דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
26.1°תל אביב
  • 23.4°ירושלים
  • 26.1°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 23.9°אשדוד
  • 21.6°באר שבע
  • 27.4°אילת
  • 24.4°טבריה
  • 22.5°צפת
  • 25.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
שגרירויות

עיצומים בינלאומיים / שביתה חובקת עולם: שגריר ישראל בדבלין מסביר על מה הסכסוך עם האוצר

אופיר קריב, 25 שנה בשירות החוץ, מסביר כי הנוהל שפרסם האוצר ל'דמי הייצוג' של נציגי ישראל בחו"ל "שרירותי ולוקה בחוסר הבנה של מהות העבודה הדיפלומטית", וקורא לפקידי האוצר להתעשת ולזכור: "האוצר ואנחנו משרתים בדיוק את אותה המדינה"

שביתת פתע בשגרירויות ישראל בארה"ב. ארכיון
שביתת פתע בשגרירויות ישראל בארה"ב. ארכיון
שי ניר

אופיר קריב, 52, שגריר ישראל בדבלין למעלה משנה ו-25 שנים בשירות החוץ, מספר על הסיבוב האחרון במאבק עובדי השגרירויות כי אל השביתה שהתחילה היום (רביעי 01:00, זמן ישראל – ש.נ) הגיעו העובדים בחוסר ברירה וכמוצא אחרון. "לאחר שלצערנו האוצר חזר בו שוב, גם לאחר שנחתמו הסכמות בקיץ האחרון יחד עם סגן שר האוצר ומנכ"ל המשרד, פקידי האוצר החליטו לאחרונה לחזור בהם מההסכמות ולבטל את כל מה שהושג ולהחיל נוהל חד צדדי".

בלב הסכסוך מצויים 'דמי הייצוג', המשולמים לנציגי ישראל בחו"ל ממשרדי החוץ והביטחון, המהווים מעין 'קופה קטנה' לאירוח ולמפגשים עם גורמים איתם נפגשים השליחים במסגרת עבודתם, כולל לעיתים בביתם הפרטי. לאחרונה פרסם משרד האוצר נוהל חדש שנקבע באופן חד צדדי, ומתייחס לדמי הייצוג כשכר שעליו צריך לשלם מס, כולל רטרואקטיבית. המשמעות עבור אלפי נציגי ישראל בחו"ל היתה פגיעה מיידית בשכרם, וחלקם אף קיבלו שכר שלילי, כלומר הם קיבלו דרישה לתשלום חוב למדינה.

לדברי קריב, נוהל 'דמי הייצוג' החדש שקבע האוצר הוא "נוהל שרירותי ולוקה בחוסר הבנה של מהות העבודה הדיפלומטית וצרכי העבודה של השליחות בחו"ל. זו פגיעה בכלי עבודה מרכזי, ולכן יצאנו למחות".

"דמי ייצוג (שסביבם עיקר המשבר – ש.נ) זו חבילה שלמה שיש בה קטגוריות שונות. העובדים היו מוכנים להיכנס במו"מ לכל המדדים וההיקפים של הייצוג וההסכמות היו על כל המרכיבים. היום פקידי האוצר אומרים 'לא'. לא רק שתשכחו ממה שהסכמנו עליו, אלא יש הסדר חדש וגם מכילים אותו רטרואקטיבית. זה לא סביר בכל היבט של יחסי עבודה". קריב טוען כי העיצומים ייפסקו ברגע שהאוצר יחזור בו מהנוהל ויחזור לשולחן הדיונים. "הנושאים הללו הם אקוטיים לכל אזרחי ישראל והשביתה אמורה להדאיג את כולם, מהנהגת המדינה ומטה".

שגריר ישראל בדבלין אופיר קריב, בטקס הגשת כתב האמנה לנשיא אירלנד (קרדיט לבית נשיא אירלנד)
שגריר ישראל בדבלין אופיר קריב, בטקס הגשת כתב האמנה לנשיא אירלנד (קרדיט לבית נשיא אירלנד)

כיצד אתה מגיב להאשמות הנשמעות מצד האוצר על כך שאתם לא מוכנים להגיש קבלות ולשלם מיסים?

"קודם כל זה לא נכון, אם להתבטא בלשון עדינה. בהתאם לנוהל הישן, היכן שאפשר, אנו מציגים קבלות. אנחנו משלמים מיסים כמו כל אזרח ישראלי אחר. האוצר לא צריך לנצל את כוחו בצורה שרירותית ומזיקה לאינטרסים של מדינת ישראל וכן לפעול לפי כללי עבודה סבירים הכוללים לשבת למו"מ, להגיע להסכמות ולאחר מכן לכבד את אותן הסכמות שהתקבלו. האוצר ואנחנו משרתים בדיוק את אותה המדינה".

אופיר קריב: "זהו נוהל שרירותי ולוקה בחוסר הבנה של מהות העבודה הדיפלומטית וצרכי העבודה של השליחות בחו"ל. זו פגיעה בכלי עבודה מרכזי ולכן יצאנו למחות"

עד כמה להבנתך השביתה מזיקה למדינת ישראל?

"כל אזרח ישראלי צריך היות מודאג מהנזק המצטבר. הראשונים שיינזקו מזה הם כל האזרחים הישראלים שזקוקים לשירות קונסולרי ולצערי לא יוכלו לקבל אותו. בשבועות הבאים נראה גם נזק מדיני בגלל שזירות בינלאומיות ופורומים שונים, גם ברמה הבילטרלית, לא יקבלו טיפול ואנחנו נראה בהמשך את הנזקים. בכל מקום בעולם אנחנו עובדים ברמה של סיכול יוזמות עוינות. גם פה באירלנד. גם בנושא של קידום אינטרסים, ניצול הזדמנויות ופיתוח קשרים, הכל זו עבודת תשתית ארוכת טווח, עבודה אסטרטגית. בטווח הקצר הנזקים יהיו במישור הקונסולרי ומעט בזירה המדינית בתהליכים מתפתחים אבל בטווח הארוך יותר, כשהפעילות לסיכול יוזמות ובמקביל הפעילות לקידום אינטרסים וקידום הזדמנויות לא תקבל מענה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!