דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
38.1°תל אביב
  • 35.0°ירושלים
  • 38.1°תל אביב
  • 37.1°חיפה
  • 33.8°אשדוד
  • 39.6°באר שבע
  • 39.4°אילת
  • 40.5°טבריה
  • 32.4°צפת
  • 40.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
טורקיה

בשכונה / עתיד סוריה: פוטין וארדואן חתמו על הסכם, טראמפ הסיר מגבלות מטורקיה

על פי ההסכם טורקיה תשלוט ברצועה של אלפי קילומטרים בצפון מזרח סוריה, אותה כבשה לאחרונה | לכוחות הכורדיים יש 150 שעות לסגת לעומק סוריה | ומדוע העיר בה חתמו פוטין וארדואן על ההסכם משקפת תמונת עתיד נוראה?

כוחות רוסיים מפטרלים בגבול הסורי (AP Photo)
כוחות רוסיים מפטרלים בגבול הסורי (AP Photo)
אוריאל לוי

הושג הסכם בין נשיאי רוסיה וטורקיה, ולדימיר פוטין ורג'יפ טאיפ ארדואן, להמשך הפסקת האש בצפון מזרח סוריה. על פי ההסכם, טורקיה תשלוט ברצועה בת למעלה מ- 4,000 קמ"ר, בין ראס אל-עין לתל אבייד ולעומק של 32 ק"מ, רצועה אותה כבשה טורקיה בשבועיים האחרונים. לכוחות הכורדים (מיליציית ה-YPG) ניתנו 150 שעות, החל מהערב (רביעי) על מנת לסגת מהשטח לעומק סוריה, לאורך הגבול הטורקי ממזרח לנהר הפרת מלבד קמישלי בירת רוג'בה. בהתאם לכך, הודיע נשיא ארה"ב טראמפ כי יסיר את המגבלות שהטיל על טורקיה בשל מהלכיה בצפון סוריה.

הכוחות הכורדים נדרשו לעזוב גם את מנביג' ותל ריפאת – אזורים בהם נפרשו כוחותיו של אסד זה מכבר. החל מהיום יכנסו כוחות משטרה צבאית של רוסיה, לצד חיילים של משטר אסד, לאבטח את נסיגת הכוחות הכורדיים. בהמשך יוקם מנגנון משותף לצבאות רוסיה וטורקיה על מנת לאכוף את ההסכם, וכוחות ביטחון של שתי הצבאות יפטרלו לאורך הגבול בעומק של 10 ק"מ לתוך האוטונומיה של רוג'בה.חלק מתוצאות הלחימה הנוכית הם 300,000 עקורים, 120 אזרחים מתים ברוג'בה, 196 טורקים וג'יהדיסטים מתים, ו-275 לוחמות ה-SDF שנפלו בקרב

זמן קצר לאחר ההכרזה על ההסכם, התקשר פוטין לנשיא סוריה בשאר אסד. לפי הקרמלין, בשיחת הטלפון ביניהם הביע אסד תמיכה בהסכם עם טורקיה, ואמר שהוא יסייע לחדש את שלמותה הטריטוריאלית של ארצו. אסד אמר עוד, כך לפי הרוסים, שצבאו מוכן לפריסת חיילים בגבול עם טורקיה לצד הכוחות הרוסיים.

סוצ'י כתמונת עתיד

ההסכם הושג לאחר מפגש בן למעלה משש שעות בין פוטין, ארדואן ומתורגמן אחד בלבד שהורשה לשהות בחדר. המפגש נערך בסוצ'י, העיר המסמלת יותר מכל את רצח העם הצ'רקסי שנערך בידי האימפריה הרוסית לפני 155 שנים. ניצולי רצח העם הצ'רקסי נמלטו לאימפריה האות'מנית ויושבו מחדש על ידי הטורקים בפריפריה של האימפריה ובין היתר בשלושה כפרים בפלשתינה. יש בכך סמליות רבה שכן ארדואן מתכוון ליישב פליטים סורים בטריטוריה אותה כבש מהכורדים. בדומה למה שעשו הטורקים בחבל אפרין, הם צפויים למלא את בתיהם של הכורדים ובני המיעוטים שנמלטו מחבל הארץ אותו כבשו במשפחות של ג'יהאדיסטים סוריים ביניהם גם אנשי דאע"ש ואל-קאעידה. עד כה דווחו כמה מקרים של מפקדים של דאע"ש שהתיישבו בערים ראס אל-עין ותל אבייד אותן כבשו הטורקים בשבועיים האחרונים.

פגישה בין פוטין לארדואן, 22 באוקטובר 2019 (AP Photo/Sergei Chirikov, Pool)
פגישה בין פוטין לארדואן, 22 באוקטובר 2019 (AP Photo/Sergei Chirikov, Pool)

הפגישה שנערכה אתמול בין פוטין לארדואן נקבעה לפני שהאמריקאים הודיעו על יציאה מסוריה, ובעת שאחת העמדות הטורקיות באדליב נצורה. הפגישה נקבעה אחרי מספר לא קטן של התקפות כטבמים נגד בסיס חיל האוויר הרוסי בחמיימים (ליד לטקיה). כלומר, לארדואן ופוטין יש צורך עז לנהל מו"מ על מחוז אדליב עוד טרם החלה הפרשה של הפלישה הטורקית לרוג'בה. יתכן והפלישה הטורקית לרוג'בה הושפעה, בין היתר, מהצורך של ארדואן במנופי כוח נוספים מול פוטין ואסד. הרוסים עשו הכנות לפגישה – ומעבר להצהרות כי הם קוראים לטורקיה לצאת מסוריה – הם שינעו מסוקי קרב לבסיס חיל האוויר בטבקה, אותו פינו הכוחות הכורדים לטובת כוחות אסד בדיוק לפני שבוע. מסוקי קרב אלה מיועדים להגן על כוחותיו של אסד שהתפרסו באוטונומיה הכורדית עם יציאת הכוחות האמריקאים. נציין כי הנטישה המהירה של צבא ארה"ב את הבסיסים באזור טבקה התרחשה בשבוע שעבר, רק שנתיים וחצי לאחר פעולת הקומנדו בה הוצנחו ממסוקים לוחמים אמריקאים מיומנים, על מנת להשתלט על אותם הבסיסים. מסוג הפעולות שעליהן מפיקים בהוליווד סרטים.

Turkish soldiers, right, and Turkey-backed opposition fighters stand atop a building next to their flags in Syrian town of Ras al Ayn, northeastern Syria, Wednesday, Oct. 23, 2019. Turkish media reports say Turkish troops and their allied Syrian opposition forces are securing a town in northeast Syria after Syrian Kurdish fighters pulled out of the area.(Ugur Can/DHA via AP)
Turkish soldiers, right, and Turkey-backed opposition fighters stand atop a building next to their flags in Syrian town of Ras al Ayn, northeastern Syria, Wednesday, Oct. 23, 2019. Turkish media reports say Turkish troops and their allied Syrian opposition forces are securing a town in northeast Syria after Syrian Kurdish fighters pulled out of the area.(Ugur Can/DHA via AP)

נתוני האו"ם מעלים כי מאז תחילת המתקפה הטורקית לפני כשבועיים נאמד מספר הפליטים ב-176 אלף כורדים, 80 אלף מהם ילדים. מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם אף מעריך ש-300 אלף נמלטו מבתיהם. רק 7,100 כורדים סורים הצליחו לחצות את הגבול לעיראק, והיתר תקועים בעיירות סוריות כמו אל-חסכה. טורקיה השתמשה במהלך תקיפותיה בכלי נשק לא-חוקיים, כגון פצצות מצרר ופצצות זרחן, לצד התקפות ללא הבחנה נגד יעדים אזרחיים בהם גם בתי חולים ושיירות כלי רכב אזרחיים.

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!