דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
26.5°תל אביב
  • 26.0°ירושלים
  • 26.5°תל אביב
  • 29.2°חיפה
  • 25.9°אשדוד
  • 25.7°באר שבע
  • 32.4°אילת
  • 30.6°טבריה
  • 26.6°צפת
  • 27.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
פריפריה

לחיות בפריפריה / מיגון, חוגים, כיתות: הרשויות ישבתו בחמישי בגלל פגיעה במענקי האיזון

ברשויות מזהירים מפגיעה בפרויקטים רבים, בעיקר ביישובי הפריפריה | הסתדרות המעו"ף: במידה ולא יימצאו התקציבים למניעת הקיצוץ, עובדי הרשויות יתמכו בשביתה | הקיצוץ - תוצאה של חוסר הוודאות הפוליטית

כאן שביתה, אילוסטרציה. צילום: יונתן זינדל / פלאש 90.
כאן שביתה, אילוסטרציה. צילום: יונתן זינדל / פלאש 90.
ניצן צבי כהן
יונתן קירשנבאום
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

בעקבות הכוונה לקצץ בתקציבי הרשויות המקומיות הכריזו חברי הנהלת מרכז השלטון המקומי כי אם לא ימצא פתרון לתקציבים שהובטחו להם, ישבתו ביום חמישי הקרוב.  היום (שני) תמשיך ועדת הכספים בדיון על השינויים בתקציב 2019, וביניהם בהעברות המיוחדות לרשויות המקומיות. ראשי הרשויות המקומיות הביעו תקווה שוועדת הכספים תאשר העברת תקציבים מיוחדת כדי למנוע פגיעה בתושבי הרשויות.

​לטענת הרשויות המקומיות, הקיצוץ האחרון בתקציב 2019 וחוסר הוודאות לגבי תקציב 2020 הביאו לעצירת פרוייקטים קריטיים, כמו שיפוץ מבני חינוך ומבצע 'מגן הצפון' שאמור למגן ישובים קרובים לגבול.

עובדי רשויות בפריפריה בהפגנה מחוץ לכנסת, נובמבר 2015 (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)
עובדי רשויות בפריפריה בהפגנה מחוץ לכנסת, נובמבר 2015 (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)

הסתדרות המעו"ף הודיעה כי תתמוך בשביתה במידה ולא יועברו התקציבים, והנחתה את עובדי הרשויות להגיע לעבודה אבל לא לתת שירותי קבלת קהל לאזרחים. ההסתדרות הודיעה כי לא ינתנו שירותי תברואה, פינוי אשפה, ניקיון ופיקוח. "מרכז השלטון המקומי מתמודד בימים אלה עם קיצוץ תקציבי אשר מגביר את החשש לפגיעה בכושרן הכלכלי של הרשויות המקומיות", נכתב בהודעת ההסתדרות. "איננו רוצים לחזור לימים בהם רשויות מקומיות רבות התקשו לשלם את משכורות העובדים וזכויותיהם, או ליישם את מלוא ההסכמים להם הן מחויבות".

העתיד – לוט בערפל

הקיצוץ עליו הוחלט בשבוע שעבר מטיל בספק את העברות הכספים לפרוייקטים אליהם התחייבה הממשלה. כך, תכניות לחיזוק הפריפריה כמו תכנית 'חוג לכל ילד' שאמורה לסבסד חוגים לילדים במועצות אזוריות פריפריאליות, ומענקי איזון לרשויות מוחלשות יפגעו כתוצאה מהקיצוץ. בנוסף, ביצוע תכנית החומש במגזר הערבי עלול להיפגע גם היא מהקיצוץ. ברשויות המקומיות דורשים מועדת הכספים לאשר העברה מיוחדת למימון התכניות אליה התחייבה הממשלה.

בנוסף טוענים ראשי הרשויות כי חוסר הוודאות הפוליטית פוגע גם הוא בהתנהלות השוטפת. לאחרונה קיבלו משרדי ממשלה הוראה שלא לאשר התחייבויות חדשות המשליכות על תקציב 2020, בשל העובדה שהשנה תתחיל בלי תקציב מאושר. עם זאת, ברשויות המקומיות טוענים שמדובר בהוראה שפוגעת בהתנהלות במועצות המקומיות כבר עכשיו. כך לדוגמא, מבני חינוך שדורשים שיפוצים במהלך קיץ 2020 לא יוכלו להתקדם עם ההתקשרות מול קבלנים, דבר שעלול לעכב את הפרוייקטים.

חיים ביבס, יו"ר המרכז לשלטון מקומי. צילום: הדס פארוש, פלאש 90.​
חיים ביבס, יו"ר המרכז לשלטון מקומי. צילום: הדס פארוש, פלאש 90.​

יו"ר מרכז השלטון המקומי וראש עיריית מודיעין מכבים רעות, חיים ביבס, שיזם את מפגש המועצות המקומיות בשבוע שעבר הבהיר כי השלטון המקומי לא יסכים עוד לאוזלת היד הממשלתית וחוסר מתן מענה תקציבי לשירותים המוענקים לתושבים באמצעות הרשויות המקומיות. לדבריו תושבי ישראל עומדים בפני קיפאון כבר שנה וסומכים על ראשי הרשויות המקומיות שידאגו להם בסבך הפוליטי הקיים. ההשלכות של הקיצוצים הנרחבים הם פגיעה בפעילות השלטון המקומי כולו לרבות שירותי החינוך , כיתות הלימוד ומתן שירותים נוספים לתושבים.

"זו לא אשמתם של 9 מיליון תושבי מדינת ישראל שנציגיהם בכנסת לא מצליחים להרכיב ממשלה כבר שנה שלמה. השלטון המקומי מאוחד סביב המאבק להבטחת השירותים לתושבים שלנו – החל מבתי ספר של החגים, שירותי רווחה ומתן מעטפת מיגון מצילת חיים לתושבי הצפון. באם אין ממשלה מתפקדת – נשתמש בכלים שיש לנו ונשבית את כל המדינה עד שיבינו – אי אפשר להקפיא את החיים בישראל בגלל המצב הפוליטי" אמר ביבס.

שי חג'ג' ראש המועצה האזורית מרחבים ויו"ר מרכז המועצות האזוריות, "מענקי האיזון אינם פריבילגיה שמעניקה הממשלה לשלטון המקומי. מענקי האיזון כפי ששמם מעיד, מיועדים לסייע לרשויות מקומיות חלשות לאזן את תקציביהם. כל קיצוץ במענקים אלו פוגע, קודם כל , ברשויות החלשות וביכולתן לספק את השירותים לתושביהן. קיצוץ מענקי האיזון מגיע כשגם תכנית הצפון לצמצום הפערים בין הפריפריה והמרכז מתעכבת ולא ממומשת" אמר חג'ג'.

משה דוידוביץ' ראש מועצה אזורית מטה אשר ויו"ר פורום יישובי קו העימות: "אנחנו חייבים להיאבק יחד למען הצפון. על הממשלה להעביר באופן מיידי את תקצוב תכנית מיגון הצפון כמובטח. זוהי אחריות של כולנו להבטיח את ביטחונם של תושבי קו העימות."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!