דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
34.5°תל אביב
  • 28.5°ירושלים
  • 34.5°תל אביב
  • 29.7°חיפה
  • 29.0°אשדוד
  • 31.7°באר שבע
  • 32.9°אילת
  • 32.0°טבריה
  • 23.6°צפת
  • 30.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

רוח מן הים / שינוי תקן הדלק באניות: טוב לבריאות, אך הקניות מחו"ל עלולות להתייקר

תקן חדש שיכנס לתוקפו בינואר 2020 יחייב אניות להשתמש בדלק דל גופרית (0.5%, במקום 3.5%) | בינתיים קשה לחזות את המידה בה יושפעו מחירי המשלוחים מחו"ל, אך השינוי צפוי למנוע את מותם המוקדם של 570,000 בני אדם מזיהום

אוניית משא עוגנת בנמל אשדוד (צילום ארכיון: אדי ישראלי / פלאש 90)
אוניית משא עוגנת בנמל אשדוד (צילום ארכיון: אדי ישראלי / פלאש 90)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

שינוי דרמטי בהובלה הימית יתחיל בינואר 2020, בשל תקן המחייב דלק דל גופרית באניות. התקן החדש אמור למנוע 570,000 מקרים של מוות מוקדם בשל זיהום אוויר הנפלט מאניות, אך גם לייקר את עלויות ההובלה הימית, דרכה מתנהל מרבית המסחר הבינלאומי.

תקנות ארגון ההובלה העולמי (IMO) יחייבו החל מהראשון בינואר 2020 את אניות המטען להשתמש אך ורק בדלק דל גופרית, בשיעור מקסימלי של 0.5%, לעומת 3.5% כיום. ענקיות ההובלה מארסק ו-MSC צופות כי התקנות החדשות יעלו את הוצאותיהן בכ-2 מיליארד דולר בשנה לכל אחת. לשריפת דלקים ע"י אניות יש השפעה משמעותית על פליטות חומרים מזהמים מענף התחבורה בכללותו. כ-90% מתנועת הסחורות הבינלאומית נעשית באניות, לכן שינוי בתקן הדלק הימי אמור להשפיע באופן משמעותי על הפחתת זיהום האוויר.

מיון חבילות (צילום: יח"צ דואר ישראל)
מיון חבילות (צילום: יח"צ דואר ישראל)

לחברות ההובלה יש שתי אפשרויות פעולה שביכולתן לנקוט בכדי לעמוד בתקן. התקנת מכשיר סינון (סקראבר) אשר מפחית את שיעור הגופרית בדלק על גבי האניה עצמה, או רכישת דלק דל גופרית. שימוש בסקראבר גורם להצטברות חומרי פסולת באניה עצמה, וכך, במקום שיפלטו לאוויר הם יושלכו ללב ים, שם מותר להטמין אותם לפי הכללים הנהוגים היום.

לפי יורם זבה, יו"ר לשכת הספנות הישראלית, דלק אניות דל גופרית יקר יותר בכ-200$ לטונה. לדבריו, "כל העולם יודע על הכוונה להחמיר את התקן כבר מ-2008, הנושא עבר מספר אישורים ואושר סופית לפני שנה. זהו שינוי מבורך בעבור האזרחים, אך לחברות הספנות מדובר בתוספת עלויות משמעותית".

זבה מספר כי חלק נכבד מהנמלים בעולם כבר קבע תקנות המגבילות שימוש בדלק ימי בעל 0.1% גופרית לכל היותר בתחומי הנמל. בכדי לעמוד בדרישה זו, אניות צריכות להחזיק מיכל דלק נפרד, ובו דלק מתאים לשימוש בעת כניסה ויציאה מהנמל. גם מדינות שעוד לא אשררו את התקן החדש, כמו רוסיה וישראל, צפויות להיות מושפעות ממנו, מפני שאניות נעות בין כל המדינות, וזקוקות להתאים עצמן לכלל הנמלים אותם הן פוקדות. זהב מעריך כי עלויות המשלוחים הימיים יעלו, אך לא ניתן לדעת בכמה. האישרור הישראלי צפוי רק עם הקמת הממשלה החדשה, לכשתתרחש.

מי ירוויח ומי יפסיד?

לפי CNBC, תעשיות הזיקוק ירוויחו מהמהלך בשל הביקוש הגובר לדלקים בעלי רמת זיקוק גבוהה יותר. לעומתן, מדינות ללא תעשיות זיקוק מפותחות, אשר מפיקות נפט גולמי בהיקפים גדולים כמו סעודיה, עשויות להיפגע. חברות הספנות יתמודדו עם עלויות תפעול גבוהות יותר.

שיפור בתחום הבריאותי צפוי להיות מנת חלקם של כל בני האדם, ובמיוחד לאלו הגרים בקרבת נמלים ונתיבי שיט. פליטות הגופרית תורמות להיווצרות גשם חומצי, ולמחלות נשימה שונות.

לשינוי יהיה גם מחיר בדמות עליית מחירי ההובלה הימית, אך קשה להעריך במדויק עד כמה עלויות המשלוחים של מוצר בודד ישתנו. גם תוספת שנתית של עשרות מיליארדי דולרים בענף ההובלה הימי בשנה לא תגרום לשינוי דרמטי במחיר המוצר הבודד, משום שכל אניה יכולה להעמיס עשרות אלפי מוצרים שונים. עם זאת ניתן להעריך כי תהיה התייקרות מסוימת בעלות משלוחים בשל עליית מחירי הדלק.

בתי הזיקוק בישראל כבר נערכו

קבוצת בז"ן ובית הזיקוק של פז כבר נערכו לאספקת דלק ברמת הזיקוק הנדרשת.  עם זאת, קשה לחזות את היקף הביקוש המדויק בשל האפשרות של התקנת סקראברים באניות שתאפשר את המשך רכישת הדלק בתקן הישן.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!