דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ט בניסן תשפ"ד 27.04.24
22.1°תל אביב
  • 19.5°ירושלים
  • 22.1°תל אביב
  • 18.7°חיפה
  • 21.6°אשדוד
  • 20.7°באר שבע
  • 26.3°אילת
  • 23.5°טבריה
  • 17.4°צפת
  • 21.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך

חינוך בערבון מוגבל / התקציב לא עבר, ו-18 אלף תלמידי המועצה האזורית אל-קסום לא יכולים להגיע לבית הספר

מתוך 7 מיליון ש"ח שהובטחו הועברו רק 2.4 מיליון ש"ח, והמועצה מתקשה לשלם לחברות ההסעות | ראש המועצה סלאמה אל אטרש: "לתלמידי אל קסום מגיעים שירותים כמו ליתר תלמידי המדינה"

כאלף מתושבי מועצה האזורית אל קסום מפגינים בבאר שבע. ארכיון. 5 בספטמבר 2019. (ללא קרדיט)
כאלף מתושבי מועצה האזורית אל קסום מפגינים בבאר שבע. ארכיון. 5 בספטמבר 2019. (ללא קרדיט)
דוד טברסקי

תלמידי המועצה האזורית אל-קסום שבנגב לא יוכלו ללמוד היום (ראשון), זאת בשל היעדר הסעות מתאימות. חרף הבטחות משרד האוצר, התקציב הנדרש להפעלת מערך ההסעות למועצה אזורית אל-קסום לא הועבר. לאור היעדר התשלומים, החברות האחריות על הסעת 18 אלף תלמידות ותלמידים לבתי הספר שלהם וחזרה לא יפעלו ולפיכך צפויים התלמידים להישאר בבית. בספטמבר, עם תחילת שנת הלימודים, השביתה המועצה את הלימודים למשך שבוע כדי למחות על היעדר תקציבים מספקים להפעלת הסעות במועצה.

חודשיים לפתיחת שנת הלימודים, עתידם הלימודי של 18 אלף ילדים ובני נוער הגרים ביישובים הלא מוכרים של המועצה האזורית אל קסום בנגב לוט בערפל. זאת חרף הבטחות משרד החינוך והלחצים שהופעלו מצד ראשי המועצה, פוליטיקאים וארגונים. לטענת המועצה, מתחילת המאבק בספטמבר ועד היום הועברו רק 2.4 מיליון ש"ח, וגם זאת רק למערך ההסעות שהגרעון לתפעולו המלא מסתכם ב-30 מיליון ש"ח. "המסיעים הודיעו ל כי הם לא מתכוונים להמשיך ולסבסד את משרד החינוך", מסר השבוע ראש המועצה, סלאמה אל אטראש.

בתחילת שנת הלימודים השבתת מוסדות החינוך בישובים אלו ארכה למעלה משבוע ורק בעקבות לחצים מצד משרד החינוך והתערבותם של חברי כנסת וראשי רשויות מהמגזר, הגיעו הצדדים להבנה והלימודים חודשו.

לטענת הנהלת המועצה, משרד החינוך מתעלם מעל חצי שנה מפניות להסדרת שירותי החינוך בכפרים הבלתי מוכרים כאשר זה זמן מנכ"ל וראש המועצה שלחו מספר מכתבים למשרד החינוך ולוועדת החינוך בכנסת. בספטמבר המועצה ציינה שהיא מצויה בגרעון של כ-17 מיליון שקלים משום שמשרד החינוך לא מעביר לה תקציב מספק, ועל כן היא נאלצה להפנות לתחום משאבים שאמורים היו להיות מושקעים בנושאים אחרים.

"תיקונים הכרחיים בכבישים המובילים לבתי הספר של הישובים הבלתי מוכרים לא בוצעו ואנחנו בפתחו של חורף קשה", מסר אלטראש בהודעה למשרד החינוך. "גם ועדי הורים של בתי הספר וועדים של הישובים השונים הודיעו כי לא ישלחו את הילדים לבתי הספר אם המצב לא ישתפר לאלתר. אנחנו רגע לפני השבתה כוללת חוזרת של הלימודים בכל בתי הספר של הישובים הלא מוכרים – אם אפשר לקרוא בתי ספר לקרוונים היבילים, ההרוסים והמחוברים בצורה מסוכנת לכבלי החשמל".

ביום שלישי אל אטראש ונציגי המועצה נפגשו עם בכירים במשרד החינוך וביניהם חשב המשרד עמוס שקדי. בתום הפגישה טענו במועצה שלהתרשמותם, אין בכוונת המשרד לתקצב את ההיקפים הנדרשים להפעלת מערך החינוך בישובים הבלתי מוכרים. ראש המועצה הודיע אתמול בערב על השבתת 23 גני ילדים ברחבי המועצה. מנכ"ל המועצה אייל ניזרי טוען כי אלו יוזמות מקומיות המפסיקות לתת שירותים בשל העדר תנאים נאותים להפעלת הגנים. "להבנתנו זו תוצאה של ייבוש מערכת החינוך מבחינה תקציבית המגמה הזו תחריף ככול שהייבוש יימשך".

"אנחנו נדרשים לספק שירותי חינוך גם בתוך הקווים התחומים שלנו וגם בחוץ, כפי שזה מתוקצב ע"י המשרד", מספר ניזרי. "החשבת המלווה לתחום החינוך לא מאשרת לשלם לספקים וספקים שלא משלמים להם אחרי כמה זמן מפסיקים לעבוד". על פי נזרי, בהסכם האחרון מול משרד החינוך סוכם על העברה של שבעה מיליון ש"ח לתקציבי החינוך במועצה, ממנה כאמור הועברו רק 2.4 מיליון. לדבריו ספקים רבים שהחלו לעבוד מתחילת שנת הלימודים ממשיכים לעבוד, אך אינם מקבלים תשלום.

"הנושא של התשלום לספקים מעוכב ע"י משרד החינוך, ספקים שלא משלמים לה ם- סיכמנו שהם מפסיקים לעבוד. ברור שיום אחד הכסף יגיע ואשלם, אבל עד אז אני צריך לשלם יותר יקר, ואני לא יכול לדרוש שיתנו לי שירותים כפי שאני צריך אותם" מספר ניזרי. במקביל לכסף שלא מגיע, גם ניזרי חוזר על כך שהנהגת המועצה זוכה לכתף קרה בדיונים מול המדינה שלא עושה מספיק לקדם את המצב. "אנחנו זמינים 24 שעות ביממה למשרד החינוך אבל כשאנחנו מעלים הצעה אז ישר פוסלים אותה ולא מביאים אלטרנטיבה. אם יש התנגדות להכל, אז לא יהיו שירותי חינוך".

״תלמידי אל קסום אינם פחות טובים מיתר ילדי ישראל ומגיעים להם שירותים כמו ליתר תלמידי המדינה" אמר השבוע אלטראש לאחר עוד ישיבה כושלת מול נציגות המשרד. "המצב המתמשך בו משרד החינוך מטיל על המועצה את האחריות לטפל בילדי הכפרים הבלתי מוכרים מבלי שיתקבלו בגין זאת תקציבים אינו אפשרי והינו בניגוד לסיכום בבית המשפט."

ממשרד החינוך נמסר כי "המשרד מעביר למועצה האזורית אלקסום תקציבי ייחודיים לניהול המערך התפעולי של מערכת החינוך שבתחומה, לרבות עבור מוסדות החינוך שבפזורה הבדואית.

"בבקרה שנערכה על תחום הסעת התלמידים במועצה, עלתה תמונה מביכה החושפת אי סדרים חמורים בניהול תקציבי החינוך המועברים למועצה, ויותר, נחשפה תמונה מורכבת אודות דרכי העבודה, של מנגנון המועצה, בכל הקשור להפעלת מערכת החינוך.

"משרד החינוך פעל כמתחייב, אולם כתגובה לכך החליטה המועצה לפגוע בתלמידיה, עת בחרה להשבית את מוסדות החינוך בתחילת שנת הלימודים.

"פנייה לערכאות הובילה למתווה הבנות, שהוסכם ונחתם על ידי הצדדים, בחסות נציגי האוצר, אך כעת מבקשת מועצת אלקסום לחרוג מהמתווה המוסכם, ומעלה דרישות כספיות מופלגות, שתכליתן כיסוי גרעונות הנובעים בחלקם מהתנהלות לקויה, תפעול חובבני, ואי סדרים פנימיים במועצה.

"בפגישה בין הצדדים, הבהירו נציגי המשרד, כי האינטרס הציבורי הוא הפעלה סדירה ומלאה של מערכת החינוך יחד עם מחוייבות בלתי מתפשרת לפעילות גופי האכיפה והמינהל התקין. אנו מצרים על בחירת המועצה להשתמש בתלמידים ככלי ניגוח ובכך להרחיב את הפערים הלימודיים עוד יותר."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!