דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
לבנון

שלהבת בארזים / ראש ממשלת לבנון אל-חרירי הודיע על התפטרותו עקב המחאות במדינה

לאחר שבועיים של הפגנות סוערות בלבנון נענה סעד אל-חרירי לדרישת המפגינים והודיע על התפטרותו, שמשמעותה פירוק הממשלה הנוכחית | המחאה במדינה החלה לאחר שהממשלה ביקשה להטיל מס על שיחות קוליות בוואטסאפ, והתפתחה להאשמת הממשלה בשחיתות ובניהול כלכלי כושל

מפגינים בביירות, במחאה על מדיניות הממשלה. 24 באוקטובר 2019 (צילום ארכיון: Marwan Naamani/picture alliance via Getty Images)
מפגינים בביירות, במחאה על מדיניות הממשלה. 24 באוקטובר 2019 (צילום ארכיון: Marwan Naamani/picture alliance via Getty Images)
אוריאל לוי

ראש ממשלת לבנון סעד אל-חרירי הגיש אתמול את כתב התפטרותו לנשיא מישל עאון על רקע גל המחאה השוטף את המדינה מזה שבועיים. התפטרותו משמעה פירוק הממשלה בה שותפה גם מפלגת חיזבאללה. אל-חרירי נענה בהתפטרותו לאחת הדרישות המרכזיות של המפגינים ברחובות ובכיכרות – לפרק את הממשלה הכושלת שלפי המפגינים הביאה רק שחיתות. שעה קלה לפני נאומו הותקפו מפגינים במרכז ביירות על-ידי פעילי חיזבאללה.

בהצהרה קצרה שנשא אל-חרירי אתמול אחר הצהריים אמר: "הגענו היום למבוי סתום. צריך לעשות צעד שיזעזע את המערכת כדי להתמודד עם המשבר, ולכן אגיש את התפטרותי לנשיא מישל עאון".  עם הכרזת אל-חרירי על ההתפטרות פרצו מפגינים בצהלות שמחה ובמחיאות כפיים בכמה ממוקדי ההפגנות ברחבי לבנון. בהצהרתו קרא אל-חרירי ללבנונים לשמור על הסדר האזרחי, ולמפלגות הפוליטיות העביר מסר: "באחריותנו לשמור על לבנון".

סעד אל-חרירי (AP Photo/Hassan Ammar)
סעד אל-חרירי (AP Photo/Hassan Ammar)

מאות אלפי מפגינים, מכל העדות בלבנון, שטפו בשבועיים האחרונים את הרחובות והכיכרות וחסמו כבישים במחאה על המצב הכלכלי של ארצם ועל השחיתות הפושה. ההפגנות החלו לאחר שהממשלה הטילה "מס על הווטסאפ", מס על שיחות קוליות באפליקציית המסרים המיידיים, שנועד להפחית את ההפסדים של חברות התקשורת המקומיות, שתעריפיהן גבוהים בהשוואה למדינות אחרות. בעקבות מחאת ההמונים בוטל המס, אבל המפגינים ראו בעצם ההחלטה להטיל אותו רק דוגמה אחת מני רבות לניהול הכלכלי הכושל של ארצם, והודיעו כי ימשיכו במחאה. בהמשך הודיע אל-חרירי על שורה של רפורמות כלכליות שתחליש את כוחם של בעלי ההון במדינה ותחזק את שירותי הממשלה. הרפורמות עברו בהחלטת ממשלה אולם גם בכך המפגינים לא הסתפקו ודרשו את פירוק הממשלה.

מזכ"ל חיזבאללה, חסן נסראללה, שהזרוע הפוליטית של אירגונו היא חלק מהממשלה, נשא נאום אודות המחאה ביום שישי האחרון. נסראללה התנגד נחרצות להתפטרות הממשלה, בטענה כי הכשלים שעליהם מתלוננים האזרחים הם כשלים בני עשרות שנים, ושממשלה חדשה תיאלץ להתמודד עם אותן בעיות ואין טעם בה. נסראללה טען כי גורמים זרים מעודדים את המחאה והזהיר שההפגנות יובילו למלחמת אזרחים. כל זאת התרחש על רקע עימותים אלימים של פעילי חיזבאללה נגד המוחים, שהחלו כבר בשבוע שעבר ונמשכו השבוע. נסראללה קרא לתומכיו להתרחק מההפגנות אולם אתמול תועדו פעילי חיזבאללה מכים מפגינים בביירות.

מפגינים בבירות, לבנון במחאה על מדיניות הממשלה. 23 באוקטובר 2019 (Photo by Mahmut Geldi/Anadolu Agency via Getty Images)
מפגינים בבירות, לבנון במחאה על מדיניות הממשלה. 23 באוקטובר 2019 (Photo by Mahmut Geldi/Anadolu Agency via Getty Images)

להבדיל מההפגנות בעיראק שעיקרן התנגדות למיליציות הפרו-איראניות השולטות במשאבים רבים במדינה, ההפגנות בלבנון התמקדו נגד השחיתות ולא רק נגד חיזבאללה. אולם חיזבאללה נתפס כחלק מהגורמים המושחתים. בהפגנה שנערכה שלשום בביירות הניפה מפגינה שלט שעליו נכתב: "יש עוד 'מוקאוומה' (התנגדות לישראל): ההתנגדות לעוני, לשחיתות ולאבטלה". בביירות צעקו מפגינים: "כולם זה כולם, וגם נסראללה איתם" – כשכוונתם שכולם צריכים להתפטר. אלה קריאות שעד לפני שבועיים איש לא העז להשמיע.

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!