" בפיטסבורג, שבת, 27 באוקטובר 2018 (AP Photo/Matt Rourke)
חברות וחברי הקהילה היהודית מדליקים נרות בסמוך למקום אירוע הירי בבית הכנסת "עץ חיים" בפיטסבורג, שבת, 27 באוקטובר 2018 (AP Photo/Matt Rourke)
מרים הולצמן

12 פעילים בארגוני 'עליונות לבנה' בארה"ב נעצרו בחשד כי תכננו לבצע או ביצעו מתקפות נגד יהודים ב-2019, כך על פי דו"ח של הליגה נגד השמצה (ADL) שפורסם במלאת שנה לטבח בבית הכנסת בפיטסבורג. עוד עולה מהדו"ח כי מספר התקריות האנטישמיות שדווחו לליגה במחצית הראשונה של 2019 משתווה לשיא שנקבע בשנה הקודמת, ועומד על 780, מתוכם 50 בהם אירעו מעשי ונדליזם ופגיעה ממשית ברכוש על רקע גזעני ואנטישמי. במחצית הראשונה של 2018 מספר התקריות האנטישמיות עמד על 785.

ב-27 לאוקטובר תמלא שנה לטבח המתפללים בבית הכנסת "עץ החיים" בפיטסבורג. כזכור, בבניין נכחו שלוש עדות מתפללים שונות והיורה, רוברט באוורס, אדם בעל רקע עשיר בפעילות הקוראת לעליונות לבנה, חדר לבית הכנסת ועבר האולמות התפילה השונים ברוצחו 11 מתפללים. באירוע נפצעו שישה בני אדם נוספים, ביניהם ארבעה שוטרים שהוזעקו למקום.

כוחות הצלה ואנשי תקשורת מחוץ לבית הכנסת "עץ החיים" בפיטסבורג, שבת, 27 באוקטובר 2018 (AP Photo/Gene J. Puskar)
כוחות הצלה ואנשי תקשורת מחוץ לבית הכנסת "עץ החיים" בפיטסבורג, שבת, 27 באוקטובר 2018 (AP Photo/Gene J. Puskar)

סמוך לאירוע בפיטסבורג, בוצע ירי לעבר מתפלל מבוגר מחוץ לבית הכנסת במיאמי (אם כי במקרה זה הרקע לא היה ברור) וכן אירוע הירי בבית הכנסת בעיר פאווי, בו נרצחה לורי גילברט קיי ונפצעו שלושה בני אדם נוספים. היורה באירוע הרצח בפאווי, ג'ון ארנסט, כלול ברשימת העצורים של הליגה.

לרגל האירוע פרסמה הליגה נגד השמצה (ADL) בארה"ב דו"ח המסכם את האירועים האנטישמיים בשנה שעברה מאז הטבח. לדבריהם ניכר כי מפגעים שאבו השראה ממעשים שקדמו להם, כפי שציין ארנסט בהתייחסו למעשיו של באוורס בפיטסבורג.

בשלושה מקרים לפחות – במונרו וושינגטון, ליהייטן פנסילבניה, ולאס וגאס נבדה, המרכז לחקר קיצוניות של הליגה נגד השמצה סיפק מידע מודיעיני קריטי לגורמי אכיפת החוק, שהוביל ישירות לחקירות ולמעצרים.

הליגה אף מסרה כי ישנם 30 אירועים נוספים בהם לא ניתן היה להוכיח שהמפגעים פעלו ממניעים של אנטישמיות או אמונה ב"עליונות לבנה" ולכן הם אינם נכללים בדו"ח. ביניהם הירי מחוץ לבית הכנסת במיאמי, הצתות של בתי כנסת ברחבי ארה"ב, זריקת בקבוקי תבערה ופגיעה בסמלים יהודיים במקומות ציבוריים. גם פגיעה ביהודים על רקע עמדות איסלאמיסטיות קיצוניות לא נכללו במניין הליגה, עם כי גם במקרים אלו נעצרו שני מפגעים.

מפגיני קו קלוקס קלאן בארה"ב (ארכיון. צילום: AP)
מפגיני קו קלוקס קלאן בארה"ב (ארכיון. צילום: AP)

לרגל שנה לטבח, הליגה נגד השמצה השיקה קמפיין מקוון תחת הכותרת '11 מעשים לזכר 11 נרצחים', ועם ההאשטג FightHateForGood#. בין הצעדים אותם מציע הארגון: דקת דומייה, התנדבות בעמותה כלשהיא, השתתפות בטקס בפיטסבורג או שליחת מסר של תמיכה באמצעים מקוונים וברשתות החברתיות, אקטים חינוכיים וטקסיים כגון השתתפות בסעודת שבת או חינוך לסובלנות, דיווח לרשויות החוק או לרשתות חברתיות על התבטאויות או מעשים גזעניים וחתימה על עצומות הקוראות לשינוי חקיקתי.

המודעות הגוברת לאנטישמיות הגואה בארה"ב הוביל גם לאקט ציבורי של תמיכה בליגה נגד השמצה. שריל סנדברג, סמנכ"לית התפעול של פייסבוק, תרמה 2.5 מיליון דולר לליגה נגד השמצה לפני כשבוע. לטענתה התרומה היא לרגל יום הולדת ה-75 של הוריה ובשל תחושותיה ומחשבותיה לאחר שנוגע דבר הירי שהתבצע ביום כיפור כנגד בית כנסת בגרמניה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!