דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
37.9°תל אביב
  • 32.3°ירושלים
  • 37.9°תל אביב
  • 36.0°חיפה
  • 34.5°אשדוד
  • 37.2°באר שבע
  • 41.0°אילת
  • 38.7°טבריה
  • 30.6°צפת
  • 38.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ארצות הברית

ארה"ב בוחרת / עוד קריצה לאיגודים: ביידן הציג רפורמה התומכת בארגוני עובדים

הרפורמה שהציג המתמודד על מועמדות המפלגה הדמוקרטית לנשיאות כוללת איסור על חוקי "הזכות לעבודה", הקלה על התאגדויות חדשות והסדרת חלק מכלכלת החלטורה | האם זה יספיק בשביל לזכות בתמיכתם?

ג'ו ביידן, מתמודד לנשיאות ארה"ב, נואם בעצרת פתיחת הקמפיין בפיטסבורג. 29 באפריל 2019. (AP Photo/Keith Srakocic)
ג'ו ביידן, מתמודד לנשיאות ארה"ב, נואם בעצרת פתיחת הקמפיין בפיטסבורג. 29 באפריל 2019. (AP Photo/Keith Srakocic)
יונתן קירשנבאום

המועמדים המובילים בפריימריז של המפלגה הדמוקרטית מתחרים על קולות העובדים: היום (שבת) הציג לראשונה המתמודד הדמוקרטי ג'ו ביידן את המדיניות בנוגע לעבודה המאורגנת, לאחר שזכה בתמיכת מספר איגודים אמריקאים גדולים. בין ההבטחות נמצאים צעדים אליהם האיגודים האמריקאים דוחפים כבר שנים, שכוללים בין היתר קבינט של אנשי איגודים וממשל שמטרתו "העלאה דרמטית של שיעור העובדים המאוגדים והתמודדות עם בעיית אי השוויון".

המסמך שפרסם ביידן מאשים את הנשיא טראמפ בכך שהוא מנהל "מלחמה נגד עבודה מאורגנת, משא ומתן קיבוצי, איגודים ועובדים" ומחפש "לחזק את הכוח של המעסיקים על העובדים".

כמו מרבית המועמדים הדמוקרטים, ביידן מבטיח להקל על יציאת ועדים במקומות העבודה. ביידן תומך בביטול החוק האמריקאי שדורש לקיים בחירות רשמיות במקום העבודה כדי להכריז על יציגות לוועד העובדים. במקום החוק הקיים ביידן מבטיח לאפשר לעובדים להתאגד בהליך עצמאי, על ידי הכרזה חד צדדית ביציגות.

ביידן גם הבטיח לאסור על חוקי "הזכות לעבוד" – דרישה מרכזית של איגודי העובדים מהפוליטיקאים במפלגה הדמוקרטית מזה שנים. חוקים אלו קובעים כי המדינות השונות יכולות למנוע מאיגודים לדרוש דמי חבר מעובדים שאינם חברי איגוד, אבל נהנים מההסכמים הקיבוציים שלו. חוקים מסוג זה קיימים בכמחצית ממדינות ארה"ב. ביידן, יחד עם מספר מתמודדים נוספים, הכריזו כי יאסרו על חוקים כאלו.

הבטחה נוספת של ביידן היא להעצים את כוחו של הגוף המפקח על עבירות מעסיקים בעולם העבודה. ביידן יאפשר למפקחים להטיל קנסות על חברות בהן התגלו עברות על חוקי העבודה, ולהפוך את מנכ"לי אותן החברות לבעלי אחריות אישית למקרים כאלו.

גם כלכלת החלטורות על הכוונת של ביידן. בתכנית שהציג הבטיח ביידן להגביל את יכולתן של חברות לסווג את עובדיהם כ"עצמאיים", ובכך להימנע מעמידה בחוקי העבודה שחלים על שכירים. ביידן גם הבטיח להעלות את שכר המינימום הפדרלי ל-15 דולר לשעה.

ביידן נחשב לאחד המועמדים המועדפים על איגודי העובדים הגדולים."אני לא מתכוון להתנצל. אני איש איגודים מקצועיים" אמר ביידן לפני מספר חודשים בפני קהל שכלל איגודי עובדים של נהגי משאיות, עובדי פלדה, כבאים ומורים. "המדינה הזאת לא נבנתה על ידי בנקאים בוול סטריט, מנכ"לים ומנהלי קרנות גידור, היא נבנתה על ידיכם". העבודה המאורגנת היא אחד הנושאים המרכזיים על סדר יומה של המפלגה הדמוקרטית לקראת הפריימריז.​

האיגודים המקצועיים מזוהים היסטורית עם המפלגה הדמוקרטית ובעבר היוו בסיס כוח משמעותי למועמדים. בשנים האחרונות מצב זה משתנה: האיגודים הפכו לקטנים יותר, ויותר מכך – תמיכת חברי האיגודים במפלגה הדמוקרטית מובהקת פחות. לפי סקרי היציאה בבחירות הקודמות השיגה הילרי קלינטון יתרון קטן יחסית בקרב חברי איגודים, נמוך בהרבה מזה שהשיג ברק אובמה במערכות הבחירות בהן נבחר לנשיאות. זו כנראה גם הסיבה שבמערכת הבחירות הנוכחית מציעים המועמדים תכנית שפונות לציבור העובדים המאוגדים, ולא מסתמכים על תמיכתם האוטומטית.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!