דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ראיון עבודה

#ראיוןעבודה / "בשבילי אדריכלות היא סוג של קסם. זה כיף להגשים את החלומות שלי ושל הלקוחות שלי"

אלה שר (צילום: גלעד שרים)
אלה שר (צילום: גלעד שרים)

שי ניר

אלה שר | 48 | אדריכלית עצמאית (עם שותפה) ויועצת לעיריית חיפה בשיפוץ חזיתות | 19 שנים במקצוע

"לא ידעתי מה ללכת ללמוד אחרי הצבא. עבדתי בבית הילדים בקיבוץ עם חברה מבוגרת ממני. היא סיפרה לי על אדריכלית שאני חייבת לפגוש ושבטוח אוהב את מה שהיא עושה ושזה מתאים לי. עשיתי פסיכומטרי ונסעתי לעולם. ב-1992-1991 בטיול שלי במזרח אפריקה, עבדתי ומכרתי תמונות. הייתי מספרת שם לכולם שאני סטודנטית לאדריכלות וככה אני מממנת את הלימודים. בכלל לא ידעתי אז שאהיה אדריכלית אבל זה היה משפט מוצלח שעזר לי למכור תמונות.

"בשבילי אדריכלות היא סוג של קסם. אנשים שבאים אלי חושבים שמה שהם רוצים לא אפשרי ואני צריכה להראות להם שזה יכול להיות ככה או אחרת. הקסם הראשון הוא שאפשר להראות ללקוח דברים שהוא לא דמיין. הקסם השני הוא שאחר-כך נוצר בית. זה נורא כיף להגשים את החלומות שלי ושל הלקוחות שלי.

"אני נפגשת עם המון אנשים ומנסה להכיר אותם ולהבין אותם. לא רק את מה שהם אומרים אלא גם את מה שהם מביאים איתם אם הם באים כמשפחה או כזוג. אני אוהבת להתעסק עם אנשים ולהסתובב במקומות מגוונים. 

"יש לגיל הרבה יתרון. יש כיף בתעוזה של הצעירים אבל יש הרבה חוכמה שנרכשת עם הזמן. אני לומדת עם השנים. כשהייתי צעירה חשבתי שאני יודעת הכל ושאני יודעת לעשות הכל. עכשיו אני מבינה שאני לא יודעת שום דבר למרות שאני לומדת מלא. כל תחום הוא עולם ומלואו. בין אם אני עושה בית פרטי או משותף או שיפוץ חזיתות. כל פרויקט הוא עולם של שלם של חוקים, כללים, מידות, ואת כולם צריך ללמוד.

"עבדתי 10 שנים במשרד גדול בחיפה בתור שכירה ובנישה מאוד ספציפית. הרגשתי שמיציתי ולא הצלחתי לפרוץ. ארבע שנים מתוך העשר, מה שהכי רציתי היה להיות עצמאית. לא ידעתי מה זה אומר למרות שגם עסקתי בעבודות פרטיות מהצד. זה נורא מפחיד, המחשבה על להיות באוויר ובלי משכורת שנכנסת כל חודש. בהתחלה הייתי עובדת הרבה בבית, לפני שהילדים קמו והרבה אחרי שהלכו לישון. אחד היתרונות במשרד הוא שאני לא עובדת יותר מהבית והגבולות יותר ברורים. לפעמים זה קשה, את רוצה שאמא תגיד לך "אל תדאגי". זה בכלל הפחד להיות עצמאי מול שכיר. על שכיר במקסימום הבוס יצעק. פה אני יכולה לאבד את הרישיון ואנשים יכולים להיפגע.

"יש בדידות בעבודה ובגלל זה חיפשתי עם מי לחלוק אותה. התחברתי עם שותפה מתוך האמונה שאחת ועוד אחת זה יותר משתיים ויותר כיף. יש המון אחריות בהמון תחומים באדריכלות. אין לי בעיה לקבל החלטות אבל קשה לי לשאת באחריות לבד. לפעמים אני גם נהנית מהבדידות. הדעת מוסחת בקלות וקשה לי להתרכז. אם יש יום שאני יכולה לעבוד עד מאוחר, אז יש כיף בלהיכנס למשהו ולעבוד הרבה שעות ברצף. גם אם העבודה מייגעת. 

"להיות אישה, אמא ועצמאית במקצוע הבנייה זה קשה כפליים. עולם הבנייה הוא עולם גברי עם הרבה יזמות, הרבה כוח והרבה כסף. יזמים רוצים מהר ומחפשים משרדים שמשדרים להם את הפאוור. לגברים יותר קל לסמוך על גברים. אישה צריכה לעבוד פי שניים קשה ולהיות אסרטיבית כדי לעבור את המסננות האלה. אני מסתדרת מעולה עם קבלנים אבל בהתחלה היו אומרים לי 'כן כן כן' ואחר כך עושים מה שהם רוצים. כאן נכנס היתרון של הגיל – יש לי הרבה ידע מקצועי, אני יודעת לומר שאני אברר משהו שאני לא יודעת, אני יודעת להתמודד עם אנשים בצורה טובה. אני פחות נלחצת ונבהלת."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!