דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
22.8°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 22.8°תל אביב
  • 20.3°חיפה
  • 20.7°אשדוד
  • 18.3°באר שבע
  • 26.1°אילת
  • 21.8°טבריה
  • 20.3°צפת
  • 21.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כדורשת

ספורט עממי / 4,000 שחקניות כדורשת, אפס תקציב: "לו זה היה ספורט גברי - היה תקצוב"

400 קבוצות, 4,000 שחקניות, 6 ליגות אזוריות - ומשרד התרבות והספורט לא שם שקל | היום (שני) יתקיים דיון ראשון בבג"צ שהגיש איגוד שחקניות הכדורשת, נגד המשרד | העותרות טוענות כי השחקניות עצמן מממנות את הליגה

משחק כדורשת (צילום: ערן אקרמן)
משחק כדורשת (צילום: ערן אקרמן)
ליאור ברטל
ליאור ברטל
כתב ספורט
צרו קשר עם המערכת:

איגוד הכדורשת יוצא למאבק מול משרד התרבות והספורט, במטרה להגדיל את התמיכה באחד מענפי ספורט הנשים הגדול בישראל. היום (שני) יתקיים דיון ראשון בעתירה שהגיש איגוד הכדורשת לבג"צ כנגד האפליה התקציבית המגדרית, ממנה הן סובלות. בכך הכדורשת הופך לענף הנשי השלישי, במקביל לכדורגל ולכדורסל הנשים, שיוצא למאבק באפליה תקציבית מגדרית של משרד התרבות והספורט דרך עתירה בבג"צ.

למעלה מ 4,000 ספורטאיות רשומות באיגוד הכדורשת, והן המשחקות בכ-400 קבוצות. האיגוד מפעיל ליגות בכל רחבי ישראל – שש ליגות אזוריות, תשעה מחוזות של ליגה ארצית, מספר ליגות עירונית/עצמאיות הפועלות תחת האיגוד, שלוש ליגות לאומיות, ליגת על, ליגה למקומות עבודה וליגת ילדות ונערות.

משחק כדורשת (צילום: ליאב פלד)
משחק כדורשת (צילום: ליאב פלד)

ביוני 2017 במהלך טקס סיום ליגת אפק בכדורשת נשים, הבטיחה שרת התרבות והספורט מירי רגב כי היא מצאה דרך לתמוך בכדורשת בסכום של כ-2 מיליון שקלים. מאז עברו כבר כמעט שנתיים והכסף שהובטח לא הגיע לאיגוד הכדורשת. למרות זאת התקציב מעולם לא הועבר בניגוד להתחייבות השרה.

"לו היה מדובר בענף ספורט שמתחרים בו גברים מיד היה נמצא לו התקציב"

לפי טענת העתירה כיום קיים מצב אבסורדי שבו "אלפי הספורטאיות נאלצות לממן בעצמן כמעט את כל פעילות האיגוד בעלות של כ-5,000,000 שקלים בעונה". ובניגוד להבטחה להגדיל את התקציב, ביטל השנה משרד התרבות והספורט את התמיכה הקיימת בסך – 50 אלף ש"ח. כך נותר אחד הענפים הגדולים בישראל, ללא תמיכה תקציבית בכלל.

איגוד הכדורשת הוכר רשמית בנובמבר 2018 כאיגוד ספורט, ומאז מתפקד כאיגוד בהתאם לחוק הספורט. על פי יו"ר האיגוד מיכל סיוון: "למרות ההכרה, בעוד שאר האיגודים מקבלים תמיכה כספית בהתאם לכמות הספורטאיות, מסרב משרד הספורט לתקצב את ענף הכדורשת המותאם לנשים בטענה שההכרה ניתנה "לעניין השם בלבד" וכי המשרד ממתין להכרה של 35 מדינות נוספות. משרד הספורט אף איים כי ההכרה תישלל מאתנו בתוך שנה".

על פי עורך הדין אורי כהנא: "מדובר בנוהל מפלה של משרד הספורט, אשר בפועל משמר את המצב הקיים לפיו נשים נאלצות להשתלב רק בענפים הגבריים, אשר נוצרו על ידי גברים ועבור גברים".

משחק כדורשת (צילום: ליאב פלד)
משחק כדורשת (צילום: ליאב פלד)

מיכל גרא מרגליות, מנכ"לית שדולת הנשים: "ספורט תחרותי קבוצתי הוא כלי נהדר ביצירת ביטחון עצמי, דימוי גוף משופר, כישורי עבודה בצוות ונחישות, בספורט את לומדת לנצח, אבל לא פחות חשוב מזה – להפסיד, ולקום מחדש. כשמשרד הספורט מסרב להשקיע בספורט נשים את מה שראוי לו, הוא מונע את הכישורים החשובים האלה מהילדות והנערות שלנו. רק כשהממשלה והרשויות המקומיות ישקיעו באופן שווה בגברים ובנשים יעשה שינוי".

עו"ד גלי זינגר, מנהלת המחלקה המשפטית בשדולת הנשים: "הסיבה היחידה שענף הכדורשת, אשר מהווה את ענף הספורט הרביעי בישראל מבחינת כמות הספורטאים שבו (בקרב נשים וגברים), לא מתוקצב היא כי מדובר בענף ספורט נשי. אין ספק כי לו היה מדובר בענף ספורט שמתחרים בו גברים מיד היה נמצא לו התקציב. הקריטריונים למתן תמיכה כספית הם לכאורה נייטראלים, אולם בפועל הם מפלים נשים ומקבעים, הלכה למעשה, את הדרת הנשים מהספורט בישראל".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!