דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
20.3°תל אביב
  • 13.0°ירושלים
  • 20.3°תל אביב
  • 14.9°חיפה
  • 20.0°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 21.0°טבריה
  • 16.9°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
רשות שוק ההון

שוק ההון / רשות שוק ההון תקדם הטבות מס לקרנות פנסיה שישקיעו בישראל

בדיון לסיכום שנה לכניסתו לתפקיד אמר הממונה על הרשות משה ברקת כי העברת כספי החוסכים לחו"ל מעמידה אותם בסיכון ומונעת פיתוח תשתיות בישראל | ברקת ציין כי תקציב הרשות נמוך מגופים המקבילים לה, מצב שמקשה עליה לממש את תפקידיה

יו"ר רשות שוק ההון, משה ברקת, מתייצב מול ועדת החקירה הפרלמנטרית להתנהלות המערכת הפיננסית במתן אשראי ללווים גדולים (דוברות הכנסת, נועם רבקין פנטון)
יו"ר רשות שוק ההון, משה ברקת, מתייצב מול ועדת החקירה הפרלמנטרית להתנהלות המערכת הפיננסית במתן אשראי ללווים גדולים (דוברות הכנסת, נועם רבקין פנטון)
יונתן קירשנבאום

רשות שוק ההון תקדם הטבות מס לקרנות פנסיה שיבצעו השקעות בתשתיות בישראל, בשיתוף עם המדינה – כך אמר הממונה על רשות שוק ההון, משה ברקת, בדיון בוועדת הכספים הזמנית של הכנסת לסיכום שנתו הראשונה בתפקיד. לדבריו, בסך הכול מנוהלים בקרנות הפנסיה 1.77 טריליון שקלים של כספי חוסכים. "חלקם עוברים לחו"ל, צריך לראות איפה הם מושקעים, צריך לראות למה הסכומים האלה יוצאים החוצה ולא מושקעים בישראל", אמר ברקת. לדבריו, השקעת הכספים בחו"ל גורמת למדינת ישראל לאבד מקור מימון לפרויקטים ולהשקעה בתשתיות.

ברקת התייחס גם לכך שמשיכת כספי המוסדיים לפרויקטים בישראל בשיתוף עם המדינה תגביר את היציבות והוודאות בשוק ההון הישראלי. "אם תהיה נפילה של ההשקעות האלה בחו"ל, ייתכן שהחוסכים ייפגעו, ואז אנחנו גם בסיכון וגם אין רווח למשק. אנחנו הולכים לפתוח שוק קל השקעה של סכומים שינועו בין 50-100 מיליארד שקל, שהגופים המוסדיים יוכלו להשקיע בפרויקטים בתשתיות בישראל. כספי החוסכים צריכים לקבל כמובן תשואה נאותה, וזה לא סותר. זה לא יהיה על חשבונם. נוכל לדאוג גם לתשואות, ובאותה נשימה לדאוג למשק הישראלי".

ח"כ אורלי לוי-אבקסיס: "מדובר במסלול שיש בו רק מרוויחים. כשאומרים שאין תקציב לבתי חולים ובתי ספר, צריך להביא לפה את כספי הפנסיות"

חברת הכנסת אורלי לוי-אבקסיס (העבודה-גשר) אמרה בדיון כי "הכסף הזה מושקע בפרוייקטים של בעלי הון כאלה ואחרים, חלק מהם במדינות עולם שלישי. איפה עומד הניסיון להביא את הכספים האלו חזרה לישראל, לטובת מטרות ציבוריות? אפשר לממן איתם בניית בתי חולים ובתי ספר. מדובר במסלול שיש בו רק מרוויחים. כשאומרים שאין תקציב לפרויקטים כאלה, צריך להביא לפה את כספי הפנסיות".

רשות בתת-תקצוב

בדיון טען ברקת כי רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון נמצאת בתת תקצוב, ואינה יכולה למלא את כל המשימות המוטלות עליה. לדבריו, הרשות זוכה לשליש מהתקציב של הפיקוח על הבנקים בבנק ישראל, על אף העובדה שהיא מפקחת על כמות גדולה מאד של גופים. במהלך הדיון עלה כי הרשות מעסיקה 178 עובדים, ברקת ציין כי תקציבה עומד על כ-60 מיליון ₪ בשנה, בעוד התקציב של הגופים המקבילים, כמו הפיקוח על הבנקים או הרשות לניירות ערך, עומד על כ-200 מיליון. "תקציבי הפנסיה של האזרחים לא פחות חשובים מתחומים אחרים, ויש לתת על זה את הדעת", אמר ברקת.

בתגובה לשאלות בנוגע ליישום הרפורמות שהוסכמו במסגרת 'חוק שטרום' לעידוד התחרות בשוק הבנקאות, אמר ברקת כי הרשות פועלת בקצב שבו היא מסוגלת לאור התקצוב הנמוך. ברקת גם התייחס לטענה שהוא מעוניין להתנער מיישום חלק מהרפורמות המוכתבות על ידי חוק שטרום, ולהעביר אותן לפיקוח על הבנקים בבנק ישראל ואמר כי הוא מעוניין להמשיך ולפעול ליישום הרפורמות, אך נדרשת העלאה בתקציב הרשות כדי ליישם אותן במקביל.

ברקת גם אמר שהוא מתכנן לקדם בחצי השנה הקרובה רפורמה שתוריד את דמי ניהול הפנסיה לגמלאים, במידה והמחירים לא ירדו בעצמם. "אנחנו עובדים על פתרונות שיאפשרו ניוד ותחרות כדי להוזיל את דמי הניהול. אם הדבר לא יתקדם, אנחנו נבחן שוב הפחתה של תקרת ה-0.5%. אנחנו מעדיפים את מנגנוני השוק, ואני מקווה שלא נצטרך לפעול. אם לא, אנחנו נפעל תוך חצי שנה בנושא".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!