דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ט בניסן תשפ"ד 27.04.24
20.3°תל אביב
  • 13.0°ירושלים
  • 20.3°תל אביב
  • 14.9°חיפה
  • 20.0°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 21.0°טבריה
  • 16.9°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ועדת הכספים

מעט מדי, מאוחר מדי / התקציב הועבר באופן חלקי, הרשויות ישבתו ביום חמישי

ועדת הכספים אישרה העברה תקציבית מיוחדת בסך 248 מיליון ש"ח, שלטענת הרשויות לא מאפשרות להן לתפקד | יו"ר המרכז לשלטון מקומי חיים ביבס: "אם עד יום רביעי לא נקבל תשובה - נשבית את המדינה. הפקידים עוצרים את המדינה, החשכ"ל תוקע את כולם"

דיון בוועדת הכספים. ארכיון (צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת)
דיון בוועדת הכספים. ארכיון (צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת)
יונתן קירשנבאום

ועדת הכספים החליטה היום (שני) על העברה תקציבית מיוחדת של כ-248 מיליון ש"ח לרשויות המקומיות, זאת בשביל לאפשר עמידה בהתחייבויות הקיימות לשנת 2019. למעשה, אישרה ועדת הכספים את ההעברות לכיסוי ההתחייבויות שכבר קיימות אצל הרשויות המקומיות, ביניהם סבסוד הכנסות לרשויות בעלות הכנסה ממוצעת נמוכה.

עם זאת, האיום בשביתה עליה הכריזו ראשי הרשויות המקומיות נשאר בתוקף, כי התקציבים שאושרו הם אלו שכבר אושרו לתקציב 2019 וקוצצו כחלק מהקיצוץ הרוחבי בשבוע שעבר. לטענת יו"ר המרכז לשלטון מקומי חיים ביבס, הרשויות ישבתו אם לא יאושרו תקציבים מיוחדים לשנת 2020 כבר עכשיו.

חיים ביבס, יו"ר המרכז לשלטון מקומי (צילום: יונתן זינדל/פלאש 90)
חיים ביבס, יו"ר המרכז לשלטון מקומי (צילום: יונתן זינדל/פלאש 90)

"כל מה שמגיע לרשויות היה צריך להיות מועבר מזמן. אנו תקועים שנה וחצי. הפקידים מנצלים את העובדה שהפוליטיקאים התבלבלו. החשב הכללי החליט לעצור הכל. הרשויות מממנות חוגים בצפון וכעת עצרו את זה. הרשויות על סף קריסה. אני קורא לחברי הכנסת לנהוג באחריות ולאשר את הכסף לאלתר" אמר ביבס בוועדה, והוסיף כי "אם עד יום רביעי לא נקבל תשובה – נשבית את המדינה. הפקידים עוצרים את המדינה, גמרו את המדינה. החשכ"ל תוקע את כולם".

הוראת החשב הכללי בשבוע שעבר להימנע מהתחייבויות להוצאות לשנת 2020 עדיין גורמת לחוסר וודאות לגבי יכולתם של המועצות לבצע פרויקטים נחוצים כבר היום. מהמרכז לשלטון מקומי נמסר כי ההוראה להימנע מהוצאות המשפיעות על תקציב 2020 הביאה להקפאת 1.2 מיליארד ש"ח. לטענתם, הדבר הוביל למחסור של 400 מיליון ש"ח לשיפוץ מבני חינוך, ומעמיד בסכנה את פתיחת שנת הלימודים תשפ"א במידה ולא יאושרו התקציבים בהקדם. ברשויות המקומיות טוענים גם כי ההחלטה הביאה להקפאת 600 מיליון ש"ח לביצוע של תכנית "מגן הצפון", למיגון יישובים קרובים לגבול.

כמו כן, ברשויות המקומיות מזהירים מפני תחילת שנת 2020 ללא אישור לתשלום מלא של שכר עובדי הרשויות. במצב כזה, יתכן מצב של פגיעה בשכר עובדי הרשויות המקומיות כבר החל מינואר הקרוב.

יו"ר ההסתדרות ארנון בר דוד שיגר מכתב לראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר משה כחלות וקרא לשניים להתערב כדי למנוע את הפגיעה ברשויות המקומיות. "המציאות הפוליטית המורכבת שנכפתה על כולנו בשנה האחרונה ממשיכה לגבות מחיר ומי שממשיך לשלם על כך ביוקר הם אזרחי מדינת ישראל. הקיצוצים הנרחבים בתקצוב הרשויות המקומיות, אשר נוצרו על רקע הוואקום השלטוני, פוגעים בפעילות הרשויות ומאיימים להכניע את כושרן לספק שירותים בסיסיים לתושבים. זו שעת מבחן למנהיגות וחובתכם להתערב לאלתר על מנת למנוע משבר עמוק", כתב בר-דוד.

ויו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד בוועידת הסתדרות המעו"ף, 27 במאי 2019 (צילום באדיבות אגף הדוברות בהסתדרות)
ויו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד בוועידת הסתדרות המעו"ף, 27 במאי 2019 (צילום באדיבות אגף הדוברות בהסתדרות)

בסיום המכתב כתב יו"ר ההסתדרות כי "מתוך תחושת אחריות עמוקה, הן למצב ברשויות המקומיות והן לעתידה של מדינת ישראל, אני מודיע בכך כי ההסתדרות בראשותי תעניק רוח גבית לרשויות ולמועצות במאבקן לתקצוב ראוי. ככל שלא יימצא פתרון מיידי והולם למצב, נפעל בכל הערוצים שעומדים לרשותנו על מנת לתמוך בצעדים הצפויים שעליהם הכריז מרכז השלטון המקומי".

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!