דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
21.5°תל אביב
  • 17.2°ירושלים
  • 21.5°תל אביב
  • 18.3°חיפה
  • 20.1°אשדוד
  • 19.2°באר שבע
  • 25.1°אילת
  • 22.1°טבריה
  • 14.1°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מזג האוויר

שינויי מזג האוויר / מה החזאי מבין? צפוי לנו סופ"ש גשום עם סכנה לשטפונות בנחלי הדרום

למרות שברוב הארץ היה די יבש השבוע, הסערה שהחזאים צפו התחוללה בערבה, שם חילצו נהגים מהשיטפונות | במזג האוויר המתעתע, ממליץ המחלץ מיחידת ערבה, אורי לב, "לא לקחת סיכונים מיותרים, גם עם ג'יפ ואתה נהג מעולה, אתה לא יודע איזה אבן ואיזה מכשול מצפים לך"

שיטפון בגב ילק, הר הנגב, אפריל 2016 (צילום מתוך בלוג הצילום של אוריאל לוי).
שיטפון בגב ילק, הר הנגב, אפריל 2016 (צילום מתוך בלוג הצילום של אוריאל לוי).
יהל פרג'

למרות התחזיות שהופצו במהלך השבוע, מרבית הארץ נשארה יבשה בימים האחרונים, אך לקראת סוף השבוע המתקרב, התחזיות מדברות על מים משמיים, והרבה. על פי תחזית השירות המטאורולוגי, בימים הקרובים צפוי גשם עוצמתי בכמויות גדולות שיגרום להצפה באגני ניקוז ושטפונות בעוצמה גבוהה בנחלי המזרח ודרום הארץ. בשל החשש מאסונות, חל איסור מוחלט להכנס ברגל וברכב לאפיק נחל בזרימה עד לירידה מוחלטת של מפלס המים.

החזאי אלעד זוהר צופה כי בשישי יהיה נאה ברוב הזמן, עם טמפרטורות נוחות ביום וקריר בלילה. גשם מקומי ייתכן, אולם הסיכוי נמוך. בשבת, היום יתחיל נאה למדי מה שעלול לבלבל מאוד מטיילים בדרכם דרומה.

חילוץ לכוד בשיטפון בעמק הארזים בירושלים, פברואר 2018 (קרדיט: דוברות המשטרה)
חילוץ לכוד בשיטפון בעמק הארזים בירושלים, פברואר 2018 (קרדיט: דוברות המשטרה)

מערכת מזג האוויר שכרגע היא שקע בעל מאפיינים טרופיים ונמצאת במזרח הים התיכון, תחדור מהצהריים לדרום ולמרכז. האוויר יהיה אביך והרוחות יתגברו. הגשמים כרגע צפויים בדרום הארץ בעיקר, אבל לא רק.

התהליך שכרגע קורה בניתוח המפות החזויות הוא של הפחתה ניכרת בכמות המשקעים, ובפריסתם שתוגבל לחצי הדרומי של הארץ. בצפון לא סביר שנקבל גשם במהלך השבת. השקע נחלש ומתפוגג בסיני. כל עוד זה התרחיש החזוי, אפשר להגיד שנמנע ״אסון״ מזג אוויר בישראל משום שהמפות מלפני 3 ימים התחילו להראות כמות אדירה של משקעים למרכז הארץ.

תעלו על הגג, אם צריך

אורי לב, 57, חקלאי מושב צופר נשוי+3, הוא מחלץ ביחידת החילוץ ערבה, ויש לו כמה טיפים חשובים לימים הקרובים: "קודם הסופ"ש הקרוב לא מתאים לטיולים בכלל. כל ערוץ קטן יכול לזרום, וחבל לקחת צ'אנס. אם כן רוצים לטייל באזור הערבה, חשוב להשאיר מסלול מתוכנן ומספר טלפון זמים למישהו בבית."

אורי לב, מחלץ ביחידת החילוץ ערבה (באדיבות המצולם)
אורי לב, מחלץ ביחידת החילוץ ערבה (באדיבות המצולם)

לרוב החילוצים של היחידה הם של מטיילים שאובדים בדרך, ממש כמו שתי המטיילות שנמצאו במכתש הקטן במעלה עלי בזמן ששוחחנו בטלפון, אירוע אליו הוקפצה היחידה. הרבה מטיילים נתקעים ללא תאורה, מתייבשים ואפילו מפגש עם בעלי חיים ארסיים, כמו החייל שנעקץ ע"י עקרב לפני כחודשיים, והיחידה סייעה בחילוצו למסוק. וכמובן שיש את השטפונות.

גבולות הגזרה של יחידת ערבה הם בדרום 11 קמ' דרומית לקילומטר ה-101, בצפון מפעלי ים המלח, במערב קו המכתשים, ובמזרח גבול ירדן. לב, שאשתו מתנדבת גם היא ביחידה, מספר שאירוע האסון של מכינת בני ציון בנחל צפית, נשאר עדיין כטראומה אצל המחלצים, שהגיעו למקום ראשונים.

לב מדגיש: "אין להכנס לערוצי זרימה, ולא לחצות אותם ברכב בשום אופן, תעמדו בצד.  אל תעקפו מחסומים של נתיבי ישראל, בשום אופן. הכי חשוב זה לחשוב, לא לקחת סיכונים מיותרים, גם עם ג'יפ ואתה נהג מעולה, אתה לא יודע איזה אבן ואיזה מכשול יש, כמו שקרה בחצבה שבוע שעבר. הנהג לא העריך נכון את הזרימה, בא גל וסחף אותו, הצלנו אותו ברגע האחרון."

לב לא דורש בכלל לא לרדוף אחרי שטפונות, מחזה יפיפה, אם אתה מביט בו יבש וממרחק בטוח, "יש מקומות שאפשר לראות בהם שיט]ון בבטחה, רק צריך לקחת בחשבון שבגלל שהמערכת בשבת עלולה להיות מאוד חזקה, יתכן שתצטרכו לשון באזור."

אם וקרה שנקלעתם לשיטפון, ההנחיות ברורות: "אם התסבכת והאוטו מתמלא במים, לעלות לגג ולהתקשר למשטרה, בשום פנים ואופן לא לצאת מהאוטו. ואנחנו כבר נגיע אולי עם מסוק אנחנו מאומנים וזה התפקיד שלנו". בכל מקרה לפני יציאה למסלול כדאי להתעדכן במוקד 110 של המשטרה או אצל נתיבי ישראל ב-*2120 על מצב הכבישים, או עם מוקד המידע של רט"ג בטלפון ב-3639*.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!