דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ח' בניסן תשפ"ד 16.04.24
26.2°תל אביב
  • 25.8°ירושלים
  • 26.2°תל אביב
  • 23.8°חיפה
  • 23.4°אשדוד
  • 30.1°באר שבע
  • 33.7°אילת
  • 30.7°טבריה
  • 23.8°צפת
  • 27.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
טניס

טניס / הטניסאית האוסטרלית שפרשה מעולם הטניס חזרה למגרש היישר למקום הראשון

במהלך הקריירה שלה הספיקה אשלי ברטי בת ה-23 לעזוב את המשחק כשהיתה בת 19 בלבד לאחר שסבלה מדיכאון, להפוך לשחקנית קריקט מצליחה, ולשוב למגרשי הטניס - שם הציגה השנה מופע טניס מופלא, וסיימה את השנה במקום הראשון בעולם

הטניסאית האוסטרלית אשלי ברטי  (Photo by Lintao Zhang/Getty Images)
הטניסאית האוסטרלית אשלי ברטי (Photo by Lintao Zhang/Getty Images)
ליאור ברטל
ליאור ברטל
כתב ספורט
צרו קשר עם המערכת:

שנת 2019 הייתה ללא ספק השנה של אשלי ברטי. הטניסאית האוסטרלית בת ה-23 החלה את העונה במקום ה-15 בעולם וסיימה את השנה במקום הראשון בעולם. ברטי הציגה השנה טניס נפלא וזכתה לראשונה בתואר גראנד סלאם ליחידות, באליפות הרולאן גארוס. השבוע היא חתמה את העונה המצויינת עם זכייה ראשונה בקריירה בתואר גמר סבב הנשים לאחר שניצחה בשתי מערכות את אלינה סביטולינה מאוקראינה. מי היה מאמין שהטניסאית שפרשה בגיל 19 בשל מחלת הדיכאון ובהמשך עברה להתחרות בענף הקריקט, תחזור בסערה לכבוש את הפסגות הגבוהות ביותר של הטניס העולמי.

טורניר גמר סבב הנשים נערך השנה בשנזן, סין. הטורניר כלל את שמונה המדורגות הבכירות בעולם וכלל את סך הפרסים הגדול אי פעם בטורניר טניס לגברים ולנשים בהיסטוריה – 14 מיליון דולר. גובה הסכום מעביר מסר חברתי חשוב: טניס הנשים יכול להיות שווה לטניס הגברים ואפילו לכוון להיות רווחי ויוקרתי ממנו. בעקבות זכייתה של ברטי בתואר היא גרפה סכום נאה של 4.42 מיליון דולר.

ברטי המפתיעה כלל לא הייתה אמורה להשתתף במעמד הזה. אף אחד לא סימן אותה בתחילת העונה כבעלת פוטנציאל לזכייה בשני התארים בהם זכתה וגם לא בתור מי שתסיים מדורגת ראשונה בעולם בסוף השנה.

ברטי נולדה באיפסוויץ', אוסטרליה לאב ממוצא אבוריג'יני ואם בת מהגרים מאנגליה. בגיל 4 היא החלה לשחק טניס ותוך כמה שנים החלה את המסלול הרגיל של טניסאית צעירה ומוצלחת. כאשר הייתה בת 5 היא נצפתה משחקת על ידי מאמן טניס בשם ג'ים ג'ויס, שהזמין אותה להתאמן במרכז הטניס בווסט בריסביין. שם לפי ג'ויס, היא גילתה יכולת מעולה והתחרתה בהצלחה מול ילדים הגדולים ממנה בחמש שנים. בגיל 14 כבר נשלחה להתחרות ברחבי העולם ללא הוריה.

ההצלחה בעולם הטניס נמשכה וברטי בת ה-15 זכתה בשנת 2011 בתואר גראנד סלאם לנערות הראשון והיחיד שלה, כאשר זכתה בטורניר ווימבלדון. ב-2012 החלה לשחק בסבב הבוגרות ובעונה שאחריה, בגיל 17 בלבד הגיעה ברטי יחד עם קייסי דלאקווה לשלושה גמרים בטורנירי גראנד סלאם-אוסטרליה, ווימבלדון וארצות הברית.

גם עונת 2014 הייתה מוצלחת עבורה עם הגעה לרבעי הגמר בטורנירי הזוגות ברולאן גארוס ובווימבילדון, אך למרות ההצלחה האדירה על מגרש הטניס, משהו בטניסאית האוסטרלית הצעירה היה כבוי. ברטי נכנסה לדיכאון והחליטה לפרוש במפתיע לאחר אליפות ארה"ב הפתוחה.

הסממנים היו שם תמיד, אך כולם התעלמו מהם בדרך להצלחה על מגרש הטניס. ברטי עזבה את הבית כבר בגיל 14 ובמהלך הסבב הראשון שלה בטורנירים באירופה היא התקשתה להתמודד עם המרחק מהבית ומהמשפחה האוהבת והייתה מתקשרת להוריה בבכי בכל לילה. בעיני כולם זאת הייתה רק מדרגה רגשית שעליה לעבור כדי להפוך לשחקנית טניס מקצוענית.

במהלך העונה המוצלחת בקרייירת הזוגות שלה, בארטי הייתה רק בת 17. באותה העונה היא בילתה רק 27 ימים בבית. גם כאשר היתה חוזרת לאוסטרליה הייתה מתגוררת לבדה בדירה ששכרו לה במלבורן. הסימנים לדיכאון כבר היו שם, ובשנה לאחר מכן הכל התפרק.

מסתבר שאביה רוברט גם הוא מתמודד בחייו עם כמה מחלות נפש: במהלך אחד מהראיונות שנתן הוא סיפר שהוא סובל מהפרעה דו קוטבית, ממאניה דיפרסיה ומהפרעה כפייתית אובססיבית, והוסיף כי הוא מאמין שהעביר את מחלת הדיכאון גם לבתו. ברטי החליטה לעזוב את עולם הטניס בגיל 18 בלבד והסבירה באחד הראיונות כי היא חוותה את ההצלחה בגיל מוקדם מדי וכי היא רוצה לחזור להיות ילדה שוב ולהנות מילדות נורמטיבית.

אך למרות הפרישה הרצון לעסוק בספורט המשיך לבעור בה, אך הפעם עם השאיפה לשלב את העיסוק בספורט עם מקום מגוריה ועם קרבה למשפחתה. התפנית הגדולה התרחשה במהלך מפגש עם נבחרת אוסטרליה נשים בקריקט. ב-2015 הוזמנה ברטי  לדבר עם שחקניות הנבחרת על האתגרים העומדים בפני ספורטאיות מקצועיות. בסיום ההרצאה הציעו לה השחקניות לנסות לחבוט בכדור קריקט. ברטי אהבה את הניסיון החד פעמי וגילתה כישרון בסיסי, למרות שלא שיחקה מעולם קריקט במסגרת מסודרת.

היא החליטה לקחת את האתגר החדש והחלה לחפש לעצמה קבוצה לשחק במדיה ותוך מספר חודשים בלבד הגיעה לקבוצה בשם קווינסלנד פייר. ההצלחה היתה מידיית ומסחררת, תוך ארבעה חודשים בלבד ערכה ברטי את הבכורה הרשמית שלה בליגת הנשים הבכירה באוסטרליה בקריקט.

בסיום עונת הקריקט, הלכה ברטי לצפות בטורניר טניס מקומי, בו השתתפה חברתה הטובה קייסי דלאקווה שהייתה שותפתה במשחק הזוגות בעונת השיא בו הן הגיעו לשלושה גמרי גראנד סלאם יחדיו. במהלך אותו הטורניר שכנעה דלאקווה את ברטי ללכת איתה למגרש טניס ריק ולהתאמן עם המחבט שלה. ברטי חשה אז את התשוקה לחזור לעולם הטניס והפעם לעשות זאת בדרכה. על אותו רגע בו קיבלה את ההחלטה לחזור למגרש הטניס אמרה באחד הראיונות: "אחזתי במחבט של חברתי ופשוט אמרתי לעצמי שזאת אני. זה מה שאני צריך לעשות."

חזרתה של ברטי לעולם הטניס התקיימה במהלך עונת 2016, שנה וחצי לאחר הפרישה המוקדמת. ההצלחה הגיעה בתחילה במשחק הזוגות עם הגעה נוספת לגמר הרולאן גארוס יחד עם קייסי דלאקווה. ב-2017 הגיעה גם הזכיה הראשונה בתואר גראנד סלאם לזוגות עם זכייה באליפות ארה"ב. במקביל ברטי החלה לטפס מעלה בדירוג העולמי בטניס ליחידות.

גם במהלך העונה המתישה והסיקור התקשורתי הרחב, ברטי למדה לקחת פסקי זמן קצרים ומשמעותיים מעולם הטניס. הא מבינה שהיא חייבת להוריד לחצים כדי להתמודד עם הדיכאון שתקף אותה רק לפני מספר שנים. בנוסף, היא מנצלת את מעמדה גם במגוון אירועים חברתיים לפיתוח פרויקטים ספורטיביים ייחודיים לאבוריג'ינים ברחבי אוסטרליה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!