דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
26.5°תל אביב
  • 26.0°ירושלים
  • 26.5°תל אביב
  • 29.2°חיפה
  • 25.9°אשדוד
  • 25.7°באר שבע
  • 32.4°אילת
  • 30.6°טבריה
  • 26.6°צפת
  • 27.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
רוג'בה

המלחמה בסוריה / צפון סוריה: כוחות אמריקאים נתקלו באש כוחות בתמיכה טורקית

באירוע לא היו נפגעים והוא מגיע לאחר שמכונית תופת התפוצצה בעיר תל אבייד - העיר הראשונה שנכבשה על ידי הכוחות הנתמכים על ידי טורקיה | מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש נפגש עם נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן וברך אותו על שיתוף הפעולה בנוגע לפליטים הסוריים

כוחות אמריקאים באיזור מנביג׳ בצפון סוריה (צילום: AP Photo/Hussein Malla, File).
כוחות אמריקאים באיזור מנביג׳ בצפון סוריה (צילום: AP Photo/Hussein Malla, File).
אוריאל לוי

משרד ההגנה הרוסי דיווח היום (ב') על שיירה אמריקנית שעשתה את דרכה מצפון סוריה לתוך שטח עיראק ונתקלה באש של כוחות פרוקסי טורקים. מהדיווח עולה, כי הכוחות האמריקנים דיווחו על התקיפה למרכז הבקרה הרוסי – אמריקני, תוך ציון כי התקיפה אירעה באזור תל טאמר על הכביש הראשי M4. באירוע לא היו נפגעים.

שלשום פתחו הטורקים ובני בריתם הג'יהאדיסטים במתקפה על העיירה האשורית זירגנה (ליד סרקניה) והכפרים בסביבתה. כך דיווחו הכוחות הסוריים הדמוקרטיים (SDF). לפי סוכנות הידיעות NPA טורקיה ובני בריתה כבשו כמה כפרים ורצחו ארבעה אזרחים בעין אל-האווה. דוברת 'בת-נהרין' (כוח הנשים האשוריות שהוקם ב-2015 כמקבילה ל'סוטורו' = צבא האשורים והארמנים של רוג'בה) נישה גאווירה, אמרה: "העות'מנים ערפו את ראשיהן של נשים וילדות אשוריות, סירייקיות וארמניות ברצח עם אכזרי בו נרצחו למעלה מ-1.5 מיליון אזרחים בשנת 1915. ניצולי רצח העם מצאו מקלט בסוריה. כעת הטורקים יצאו בקמפיין רצחני שוב והם מתקיפים את אזור תל טאמר (אגן נהר החאבור) בו חיים נוצרים רבים. אנחנו נמשיך להגן על הנשים והילדים החיים בחבל ארץ זה. מפקדי ה-SDF מאשימים את טורקיה כי היא ממשיכה להפר את הסכמי הפסקת האש שהושג במפגש בין פוטין לארדואן ופוגעת בזכויות אדם בסיסיות.

אזרחים נסים לאחר ההפגזות הארטילריות הכבדות הטורקיות בצפון סוריה. ראס אל עין. 9 לאוקטובר 2019 (AP Photo)
אזרחים נסים לאחר ההפגזות הארטילריות הכבדות הטורקיות בצפון סוריה. ראס אל עין. 9 לאוקטובר 2019 (AP Photo)

ה-SDF וכוחות משטר אסד דיווחו כי כבשו מחדש כפרים שהיו בשליטת צבא טורקיה באזור שבין תל טאמר לראס אל עין, ובאזור שמדרום-מערב לתל-אבייד. טורקיה אמנם לא תוקפת ברוב הגבול בינה לבין סוריה, ואף החלה את הסיורים המשותפים עם המשטרה הצבאית הרוסית כפי שכתוב בהסכם, אך היא ממשיכה לתקוף ולנסות להרחיב את שטח שליטתה. בנוסף נרשמו הפרות מרובות של הפסקת האש תוך פגיעה בזכויות אדם והמשך התקיפות בתוך האזור הכבוש שלה – כולל פגיעה בבית החולים בראס אלי-עין (סרה קניה בכורדית), תקיפת אמבולנסים, צוותים רפואיים, היום נהרג מתנדב תאילנדי מארגון Free Burma Rangers, אחד הארגונים ההומניטריים הבינ"ל האחרונים שנשאר באזור.

בישיבה של הנהגת ה-SDF שנערכה אתמול הוחלט לתת למועצה הצבאית האשורית (הגוף המפקד על הכוחות הנוצרים השונים ברוג'בה) לפקד ולנהל על המערכה באזור אגן נהר החאבור (תל טאמר).

אליזבת קורי, מנהיגת הקהילה האשורית ברוג'בה פרסמה אתמול נאום מצולם ממשרדה בקמישלי בו היא טענה כי בלעדי הלוחמה העיקשת של ה-SDF הנוצרים יעלמו מסוריה. קורי הסבירה בשפת האם שלה (ארמית) שארדואן יצא בקמפיין לטיהור אתני של הנוצרים ממולדתם בצפון סוריה. טיהור אתני שכולל פינוי בכוח של אזרחים ומעשי טבח. היא סיפרה על הכוונות הכלליות של טורקיה לכבוש את רוג'בה ולהחליף את אוכלוסייתה והתמקדה במערכה שנערכת כעת באזור תל טאמר. היא פנתה לאו"ם ולאומות המערב וביקשה שיסייעו להגן על קהילות הנוצרים מפני טורקיה והג'יהאדיסטים.

מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש מגבה את התכנית הטורקית ליישב פליטים סורים ערביים בשטח אותו כבשה טורקיה מידי המנהל הדמוקרטי של צפון סוריה וקואליציית ה-SDF. כך לפי הצהרת האו"ם שפורסמה אתמול. הטריטוריה שכבשו הטורקים בשלוש השבועות האחרונים וממנה נמלטו 180,000 בני אדם, מרביתם כורדים ואשורים, תיושב בידי פליטים סורים ערביים הנאמנים למשטר ארדואן. מזכ"ל האו"ם נפגש עם נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן וברך אותו על שיתוף הפעולה בנוגע לפליטים הסוריים. מזכ"ל האו"ם נמנע מלבקר את טורקיה, שעל פי הפנטגון והאיחוד האירופי ביצעה בשבועות האחרונים פשעי מלחמה בשטחים אותם כבשה מהכורדים, ואמר כי האו"ם ילמד את התכנית הטורקית ויסייע לטורקים.

מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש נפגש עם נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן 1 לנובמבר 2019. ( Presidential Press Service via AP, Pool )
מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש נפגש עם נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן 1 לנובמבר 2019. ( Presidential Press Service via AP, Pool )

נראה כי נאט"ו, ארה"ב, רוסיה והאו"ם מגבים את הכיבושים של טורקיה בצפון סוריה. אף אחד מהם לא יפעל להחזרתם של 180,000 הפליטים הכורדים והאשורים שנמלטו בחודש האחרון מביתם. זאת שנה וחצי בלבד לאחר שטורקיה כבשה את חבל אפרין שבצפון מערב סוריה ממנו נמלטו 160,000 אזרחים כורדים שלא חזרו הביתה מאז (בחבל חיו פחות מ-200,000 תושבים לפני התקיפה הטורקית). חבל אפרין יושב כבר בסורים ערביים.

שלשום התפוצצה מכונית תופת בעיר תל אבייד – העיר הראשונה שנכבשה על ידי כוחות הפרוקסי הטורקי, כאשר כבר כמעט חודש מדווחים בה חדשות לבקרים על הפרות של זכויות אדם, התעמרות, ויישוב מחדש של פעילים ג'יהאדיסטים בבתים מהם גורשו התושבים המקוריים. בפיצוץ שאירע בשוק המקומי, נהרגו 13 אזרחים. אף ארגון לא לקח אחריות על הפעולה, אך שר ההגנה הטורקי מיהר להאשים את המיליציות הכורדיות.

באותו הזמן, אילהם אחמד, הממלאת תפקיד מקביל לראש הממשלה במנהל האוטונומי של צפון מזרח סוריה (רוג'בה), מיהרה לגנות את הפיגוע, וטענה שהאחראים לו הם ארגוני הטרור שהשתלטו על המקום ושבהם טורקיה תומכת. מוסטפה באלי, ראש מחלקת התקשורת של הכוחות הסוריים הדמוקרטיים (הצבא של המנהל האוטונומי), הוסיף כי מדובר באסטרטגיה מוכרת של הכוחות הפרו-טורקיים, ושכך גם נהגו באפרין, כחלק מניסיונם להניס את האוכלוסיה המקומית על מנת לפנות את בתיהם לפליטים הסורים אותם הם מתכננים ליישב בשטח זה.​

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!