דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך

חינוך / מעודדים הדרכה בתנועות הנוער: הלימודים ברחובות יסתיימו מוקדם ביום שלישי

יום הלימודים בשלישי יסתיים בשעה 16:00, ולא יתקיימו מבחנים בימי רביעי | עיריית רחובות היא הראשונה שמיישמת את הנחיית משרד החינוך | אסף אל-בר, מחזיק תיק נוער, צעירים וילדים בסיכון: "חינוך בלתי פורמלי וחינוך תנועות נוער צריכים להיות בשיתוף פעולה עם החינוך הפורמלי"

מתנדבי שנת שירות בתנועות הנוער (צילום: דוברות הנוער העובד והלומד)
מתנדבי שנת שירות בתנועות הנוער (צילום: דוברות הנוער העובד והלומד)
דוד טברסקי

עיריית רחובות יצאה בפנייה נרחבת לכלל בתי הספר בעיר לסיים את יום הלימודים בשלישי עד השעה 16:00 ולא לערוך מבחנים בימי רביעי. הסיבה: לאפשר לתלמידים להשתתף בפעילות תנועות הנוער ביום הפעילות המרכזי ביום שלישי.

עיריית רחובות היא הראשונה בישראל שמיישמת את הנחיית משרד החינוך, המופיעה בחוזר מנכ"ל, אשר מבקשת מבתי הספר לתמוך בתלמידים הפעילים בתנועות הנוער ולאפשר להם לקחת חלק בפעילות תנועות הנוער בימי שלישי, יום הפעילות המרכזי של רוב תנועות הנוער בישראל, בראש קצת יותר שקט.

"ימי שלישי הם ימי הפעילות המרכזיים", מספר יזהר (איזי) כרמון, שלפני ארבע שנים הוביל את תהליך אמנת תנועות הנוער בעיר, מטעם מועצת תנועות הנוער, אז עלה עניין ימי השלישי כנושא מרכזי המערים קשיים על קיום הפעילות, "ביחד עם הרכזים של התנועות בעיר הובלנו מהלך של כתיבת אמנה שביקשה לגעת בכל הסוגיות הרלוונטיות שדרכן אפשר לקדם את תנועות הנוער בעיר".

כרמון מספר שבבחירות האחרונות נכנס מחזיק תיק נוער חדש, זהר בלום, אשר חידש את ההסכמה שדורשת שיום לימודים בבתי ספר בימי שלישי לא יסתיימו אחרי השעה ארבע. "הרבה בתי ספר, בעיקר מגמות שונות, מסיימות ללמד אחרי ארבע, יש מגמות שהלימודים שם אפילו עד שבע", מספר כרמון. "הדבר השני שדרשנו הוא שלא יהיו מבחנים – מה שיעודד בעיקר מד"צים (מדריכים צעירים) לצאת ולהדריך בראש יותר שקט. אין מדריך בתנועת נוער שלא פוגש את המציאות הזו שבה החניכים שלו, או אפילו מדריכים בסניפים, שאומרים שיש להם בעיה לבוא לפעולה כי יש להם מבחן יום למחרת".

אסף אל-בר (תמונה באדיבות המצולם)
אסף אל-בר (תמונה באדיבות המצולם)

"הנחיה להקל על תלמידים בפעילות יום שלישי הגדול קיימת מזה שנים בחוזר מנכ"ל -העניין הוא שזה לא ממומש" מספר אסף אל-בר, מחנך, חבר מועצה ומחזיק תיק נוער, צעירים וילדים בסיכון, שיזם והוציא לפועל את ההנחיה. "יש לנו אתגר גדול בכל המדינה לממש את יום שלישי הגדול, ובכללי, המימוש בין הפורמלי ללא פורמלי".

אל-בר מדגיש שבשורה התחתונה למנהלי בתי ספר יש אוטונומיה ניהולית מוחלטת והם אלו שמחליטים בסוף אם לקיים את ההנחיות או לא, אך התייחסות העירייה לנושא ויצירת ציפייה כללית מאפשרות תמריץ משמועתי לתמיכה בתלמידים לקחת חלק בפעילות תנועות הנוער.

"מה שמשמעותי בהנחיה הזו שהיא יוצאת מראש אגף החינוך ודורשת מהמנהלים ישירות. האמירה שלנו למנהלים היא פשוטה: חינוך בלתי פורמלי וחינוך תנועות נוער צריכים להיות בשיתוף פעולה עם הפורמלי. בשביל שמד"צים יוכלו להדריך הם צריכים לצאת בזמן מבית הספר, הם צריכים להיות מסוגלים לשבת בישיבות צוות עם ראש מכוון להדרכה, בלי לחץ על מבחנים למחר. כשמדברים על מיומנויות המאה ה-21 אז ברור לכל מי שעיניו בראשו שתנועות הנוער זה מרחב בו הילדים מקבלים את המיומנויות האלו. מנהיגות, עבודת צוות, עבודה בתנאים של חוסר וודאות – איפה עוד מלמדים את זה?".

מעין ברמן (תמונה באדיבות המצולמת)
מעין ברמן (תמונה באדיבות המצולמת)

כרגע, עם תחילת תקופת 'אחרי החגים' בתנועות הנוער מצפים שההחלטה תיושם בפועל כפי שהובטח: "שנה שעברה דיברנו המון על עניין ימי השלישי בפורומים של העיר" מספרת מעיין ברמן, קומונרית שנה שנייה בסניף מרכז ברחובות של תנועת בני עקיבא. "יש משמעות לפעילות ביום אחד שבו כל החברה נמצאים בסניף ולא שמתפזרים כל אחד עם עצמו לפעולה ביום אחר". ברמן מספרת שבתחילת השנה יצאה עצומה שהוביל מחזיק תיק הנוער עליה חתמו כל המדריכים בתנועות הנוער בעיר, הדתיות והחילוניות, ודרשו מהעירייה לבוא לקראת תנועות הנוער ולעמוד בדרישות התנועות לגבי יום שלישי. "בינתיים הוציאו את זה בתור קריאה לבתי הספר אבל עכשיו צריך לבחון אם זה ייושם בפועל" אומרת ברמן. "ברגע שנצליח להבין שכולם יכולים להיות בסניף בשלישי זה באמת ישנה את האווירה, ייתן למדריכים זמן להתכונן טוב יותר ואני אוכל לפגוש את כל המדריכים, החניכים ולעקוב אחר הפעילות".

"העירייה בקשר עם הרכזים והקומונרים של תנועות הנוער בעיר" מסכם אל-בר. "אם מדריכים וחניכים יתלוננו על כך שבתי הספר שלהם לא מקיימים את ההנחייה – העיריה תפעל בהתאם".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!