דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י' בניסן תשפ"ד 18.04.24
26.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 26.2°תל אביב
  • 23.1°חיפה
  • 25.7°אשדוד
  • 24.6°באר שבע
  • 23.4°אילת
  • 17.1°טבריה
  • 21.2°צפת
  • 26.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
טבח באורלנדו

ירי במועדון להט"ב בארה"ב / עשרות הרוגים ופצועים באירוע הירי הקטלני ביותר בתולדות ארה"ב

עומר סדיקי מטין, אמריקאי ממוצא אפגני הוא המחבל שביצע את הטבח. הרשויות האמריקאיות ממשיכות בחקירה - מרבית שמותיהם של ההרוגים טרם פורסמו.

שי ניר
מיכל רוטנברג
מיכל רוטנברג
כתבת צבא וחברה
צרו קשר עם המערכת:

אמש (ראשון) בשעה 02:00 שעון מקומי, אירע פיגוע ירי מתגלגל במועדון ריקודים להומואים, ה-Pulse, באורלנדו, פלורידה שבארצות הברית. בתדרוכי הרשויות לכתבים נמסר שחמוש, אזרח אמריקאי ממוצא אפגני בשם עומר סדיקי מטין בן 29, נכנס למועדון ופתח באש על המבלים בו. שוטר ממשטרת אורלנדו שהגיע למקום החל לנהל בתוך המועדון קרב יריות עם היורה שברח לצד האחורי של המועדון. לאירוע הגיעו שוטרים נוספים, צוות של היחידה ללוחמה בטרור וסוכני לשכת החקירות הפדרלית – אפ.בי.אי. בסביבות השעה 05:00, לאחר מצור של מספר שעות על היורה, הוחלט לבצע פעולת חילוץ לבני ערובה נוספים באמצעות פעולת הסחה של פיצוץ מבוקר של המשטרה. מתוך חשש שהפתחים ממולכדים הפריצה בוצעה דרך אחד מקירות המועדון באמצעות רכב משוריין שניגח את הקיר. בקרב יריות נוסף עם החמוש הוא נהרג מהירי. ברשות היורה נמצאו רובה סער ואקדח. במהלך האירוע ולאחריו משטרת אורלנדו סגרה את האזור.

שעות אחרי סיום האירוע התבררו המימדים הנוראים של הטבח. 50 אנשים נרצחו ו-53 אנשים נוספים קיבלו טיפול רפואי. על פי רשויות החוק של אורלדו, במבצע החילוץ חולצו כ-30 איש. מחוץ לאזור הסגור, הגיעו הורים וחברים מודאגים של מבלים ועובדי המועדון איתם לא נוצר קשר מאז החל האירוע הירי. 

ברשת הטלווזיה האמריקאית NBC דווח כי המחבל חייג למוקד 911, מוקד החרום האמריקאי, מספר דקות לפני שהחל לבצע את הטבח, ובשיחה נשבע אמונים לדאע"ש. ברשת CBS דווח כי עומר היה תחת מעקב משטרתי בשנים האחרונות. וה"דיילי ביסט" דיווחו כי עומר היה תחת חקירת ה FBI לפני שנתיים, אך החקירה נסגרה מחוסר ראיות. ברשת "סקיי ניוז" בשפה הערבית אף דווח כי ה-FBI הכיר את שיוכו לכאורה של עומר לארגון דאע"ש. הדיווחים מהרשתות הטלוויזיה לא קיבלו אישור וודאי, למרות שדעא"ש מיהרו להכריז כי המחבל יצא משורותיהם.

משטרת אורלנדו תייגה את הארוע כ"ארוע טרור". דובר הבולשת אמר כי לא ברור "אם מאטין פעל כזאב בודד, אך נבדקת האפשרות שנטה לעבר אידיאולוגיה איסלאמית קיצונית". עוד התפרסם כי ארגון דאע"ש הודיע כי פיגוע הירי נעשה ביוזמתו וכי היורה הוא מ"לוחמי" הארגון, אך מוטל ספק באמינותה של הודעה זו.

בסביבות השעה 02:00 (שעון מקומי) נכתב בעמוד הפייסבוק של המועדון שעל כל המבלים לצאת מהמועדון ולהמשיך לרוץ.

הסטטוס של מועדון הפולס בפייסבוק - "כולם לצאת ממועדון הפולס - ולהמשיך לרוץ". צילום מסך מתוך פייסבוק
הסטטוס של מועדון הפולס בפייסבוק – "כולם לצאת ממועדון הפולס – ולהמשיך לרוץ". צילום מסך מתוך פייסבוק

ריכרדו נגרון אלמודובר אמר לחדשות BBC שהיורה פתח באש בסביבות השעה 02:00 במועדון שהיה לפני סגירה. "שמענו יריות רצופות. בחדר בו הייתי אנשים השתטחו על הרצפה. לא יכולתי לראות את היורה או אנשים שנפצעו." עוד אמר אלמודובר, "בנקודה מסויימת הייתה עצירה (בירי ש.נ.) חלק מאיתנו קמו מהרצפה והלכנו בדרך שהובילה החוצה ליציאה. לאחר מכן פשוט המשכתי לרוץ."

אתר האינטרנט של מועדון ה PULSE מספר כי המועדון הוקם בשנת 2004 לזכר אחיה של ברברה פוֹמה שמת ממחלת האיידס בשנת 1991. המועדון, מעבר להיותו מקום בילוי של הקהילה הגאה, משמש גם כמרכז לקהילה שמטרתו להגברת מודעות וחינוך למניעת ההדבקות בוירוס HIV, ומקיים גם קשרים ושיתופי פעולה עם ארגונים נוספים בעלי מטרה זהה.

אירוע הירי במועדון מתרחש יממה לאחר רצח אחר שהתרחש אף הוא במקום בילוי בעיר. הזמרת כריסטינה גרימי, שזכתה במקום השלישי בתחרות המוזיקה "The Voice" בעונה השישית, נרצחה בירי אחרי ההופעה בעת שהעניקה חתימות למעריצים. על היורה השתלט אחיה של הזמרת שעוד הספיק לירות בעצמו ומת מאוחר יותר מפצעיו. 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!