דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט"ו בניסן תשפ"ד 23.04.24
29.5°תל אביב
  • 30.4°ירושלים
  • 29.5°תל אביב
  • 28.7°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 35.5°באר שבע
  • 39.2°אילת
  • 34.4°טבריה
  • 29.4°צפת
  • 32.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
סדיקה הידראולית

חברה וסביבה / ממשלת בריטניה משהה את תמיכתה בשיטת כרייה שנויה במחלוקת | ומה בישראל?

סדיקה הידראולית, המוכרת גם כ-Fracking היא שיטה לכריית נפט או גז באמצעות פיצוץ מבוקר במעבה האדמה והזרמת קיטור בלחץ אל החללים שנוצרו | בעבר נטען כי השיטה פוגעת ביציבות הקרקע ומסכנת את הסביבה | גם בישראל ישנה מחלוקת סביב השימוש בה

משאבות נפט באתר סדיקה הידראולית בקליפורניה (AP Photo/Jae C. Hong, File)
משאבות נפט באתר סדיקה הידראולית בקליפורניה (AP Photo/Jae C. Hong, File)

ממשלת בריטניה הודיעה כי לא תאפשר יותר סדיקה הידראולית (Fracking) בשל ממצאים מדעיים חדשים המטילים ספק בבטיחותה של שיטת הכרייה השנויה במחלוקת.

סדיקה הידראולית היא תהליך בו משחררים מרבצים של נפט או גז טבעי באמצעות פיצוץ מבוקר במעבה האדמה ולאחריו הזרמה של קיטור בלחץ גבוה, לעיתים בליווי כימיקלים שמזרזים את התהליך. מספר מחקרים לאורך השנים הראו כי השיטה יוצרת חוסר יציבות בקרקע ומסכנת את סביבת הכרייה.

בהודעת הממשלה מהיום (שבת) נמסר כי ההחלטה מבוססת על ממצאים של רשות הנפט והגז הבריטית לפיהם לא ניתן לקבוע בוודאות את אי-היתכנותן ואת חומרתן של רעידות אדמה כתוצאה מהתהליך. משמעות ההחלטה היא כי הממשלה לא תתמוך יותר, לרבות כלכלית, בשימוש הקיים בשיטה להפקת גז ותכניות עתידיות לא יקודמו.

שרת העסקים והאנרגיה הבריטית, אנדריאה לידסום אמרה כי הדו"ח החדש מבהיר כי הממשלה לא יכולה לשלול "השלכות עתידיות בלתי מתקבלות על הדעת" על קהילות מקומיות שבסביבתן מתקיימת כרייה באמצעות סדיקה הידראולית. "מסיבה זו החלטתי כי עלינו להשהות באופן מיידי את הסדיקה ההידראולית בבריטניה", אמרה.

עמדת הממשלה הוכרזה כחלק מפתיחת קמפיין לקראת בחירות סוערות שצפויות ב-12 בדצמבר ובאה בעקבות הפגנות רבות נגד הכרייה באמצעות סדיקה הידראולית. ההודעה זכתה לשבחים מצד פעילים סביבתיים מקומיים שחלקם קראו אף לאיסור מוחלט על השיטה ולא רק להשהייה והסרת תמיכה.

אחרי מלחמת יום הכיפורים, מדינות אופ"ק, שמורכבת בעיקר ממדינות ערב, החליטו לפגוע במדינות המערב שתמכו בישראל במלחמה והקפיצו את מחירי הנפט מרמה של 2 דולר לחבית לפני ההחלטה עד ל-40 דולר לחבית לאחר החלטת אופ"ק. הזינוק במחירים גרם למשבר אנרגיה במדינות המערב ופגעה קשות בכלכלת מדינות רבות והעלה את סוגיית העצמאות האנרגטית כעניין של בטחון כלכלי-לאומי. כחלק מהמשבר נולדה גם הטכנולוגיה של הסדיקה ההידראולית כמקור לדלקים מאובנים נוספים.

בישראל קיימים מספר מרבצים של פצלי שמן הנכרים באמצעות סדיקה הידראולית, בעיקר בנגב באזור מישור רותם, ונחל צין. וכן בשפלת יהודה בחבל עדולם. ב-2011 סגרה חברת רותם אמפרט תחנת כוח בהיקף של 12 מגה-וואט שהפיקה חשמל באמצעות פצלי שמן.

בריכה 11 של מפעל רותם אמפרט בנחל צין. (צילום: המשרד להגנת הסביבה)
בריכה 11 של מפעל רותם אמפרט בנחל צין. (צילום: המשרד להגנת הסביבה)

בשנת 2008 קיבלה חברת IEI ממשרד התשתיות הלאומיות (כיום משרד האנרגיה) רישיון להפיק נפט באופן ניסיוני בחבל עדולם שבשפלת יהודה באמצעות סדיקה הידראולית. אך לאחר התנגדות נחרצת של התושבים, ארגוני סביבה והמשרד להגנת הסביבה החליטה ב-2014 ועדת התכנון המחוזית של מחוז ירושלים על ביטול הניסוי.

בעקבות ממצאי הגז הטבעי מול חופי ישראל, ירדה משמעותית התועלת הכלכלית בשיטת הכרייה וכיום היא כמעט ולא על הפרק.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!