דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
22.8°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 22.8°תל אביב
  • 20.3°חיפה
  • 20.7°אשדוד
  • 18.3°באר שבע
  • 26.1°אילת
  • 21.8°טבריה
  • 20.3°צפת
  • 21.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כדורשת

ענף הכדורשת / עתירת איגוד הכדורשת נמשכה, משרד התרבות והספורט התחייב לתקצב את הענף ב-2020

בדיון בבג"צ הציעו השופטים לאיגוד למצות את ההליכים להכרה בענף הנשי כענף רשמי ולא כספורט עממי | השופט מלצר ביקר את המשרד על אי העברת הכספים לענף ב-2019, וקרא לו לממש הבטחות להגדלת התקצוב | יו"ר איגוד הכדורשת מיכל סיוון: "נצפה מהמשרד לעמוד בהתחייבותו"

משחק כדורשת (צילום: ליאב פלד)
משחק כדורשת (צילום: ליאב פלד)
ליאור ברטל
ליאור ברטל
כתב ספורט
צרו קשר עם המערכת:

במהלך דיון שהתקיים היום (שני) בבג"צ, הוחלט לבטל את העתירה שהגיש איגוד הכדורשת ושדולת הנשים כנגד משרד התרבות והספורט. במהלך הדיון התחייב משרד התרבות והספורט להעביר את תקציב לענף שהיה אמור לעבור ולא התקבל בתקציב 2019, כחלק מתוספת מיוחדת בתקציב הספורט לשנת 2020. כמו כן הוארכה בחודשיים ההכרה באיגוד כענף ספורט עד לבירור עמידתו בקריטריונים חדשים לתקצוב שיקבע המשרד. ביחס להבטחת שרת התרבות והספורט מירי רגב להגדיל משמעותית את תקציב הכדורשת אמר במהלך הדיון המשנה לנשיאת העליון חנן מלצר לנציגי המשרד: "השרה רגב פיזרה הבטחות ללא כיסוי – תנסו לממש אותן".

במהלך הדיון בעתירה המליצו השופטים חנן מלצר, ענת ברון ועוזי פוגלמן לעותרים למחוק את העתירה מסיבות שעיקרן טכניות – היעדר מיצוי הליכים של האיגוד מול משרד התרבות לקבלת הכרה בכדורשת כענף ספורט רשמי, ואי צירוף 'ליגת מאמאנט', שהיא ליגת כדורשת לאמהות המאוגדת בנפרד, כמשיבה לעתירה למרות בקשתה. עם זאת, ציינו השופטים כי יישמרו זכויותיהם של כל הצדדים לפניות עתידיות לבית המשפט.

איגוד הכדורשת יצא למאבק מול משרד התרבות והספורט, במטרה להגדיל את התמיכה באחד מענפי ספורט הנשים הגדול בישראל. בהגשת העתירה הפך ענף הכדורשת לענף הנשי השלישי, במקביל לכדורגל ולכדורסל הנשים, שיוצא למאבק באפליה תקציבית מגדרית של משרד התרבות והספורט דרך עתירה לבג"צ. האיגוד מבקש להכיר בו כמייצג הבלעדי של ענף הכדורשת בישראל וקבלת הכרה של ענף ספורט רשמי, ואילו המדינה טוענת שאיגוד הכדורשת הוא ענף ספורט עממי, לאור העובדה שספורט הכדורשת פעיל רק ב-15 מדינות בעולם ולא ב-50 כדרישת משרד התרבות והספורט בישראל.

למעלה מ-4,000 ספורטאיות רשומות באיגוד הכדורשת, והן משחקות בכ-400 קבוצות. האיגוד מפעיל ליגות בכל רחבי ישראל – שש ליגות אזוריות, תשעה מחוזות של ליגה ארצית, מספר ליגות עירונית/עצמאיות הפועלות תחת האיגוד, שלוש ליגות לאומיות, ליגת על, ליגה למקומות עבודה וליגת ילדות ונערות.

ביוני 2017 במהלך טקס סיום ליגת אפק בכדורשת נשים, הבטיחה שרת התרבות והספורט מירי רגב כי היא מצאה דרך לתמוך בכדורשת בסכום של כ-2 מיליון שקלים. מאז עברו כבר כמעט שנתיים והכסף שהובטח לא הגיע לאיגוד הכדורשת מעולם לא הועבר, בניגוד להתחייבות השרה. במקביל, גם התקציב השנתי שהועבר לענף בשנים הקודמות, על סך 50 אלף ש"ח, לא הועבר בשנת התקציב 2019.

בתחילת הדיון ציין השופט חנן מלצר את העובדה שמצד אחד משרד התרבות והספורט לא פרסם אמות מידה לתמיכה ב-2019 בספורט עממי ומצד שני לא העביר את התקציבים שעברו בשנים הקודמות ובכך יצר מצב שענף הכדורשת לא מקבל תקציבים ב-2019.  "מטריד אותנו כי ב – 2019 לא פרסתם אמות מידה וגם הפסקתם לתמוך. כאן לשיטה החילופית של ספורט עממי, כאילו מה קרה פה?" השופט מלצר ציין עובדה בעייתית, לפיה אי העברת הכספים לענף בתקציב 2019 היתה מכוונת ולא מתוך נפילה בין הגדרות שונות, כחלק מתוך חיסכון תקציבי מתוכנן שעשו במשרד הספורט על חשבונו של הענף: "במלים אחרות, ב–2019 עשו חסכון כלכלי", אמר השופט.

במשרד הספורט השיבו שלא ניתן להעביר עכשיו את התקציבים שהיו אמורים לעבור לענף,והציעו להעביר את הכסף כתוספת מובנת בתקציב 2020. "הכוונה היא שהתחום שיוקצה יהיה רחב יותר ממה שהיה. הוא יחול לקראת השנה הבאה." על כך השופטת מלצר הוסיפה ש"זה לא מתקבל על הדעת שבגלל קריטריונים חדשים מדלגים על שנה."

מיכל סיוון, יו"ר איגוד הכדורשת, אמרה בתגובה להחלטה: "איגוד הכדורשת מברך על ההתערבות בג"צ בהחלטת משרד התרבות והספורט וההכרה באיגוד הכדורשת. נצפה מהמשרד לעמוד בהתחייבותו, ולהגדיל משמעותית את התקצוב לענף הכדורשת בפרט, ולספורט הנשים בכלל."

עו"ד אורי קידר אשר ייצג את איגוד הכדורשת: " אנחנו מודים לבג"צ על ההתערבות לטובת המשך ההכרה בענף הספורט הרביעי בגודלו בישראל, המשוחק על ידי נשים בלבד, ומצפים כי משרד התרבות והספורט יעמוד בהתחייבותו להגדיל את התקצוב בשנה הקרובה."

עו"ד גלי זינגר, מנהלת המחלקה המשפטית של 'שדולת הנשים' השותפה לעתירה: "הגיע הזמן להשקיע בספורט נשים, ושמחצית מהמימון הציבורי: משרד הספורט, הטוטו והרשויות המקומיות – יגיע למחצית מהאוכלוסייה – הנשים. לאפליה הנוהגת כלפי ספורט נשים בכלל, ובתקצוב ספורט נשים בפרט, השלכות רחבות קשות על החברה שלנו. אנחנו בשדולת הנשים נמשיך לפעול על מנת שהמימון הציבורי לספורט יחולק באופן שוויוני ולא מפלה נשים".

ממשרד התרבות והספורט נמסר כי "בית המשפט מחק היום את העתירה של איגוד הכדורשת כנגד משרד התרבות  והספורט, לקבלת  הכרה ותמיכה כאיגוד ע"פ הגדרתו. בית המשפט קבע, כפי שטען משרד התרבות והספורט, כי העותרים לא עמדו בנטל כדי להוכיח טענותיהם. ואף אסר עליהם להשתמש בשם איגוד מעבר לתום השנה האזרחית (כחודשיים מהיום) – אלא אם יוכיחו אחרת. בית המשפט קיבל את ההבהרות שנתן המשרד לגבי התמיכה בענף הכדורשת שהוא ענף נשי באמצעות תקנת הספורט העממי, שבדעת המשרד להגדילה בשנת 2020, וממנה נהנה הענף כולו הן באמצעות קבוצות איגוד הכדורשת והן באמצעות קבוצות מאמאנט."

שרת התרבות והספורט מירי רגב אמרה בתגובה כי ״מתחילת הדרך פעלתי להגדלת התקציבים של הכדורשת ומאמאנט, שלצערי המתח ביניהם פוגע בהתפתחות הענף. אני שמחה שבית המשפט קיבל את עמדת המשרד. משרד התרבות והספורט ימשיך לתמוך ולעודד ספורט נשים.״

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!