דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
28.4°תל אביב
  • 26.6°ירושלים
  • 28.4°תל אביב
  • 31.4°חיפה
  • 29.2°אשדוד
  • 31.3°באר שבע
  • 34.0°אילת
  • 28.8°טבריה
  • 28.6°צפת
  • 30.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
נחל צפית

אסון בני ציון / האסון בנחל צפית: מנהל מכינת בני ציון והמדריך מואשמים בהמתה בקלות דעת

ההתייעצויות בווטסאפ, ההתעלמות העקבית מאזהרות, ההחלטות הפזיזות והסוף הנורא: כתב האישום נגד יובל כאהן ואביב ברדיצ'ב מתאר מסכת קשה של אירועים שהובילה למותם של 9 נערות ונער לפני כשנה וחצי | הורי הנספים: "לא נשקוט עד שימוצה הדין עם ראש המכינה ועם גורמים המתחמקים מאחריותם לאסון"

ההרוגות וההרוג באסון השיטפון בנחל צפית: אגם לוי, אילן בר שלום, שני שמיר, צור אלפי, מעיין ברהום, רומי כהן, עדי רענן, אלה אור, יעל סדן וגלי בללי
ההרוגות וההרוג באסון השיטפון בנחל צפית: אגם לוי, אילן בר שלום, שני שמיר, צור אלפי, מעיין ברהום, רומי כהן, עדי רענן, אלה אור, יעל סדן וגלי בללי
דוד טברסקי

מנהל מכינת 'בני ציון' לשעבר יובל כאהן ומנהל התכנית החינוכית במכינה אביב ברדיצ'ב הואשמו היום (שני) בהמתה בקלות דעת, בגין אחריותם לאסון בו נהרגו תשע נערות ונער בשיטפון בטיול המכינה בנחל צפית לפני כשנה וחצי. כתב האישום החמור מגולל שרשרת של החלטות המבטאות התעלמות מאזהרות והפקרת חיי אדם בשבועות, בימים ובשעות לפני האסון מצד כאהן וברדיצ'ב, שהובילו את הטיול, חרף אין ספור התראות חוזרות של המדריכים וגורמים נוספים אליהם היו חשופים. לקריאת כתב האישום הקישו כאן

מסוקים בחיפושים בנחל צפית 26 באפריל (צילום: מאור קינבורסקי/ פלאש90)
מסוקים בחיפושים בנחל צפית 26 באפריל (צילום: מאור קינבורסקי/ פלאש90)

 

המדריכים התריעו, האחראים התעלמו

האסון בנחל צפית שבמדבר יהודה אירע ב-26 באפריל 2018, במהלך טיול גיבוש של המכינה הקדם הצבאית 'בני ציון' בו השתתפו חניכים מהמכינה ותלמידי י"ב שהיו אמורים להיכנס למכינה בשנה שלאחר מכן. למרות התרעות מקדימות על שיטפונות בנחלי האזור שהיו ידועות לראשי המכינה ורכזי הטיול, נכנסה קבוצת המטיילים לנחל ולאחר מספר שעות החל בו שיטפון עז שגרם לעשרה מהמשתתפים לטבוע למוות. באסון נהרגו אגם לוי, אילן בר שלום, אלה אור, גלי בללי, מעין ברהום, צור אלפי, רומי כהן, שני שמיר, יעל סדן ועדי רענן ז"ל. שני מועמדים נוספים למכינה נחבלו חבלות חמורות.

מכתב האישום עולה כי לאורך כל ההכנות לטיול קיבל כאהן עשרות התראות ואזהרות מגורמים שונים לגבי מזג האוויר המסוכן שצפוי בזמן הטיול. הוא בחר להתעלם מכל אחת ואחת מהן, וזאת על אף שגם חלק ממדריכי המכינה הביעו חשש ודאגה לשלום החניכים שיצאו לטיול.

עצרת זכרון בכיכר ציון לנספים באסון בנחל צפית (צילום: דוד טברסקי).
עצרת זכרון בכיכר ציון לנספים באסון בנחל צפית (צילום: דוד טברסקי).

הטיול התקיים במהלך חופשת הפסח, והתכנית המקורית היתה לטייל בנחל צאלים. נועם דור, רכזת תחום גיוס המועמדים למכינה, התריעה בשבוע שקדם לטיול בקבוצת וואטסאפ של מארגני הטיול בה היו חברים כאהן וברדיצ'ב על השיטפונות ומזג האוויר המסוכן שצפוי. על פי כתב האישום, דור התריעה על כך מספר פעמים, ובתחילה כאהן אף ביקש ממנה להכין אפשרות למסלול חלופי. אולם כשדור הציעה לשנות את מועד הטיול מחופשת הפסח לל"ג בעומר, כאהן התנגד לכך בנחישות. בתגובה לרעיון כתב כאהן בקבוצת הוואטסטאפ: "השתגעתם בל"ג בעומר מי יבוא??" והוסיף: "זה ממש לא נראה זרימה משמעותית, זה נראה חשש לשיטפונות".

יובל כאהן, ראש המכינה הקדם צבאית "בני ציון" (צילום מתוך אתר המכינה)
יובל כאהן, ראש המכינה הקדם צבאית "בני ציון" (צילום מתוך אתר המכינה)

 

"מקסימום יראו שיטפון"

לפי כתב האישום, בימים שקדמו לאירוע, הובא לידיעתו של כאהן כי מחשש לשיטפונות "כל הטיולים של משרד החינוך באזורים של השיטפונות בוטלו", אולם כאהן התעלם מאזהרה זו וכתב לגבי הודעה זו "זה ממש לא מעניין". בנוסף, הובא לידיעתם של ברדיצ'ב וכאהן מידע אודות חוות דעתו המקצועית של סגן מפקד יחידת חילוץ ערבה, צביקה דור (אביה של המדריכה נועם דור) לפיה "כדאי לוותר הפעם. האירוע יהיה חריג ושונה ממה שאנו מכירים… אל תקחו צ'אנסים", אך כאהן וברדיצ'ב התעלמו מעמדתו. המדריכה נועם דור הפצירה בכאהן וברדיצ'ב, בימים שקדמו לאירוע שלא לקיים את הטיול משום שהיא "מפחדת" משיטפון, אולם הנאשמים התעלמו מאזהרותיה ומחששותיה. הנאשם כאהן כתב בקבוצת ווטסאפ של צוות הטיול, כי "הדבר היחיד שיכול לקרות זה שלא ייצאו לטיול ולא יראו שיטפון".

בימים שקדמו לאירוע הובא לידיעתו של כאהן כי מחשש לשיטפונות "כל הטיולים של משרד החינוך באזורים של השיטפונות בוטלו", אולם כאהן התעלם מאזהרה זו וכתב לגבי הודעה זו "זה ממש לא מעניין". עוד כתב כי "הדבר היחיד שיכול לקרות זה שלא ייצאו לטיול ולא יראו שיטפון"

מספר ימים לפני הטיול החליט צוות הגיוס של המכינה לדחות את טיול הגיבוש למועד מאוחר יותר. לפי כתב האישום, כאהן לא היה מרוצה מהחלטה זו ובמקום לבטל את הטיול, ביקש כי החניכים יביאו ציוד לגשם, יצטיידו ביריעות, אוהלים וביגוד יבש, שלח הודעות מרגיעות בקבוצה המתעלמות מהסכנה הצפויה. כאהן גם לעג לאחד המדריכים במכינה שהוא מכניס את כולם להיסטריה מכיוון שהתריע כי הטיול לנחל צאלים אינו בטוח וכתב: "מקסימום יראו שיטפון בצאלים שזה אחלה".

עוד עולה מכתב האישום, כי בשל סגירת מסלול ההגעה לנחל צאלים (עקב החשש לשטפונות), החליט המנהל החינוכי ברדיצ'ב לשנות את מסלול הטיול לנחל תמר ונחל צפית, הגם שכל ההתרעות בדבר החשש משיטפונות התייחסו גם לאזור בו מצויים נחלים אלו. הטיול תוכנן לנחלים אלו למרות שברדיצ'ב מעולם לא טייל בהם קודם לכן, לא הכיר את התוואי שלהם, והוא או מי מהמטיילים לא ערך טיול הכנה כלשהו לטיול בהם.

בבוקר היציאה לטיול, יום לפני האסון, כאהן עצמו שיתף כתבה בקבוצת הוואטסאפ של המדריכים, על נער בדואי שנסחף באחד השיטפונות וקבוצת תלמידים שחולצה בנחל מוקדים לאחר שהאוטובוס שלה נתקע שם. בכתב האישום צוין כי כאהן וברדיצ'ב היו מודעים לסיפורים ולאזהרות של חברת החיזוי 'מטאוטק', שנשכרה על ידי המכינה לשם מתן מידע אודות מזג האויר, לפיו ביום הטיול קיים חשש כבד לשיטפונות בנחלי האזור, ובחרו בכל מקרה להמשיך בטיול. החומרה מובלטת עוד יותר בשל כך שרק מספר שעות לאסון נועם דור התריעה מספר פעמים בפני ברדיצ'ב על המצב, אך זה בחר להמשיך בטיול. גם כאהן, שישב באותה עת בישיבה ולא נכח באזור האסון, הבין מתיווכה של דור את הפוטנציאל המסוכן בעת הליכת בני הנוער בנחל, אך בחר לא לפעול בנושא.

"הנאשמים נטלו סיכון בלתי סביר"

יובל כאהן, סגן אלוף במילואים, היה מנכ״ל מכינת בני ציון בזמן אסון נחל צפית ולפני כן פעל במספר ארגוני נוער, ביניהם המדרשה למנהיגות חברתית עין פרת והשומר החדש. כתב האישום מציין כי ההתנהלות הרשלנית של כאהן החלה כשנה לפני האסון עצמו. הפרקליטות מצאה מסמך הנחיות בטיחות בו דרש כאהן שבמקרה של חשש לשיטפון יבוצע 'ניתוח' פני השטח לסיכונים ויוכנו דרכי מילוט מהנחל במקרי חירום, וזאת כאשר לא ניתן לדעת מה תהיה עוצמת פגיעתו ומיקומו של השיטפון.

כאהן וברדצ'ב מואשם בהמתה בקלות-דעת של תשע הנערות והנער, וגרימת חבלה חמורה בשניים נוספים. העונש המירבי על עבירת המתה בקלות דעת הוא 12 שנות מאסר. נועם דור, מדריכת המכינה שביקשה לבטל את הטיול ולקחה בו חלק, לא הועמדה לדין מחוסר אשמה. "במעשיהם ובמחדליהם האסורים כמתואר לעיל, הנאשמים גרמו למותם של עשרת המנוחים ולחבלה חמורה של שניים מן המועמדים לגיוס", מסכם כתב האישום, "וזאת בקלות דעת, כאשר הם נוטלים סיכון בלתי סביר לאפשרות גרימת התוצאות האמורות, מתוך תקווה להצליח למנוע אותן".

עורכי דינו של כאהן, נתי שמחוני ואסף קליין, מסרו בתגובה לכתב האישום כי "אין לנו אלא להצר על ההחלטה להעמיד את יובל כאהן לדין. סבורים אנו כי בחינה נכונה של כלל הראיות, כפי ששטחנו בהרחבה במהלך השימוע, היתה אמורה להוביל להחלטה מושכלת בדבר סגירתו של התיק. מרשנו שם את מבטחו בבית המשפט ואנו תקווה ואמונה כי בסופו של יום יזוכה הוא בדין".

הפגנת הורי מכינת בני ציון (צילום: דוד טברסקי)
הפגנת הורי מכינת בני ציון (צילום: דוד טברסקי)

 

הורי ההרוגים: "מצפים מנתניהו להקים ועדת חקירה"

בעקבות האסון עלה כי טיולי המכינות הקדם צבאיות אינם מפוקחים על ידי משרד החינוך והמכינות עצמן אינן כפופות להוראות חוזר מנכ"ל משרד החינוך בנושא טיולים, בדומה לבתי ספר, תנועות נוער וכל מסגרת פורמלית אחרת. הורי ההרוגים באסון דרשו להקים ועדת חקירה ממלכתית, ובאוגוסט האחרון, עם ביקורת קשה על התנהלות המדינה והמכינות הקדם צבאיות, חידשו את המאבק בטענה שהמדינה מנסה 'למרוח' את תהליך הפקת הלקחים, ושחלק מהגורמים האחראים לאסון לא נבדקו ומנסים להתחמק מאחריותם.

הורי ההרוגים באסון: "דבר לא ייתן מזור לנפשותיהם המיוסרות והמדממות של המשפחות השכולות ושל הפצועים בגוף ובנפש, כתוצאה ממחדליהם של כל הגורמים הרלבנטיים לקרות האסון"

"כתבי האישום החמורים, בגין המתה בקלות דעת מדברים בעד עצמם", מסרו הורי ההרוגים באסון, "עם זאת, דבר לא ייתן מזור לנפשותיהם המיוסרות והמדממות של המשפחות השכולות ושל הפצועים בגוף ובנפש, כתוצאה ממחדליהם של כל הגורמים הרלבנטיים לקרות האסון. עשרה ילדים נספו בטיול גיבוש למכינה קדם צבאית שיצא לפועל בחטא ונגמר באסון שמדינה לא ידעה כדוגמתו. ההורים השכולים מצפים ומקווים שיעשה צדק בבית המשפט ומחזקים את אנשי הפרקליטות בעשייתם והם לא ישקטו עד אשר ימוצה הדין עם ראש המכינה ומנהלה ועם כל הגורמים הנוספים אשר מתחמקים מאחריותם לאסון".

ההורים הוסיפו כי "אנו מצפים מראש ממשלת ישראל לעמוד בהתחייבותו ולהקים במהרה ועדת חקירה בראשות שופט בדימוס, כדי שיבחן את כל מחדלי האסון בו נהרגו ילדינו וכדי שאסון כזה לא יקרה שוב לעולם".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!