דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
23.1°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 23.1°תל אביב
  • 19.6°חיפה
  • 22.2°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 32.2°אילת
  • 27.4°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 24.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ארה"ב

ארה"ב / הליך ההדחה של הנשיא טראמפ: האם נמצא ה'אקדח המעשן'?

בעדות דרמטית טען דיפלומט בכיר כי הנשיא טראמפ התנה את הסיוע הצבאי האמריקאי לאוקראינה בביצוע מהלכים שיסייעו לו במירוץ לנשיאות של 2020 | הליך ההדחה נמצא בראשיתו, אך מדובר בחשיפה הסותרת את גרסת הבית הלבן

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ. ינואר 2019 (Carlos Barria/Pool Photo via AP)
נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ. ינואר 2019 (Carlos Barria/Pool Photo via AP)
מרים הולצמן

ויליאם טיילור, דיפלומט בכיר וותיק במשרד החוץ האמריקאי, עלה להעיד בפני ועדת ההדחה של נשיא ארה"ב דונאלד טראמפ ביום שלישי, ולטענת רבים נתן בידי הדמוקרטים את ה'אקדח המעשן' שיכול להוביל להרשעתו של הנשיא טראמפ בהכפפת יחסי החוץ של ארה"ב לצורכי בחירות פנימיות בארה"ב. הדרך להדחה עוד ארוכה, אך מדובר בפגיעה קשה בתדמיתו של הנשיא האמריקאי, וגם תומכיו המסורים מתקשים יותר ויותר להמשיך ולגונן על התנהלותו.

הליך ההדחה החל לאחר שאיש ה-CIA, שגם ביקש וקיבל מעמד והגנה של חושף שחיתויות, העיד על קיומה של שיחת טלפון מפוקפקת של טראמפ עם ולדימיר זלנסקי, נשיא אוקראינה. בשיחה שהתקיימה ביולי השנה, כך לטענת הפקיד, התנה הנשיא האמריקאי העברת סיוע צבאי לאוקראינה בכך שזו תנקוט בצעדים שיסייעו לטראמפ בבחירות 2020.

בעדותו סתר טיילור את גרסת טראמפ ותומכיו. גרסת הבית הלבן היא כי העברת הסיוע הביטחוני לאוקראינה – כמעט 400 מיליון דולר – לא הותנתה בהצהרה פומבית על פתיחת חקירה פלילית כנגד בנו של ג'ו ביידן, מועמד דמוקרטי מוביל בבחירות הקרובות. לטענתם, עצירת הסיוע הביטחוני לאוקראינה, בזמן שזו מנהלת סכסוך פעיל מול רוסיה, קרתה ללא קשר ללחץ שהפעילו טראמפ ושליחיו, שאינם חלק ממשרד החוץ האמריקאי.

טיילור מסר עדות הפוכה, מגובה בתזכירים ומסמכים שונים, המראה כי עצירת הסיוע הובלה על ידי הנשיא טראמפ. לדברי טיילור, גורדון סונדלנד, תורם של הנשיא ושליחו לאיחוד האירופי, הבהיר לו כי האוקראינים לא יקבלו סיוע כספי במאבקם בבדלנים רוסים במדינתם אם לא יחקרו את ג'ו ביידן ואת בנו האנטר על חלקם בפרשת שחיתות בה נאשמת חברת גז אוקראינית בה עבד האנטר ביידן. חשוב לציין שעד כה לא הואשמו השניים על ידי אף גורם אכיפת חוק באוקראינה או מחוץ לה בעבירה כלשהי בנושא זה, אך לנשיא טרמאפ היה אינטרס להשחיר את דמותו של אחד המועמדים המובילים הצפויים לרוץ מולו בבחירות 2020.

עדותו של טיילור משמעותית מסיבות רבות, ובראשן תפקידו הבכיר. שגרירת ארה"ב לאוקראינה, מרי איבונוביץ', העידה בפני הוועדה גם היא. לטענתה, היא פוטרה מתפקידה בשל סירובה לקדם את מדיניותו של טראמפ באוקראינה והובהר לה כי הסיבה לפיטוריה היא דרישה של הנשיא עצמו. לאחר שהשגרירה סיימה את תפקידה, היה טיילור הדיפלומט הבכיר בשטח. בניגוד לאיבונוביץ', שגם היא העידה בפני ועדת ההדחה, טיילור סיפק הוכחות חזקות יותר להתניית הסיוע בהודעה פומבית על החקירה.

בהמשך לעדות שהסעירה את השיח הציבורי בארה"ב, נדחתה אמש (רביעי) עדותה של לורה קופר, המפקחת מטעם הפנטגון על מדיניות ארה"ב באוקראינה, בכחמש שעות. העדות התעכבה בשל מחאה חריגה מצד כ-24 אנשי בית הנבחרים מהמפלגה הרפובליקנית שנכנסו לאולם הדיון, שהיה אמור להתקיים בדלתיים סגורות. אנשי בית הנבחרים הרפובליקנים מחו על כך שהם אינם יכולים להשתתף בדיונים, וזאת למרות שכרבע מאנשי בית הנבחרים מטעם המפלגה הרפובליקנית משמשים כנציגים בוועדות השונות המובילות את הליך ההדחה.

דונאלד טראמפ הוא הנשיא השלישי בתולדות ארצות הברית שנפתח נגדו הליך הדחה.  בשני המקרים הקודמים בהם נפתח הליך הדחה כנגד נשיא מכהן, הוא לא הגיע לסיומו: הנשיא שהחליף את אברהם לינקולן לאחר הירצחו, אנדרו ג'ונסון, שרד את ההצבעה בסנאט והמשיך לכהן בתפקידו, וגם ביל קלינטון שרד את הליך הדחתו בשל פרשת מוניקה לוינסקי, והמשיך בתפקידו.

הליך ההדחה בארה"ב מוכרז בבית הנבחרים, הבית התחתון של הקונגרס האמריקאי, וחלקו הראשון מתנהל כסוג של שימוע בפני ועדות שונות של בית הנבחרים בו יש ייצוג לשתי המפלגות. לאחר סיום השלב הזה ובכפוף להצבעה בבית הנבחרים יעבור הליך ההדחה לסנאט, הבית העליון של הקונגרס האמריקאי. בסנאט יתקיים הליך משפטי כאשר כל צד רשאי לזמן עדים ולהציג ראיות, ולאחר מכן תתקיים הצבעה. על מנת להדיח נשיא מכהן, נדרש רוב של שני שליש מחברי הסנאט.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!