דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
38.1°תל אביב
  • 35.0°ירושלים
  • 38.1°תל אביב
  • 37.1°חיפה
  • 33.8°אשדוד
  • 39.6°באר שבע
  • 39.4°אילת
  • 40.5°טבריה
  • 32.4°צפת
  • 40.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עיראק

המחאה בעיראק: דיכוי קשה של המפגינים, מעורבות איראנית בוטה

במהומות במדינה שנמשכות מעל חודש נהרגו מעל 250 אזרחים, כשלכוחות הממשלה חברו כוחות איראניים | שר החוץ ישראל כ"ץ: "מזדהים עם מאבקו של העם העיראקי לחופש וחיים טובים ומגנים בתוקף את פעולות הדיכוי והרצח נגד המפגינים"

הפגנות בסמוך למשרדי הטלוויזיה הממלכתית בבגדד. כוחות הביטחון העירקאיים פתחו באש חיה וברימוני גז על המפגינים. נובמבר 4 2019(AP Photo/Khalid Mohammed)
הפגנות בסמוך למשרדי הטלוויזיה הממלכתית בבגדד. כוחות הביטחון העירקאיים פתחו באש חיה וברימוני גז על המפגינים. נובמבר 4 2019(AP Photo/Khalid Mohammed)
אוריאל לוי

שר החוץ ישראל כ"ץ כתב היום (שני) בחשבון הטוויטר שלו: ‏"אנחנו מזדהים עם מאבקו של העם העירקי לחופש וחיים טובים ומגנים בתוקף את פעולות הדיכוי והרצח נגד המפגינים, שמובילים קאסם סולימני ומשמרות המהפכה האירניים. העם העירקי הוא בעל מסורת והיסטוריה עתיקה ומפוארת, ויוצאי עירק רבים בישראל זוכרים לטובה שנים רבות של חיים משותפים." את הציוץ הוא פרסם בעברית, אנגלית וערבית.

הלילה (שני) נהרגו שלושה מפגינים, זאת לאחר שכוחות הביטחון המקומיים פתחו באש על קהל שהתאסף מול הקונסוליה האיראנית בעיר השיעית קרבלה והעלה אותה באש. עדי ראייה דיווחו כי המפגינים העיראקים הורידו את דגל איראן מבניין הקונסוליה והחליפו אותו בדגל עיראק.

המחאה בעיראק בחודש האחרון כללה התנגשויות רבות בין המפגינים לבין מיליציות אל-חשד א-שאבי הפרו איראניות. שלשום בערב נורה למוות מפגין נוסף ו-91 אחרים נפצעו בעימותים נרחבים בין מפגינים לכוחות הביטחון העיראקים. צעירים לא חמושים נהרגו כשביקשו מחסה מאחורי מחסומי בטון או כשעמדו ברחובות ונופפו בדגלים, כך דווח אתמול (ראשון) בעיתון הגרדיאן הבריטי. לפחות באחד המקרים השתתפו בהרג צלפים שהוצבו על גגות של בתים סמוכים.

ראש ממשלת עיראק עאדיל עבד אל-מהדי קרא אתמול למפגינים לפתוח מחדש את הכבישים החסומים, השווקים, המפעלים, בתי הספר והאוניברסיטאות כדי "לשוב לחיים נורמליים". הוא אמר כי האיום על מתקני הנפט וסגירת הכבישים גבה "מיליארדי" דולרים מקופת המדינה, ותרם לעליית המחירים המשפיעה על כל האזרחים.

בהצהרתו עשה ראש הממשלה הבדלה בין מפגינים לא-אלימים, לבין "פורעי חוק" שלדבריו משתמשים במפגינים בתור "מגנים אנושיים" בזמן שהם תוקפים את כוחות הביטחון. הוא לא הזכיר את האפשרות שיתפטר, על אף שבשבוע שעבר אמר הנשיא ברהאם סלאח כי הוא מוכן לעשות זאת אם המנהיגים הפוליטיים יסכימו על מחליפו. בששת ימי ההפגנות הראשונים הופיע ראש הממשלה בכל ערב בטלוויזיה, והבטיח ליצור מקומות עבודה, לספק דיור בר השגה ולחסל את השחיתות.

איראן הגבירה את מאמציה כדי למנוע את התפטרותו של ראש ממשלת עיראק, וזאת בניגוד לניסיונותיו של מוקתדא א-סאדר, המטיף השיעי שנחשב לאחת הדמויות החזקות במדינה, ושל הנשיא, להביא להתפטרותו.

עשרות פעילים ועיתונאים נמלטו מבגדד אחרי שקיבלו בטלפון איומים ברצח. כלי תקשורת וערוצי טלוויזיה נסגרו. שוטרים לבושים אזרחית שוטטו בבתי החולים ועצרו מפגינים פצועים. "הרופאים חבשו את הפצע שלי ואמרו לי להסתלק במהירות, כי שוטרים נכנסו לבית החולים וחיפשו מפגינים", סיפר צעיר. רגלו עדיין שתתה דם, שלושה ימים לאחר שנורה באחת ההפגנות.

מפגינים עומדים על מחסומים אותם הציבו כוחות הבטחון העיראקיים על מנת למנוע את כניסתם של המוחים אל שטחי הממשל בבגדד. נובמבר 4 2019(AP Photo/Hadi Mizban)
מפגינים עומדים על מחסומים אותם הציבו כוחות הבטחון העיראקיים על מנת למנוע את כניסתם של המוחים אל שטחי הממשל בבגדד. נובמבר 4 2019(AP Photo/Hadi Mizban)

במהלך חודש אוקטובר נהרגו יותר מ-250 בני אדם במהלך ההפגנות נגד האבטלה והשחיתות במדינה, כשעל פי דיווחים שונים, המיליציות הפרו-איראניות רצחו מפגינים בעוד כוחות הביטחון העיראקיים השתמשו בירי מסיבי של גז מדמיע נגד מפגינים, לצד ירי נרחב בכדורי גומי לפיזור הפגנות. בימים האחרונים דווח כי כוחות הביטחון השתמשו ברימוני גז מסוג לא ידוע אשר גורמים לנפגעים לאבד את הכרתם. על פי הדיווח רימונים אלה יובאו מסרביה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!