דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
21.5°תל אביב
  • 17.2°ירושלים
  • 21.5°תל אביב
  • 18.3°חיפה
  • 20.1°אשדוד
  • 19.2°באר שבע
  • 25.1°אילת
  • 22.1°טבריה
  • 14.1°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מוקד המידע והשירות

עזרה בדרך / זכויות והתאגדות על הקו: מוקד המידע הוא הלב הפועם של ההסתדרות

מוקד המידע והשירות של ההסתדרות 2383* יספק לכם מידע ואף ייעוץ משפטי בנוגע לזכויותיכם בעבודה, ועכשיו גם ברוסית וערבית | המוקדנית זהרה עמר: ״בשבילנו כל אדם הוא סיפור, ומי שפונה אלינו, הסיפור שלו הופך גם לשלנו״

מוקד מידע ושירות בהסתדרות (צילום מסך מתוך סרטון ההסברה)
מוקד מידע ושירות בהסתדרות (צילום מסך מתוך סרטון ההסברה)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

אם התעוררה לכם שאלה על זכויותיכם במקום העבודה, או שאתם מתקשים לחשב את הזכויות הסוציאליות המגיעות לכם, מוקד המידע והשירות של ההסתדרות ישמח לעמוד לרשותכם בטלפון 2383*. "אנחנו משרתים את כל מי שמתקשר, בין אם חבר הסתדרות, ובין אם איננו חבר" אומר עו"ד ואאל עבאדי, מנהל המוקד. "המטרה שלנו היא לשרת את כולם, ולייצג את ההסתדרות על הצד הטוב ביותר, להיות החזית המפוארת שלה הפונה לציבור הכללי".

"אם הפונה זקוק רק למידע או לתשובה לשאלה אנחנו משיבים מיד, ומסייעים בחישוב הזכויות והזכאות במקום", מדגיש עבאדי. "אם העובד אומר שהמעסיק לא שילם לו את מלוא הזכויות, למשל פיצויי פיטורין או דמי הבראה, ונדרש ליווי משמעותי יותר ואולי אף הגשת תביעה, אנחנו מפנים אותו למרחב ההסתדרות הקרוב שילווה את התהליך. אם אלו קבוצת עובדים שמבקשים להקים ועד עובדים חדש, אנחנו מעבירים את הפניה לאגף להתאגדות עובדים שמלווה ומסייע בהקמת התאגדויות ראשוניות".

המוקד פתוח בכל יום חול משעה 8:00 ועד 18:00 בערב, ללא הפסקה. "בשנה האחרונה הגדלנו את מספר העובדים במוקד כדי לשפר גם את מהירות מתן המענה, והורדנו את זמן ההמתנה הממוצע לדקה וחצי" מוסיף עבאדי. "חלק גדול מעובדי המוקד הם מזכירי איגוד מקצועי, עם וותק של למעלה מ-35 שנים בייצוג עובדים ודיני עבודה, שבאו לעבוד כאן לאחר פרישה. מכירים מקרוב בעיות של עובדים, ויודעים לתת סיוע פרטני מהשורה הראשונה".

גם בערבית ורוסית

בשנה האחרונה נותן המוקד שירות גם בשפות הערבית והרוסית, לצד המענה בעברית – שיפור משמעותי שהעלה את מספר הפונים מקרב הציבור הערבי וציבור דוברי הרוסית בישראל, שני ציבורים הנתקלים למרבה הצער בקשיים לא מועטים בשוק העבודה וחשופים לפגיעה בזכויותיהם.

דודו בצלאל, סמנכ"ל התפעול של ההסתדרות: "אנשים מתקשרים אלינו ברגעים הקשים שלהם וכאן אנחנו מושיטים להם יד לעזרה"

הפניות הן במגוון נושאים: בדיקת חברות בהסתדרות, שאלות על הצטרפות להסתדרות והקמת התארגנויות, וכמובן המון פניות פרט ושאלות על זכויות – כשתחומים בולטים הם סוגיות של זכויות בפיטורין ובסיום העסקה, זכויות נשים בעבודה בתקופת ההיריון ולאחר הלידה, וכמובן סוגיות שונות של זכויות סוציאליות.

דודו בצלאל סמנכ"ל התפעול השירות בהסתדרות (קרדיט: דוברות ההסתדרות)
דודו בצלאל סמנכ"ל התפעול השירות בהסתדרות (קרדיט: דוברות ההסתדרות)

את הרפורמה בהפעלת המוקד הוביל סמנכ"ל התפעול והשירות בהסתדרות דודו בצלאל. "אנחנו רואים במוקד המידע והשירות כפנים של ההסתדרות, הרבה פעמים העובד פוגש אותנו דרכו ובשירות שאנו צמאים להעניק לחברינו. אנשים מתקשרים אלינו ברגעים הקשים שלהם וכאן אנחנו מושיטים להם יד לעזרה" אמר ל'דבר'. "עבודת המוקד מייצרת סינרגיה שלכלל השירותים הניתנים לעובדים על ידי ההסתדרות, ומאפשרת להם לקבל את מירב המידע במקום אחד. זאת בהתאם למדיניות יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד ומנכ"ל ההסתדרות אופיר אלקלעי, לשיפור השירות בהסתדרות והנגשתה לעובדים. מאז חודש מאי הרחבנו את שעות פעילות המוקד, לצד הגדלת מספר העובדים, הרחבת השפות בהן ניתן השירות ופיתוח מערכת לבקרה על הפניות המתקבלות".

אנחנו מבקרים במוקד בסביבות השעה 11:30, והמסך הגדול התלוי בו מדווח, כי עד שעה זו הספיק הצוות להשיב כבר לכ-120 פניות. ואאל אומר כי הממוצע עומד בדרך כלל על כ-240 פניות יומיות, אלא שלאחרונה הושק קמפיין ברדיו ובטלוויזיה המזמין את הציבור להיעזר במוקד, ומספר הפניות קפץ לכ-350 בממוצע מדי יום. השיא הוא בשעות הצהרים, בעת שעובדים רבים במשק יוצאים להפסקה. "בשעות האלה אי אפשר לנשום כאן ואנחנו יוצאים אחד אחד לאכול ולחזור".

"היא התקשרה אח"כ להודות לי"

בין טלפון אחד לשני, אנחנו מצליחים לתפוס את זוהרה עמר לשיחה. עמר פרשה לפני שלוש שנים לגמלאות לאחר כ-30 שנים בהן עבדה כמזכירת איגוד מקצועי במרחב רחובות של ההסתדרות, ובסיומן החליטה לעבוד במוקד. "ברמה האישית עבורי להיות כאן זה להיות חיה, נושמת ובועטת ולעשות את מה שאני אוהבת – איגוד מקצועי".

"מאז הקמפיין יש מבול של שיחות" היא מספרת. "התחושה היא שאנשים יותר ויותר מקבלים מודעות לנושא של זכויות עובדים, ויחסי עובד-מעביד, ויש להם כתובת לפנות אליה. פעם היו מתקשרים ושואלים: 'תגידי, מגיע לי הבראה?' היום שואלים כבר 'כמה מגיע לי'. הם יודעים שמגיע ורק צריכים עזרה בחישוב. אני מאוד שמחה שציבור העובדים יותר ערני לזכויות שלו, וגאה שההסתדרות מציעה בנושא הזה מענה לכולם, כשם שהיא פונה לחבריה.

זוהרה עמר, מוקדנית במוקד המידע והשירות בהסתדרות (צילום מסך מתוך סרטון ההסברה)
זוהרה עמר, מוקדנית במוקד המידע והשירות בהסתדרות (צילום מסך מתוך סרטון ההסברה)

"בשבילנו כל אדם הוא סיפור, ומי שפונה אלינו, הסיפור שלו הופך גם לשלנו. לצערי עדיין נהוגים היום במשק פיטורים אגרסיביים תוך פגיעה בזכויות. אני זוכרת הרבה פניות לייעוץ: איך למלא כתב תביעה לבית הדין לעבודה, עוזרת בית ששואלת כמה מגיע לה דמי חופשה והבראה. הרבה התאגדויות שהתחילו מפניות אלינו למוקד. יש כאן דגש על מתן שירות, נושא שיו"ר ההסתדרות שם עליו הרבה דגש: שירות מועיל, מהיר, מקצועי ומכבד".

עמר ממהרת לחזור לטלפונים ולפונים, ואנחנו משוחחים עם לאה נוישול, שבדיוק סיימה שיחה. נוישול הגיעה אף היא לעבוד במוקד לאחר ארבעים שנה בהן היתה מזכירת איגוד מקצועי במרחב רמת גן ובני ברק, פרשה לגמלאות ובאה לעבוד במוקד. "היום קיבלתי פניה של עובדת בהיריון, היא הייתה חולה שבועיים וכשחזרה לעבוד הודיעו לה שניידו אותה למקום אחר מזה שבו עבדה. אמרתי לה שזה אסור, שצריך להחזיר אותה להיכן שעבדה קודם לכן, וגם הפנתי אותה לוועד העובדים, כי זה מקום עבודה מאורגן. אנחנו הרבה פעמים מפנים לוועד, ולפעמים אם אנשים לא רוצים לפתוח את הבעיה עם הוועד אז לאנשי האיגוד המקצועי במרחבים".

"אנחנו נותנים מידע אבל לפעמים נותנים גם ממש ייעוץ מעשי" היא מוסיפה. "לדוגמא, לפני כמה זמן התקשרה אלינו עובדת וסיפרה שהיא אחרי מחלה, סובלת מדיכאון ולא יודעת מה לעשות. היא רצתה להתפטר. תוך כדי שיחה הבנתי שהיא בקרוב בת 65, והצעתי לה לפנות לרופא תעסוקתי ולבקש הקלות בתעסוקה, ובמקביל לנצל את ימי החופשה שצברה כדי לנסות ולעבוד עד הפנסיה, על מנת שלא לפגוע בזכויות הפנסיוניות שלה. וזה באמת מה שהיא עשתה, היא התקשרה אלי אחר כך להודות לי ואמרה שהיא לא חשבה על האפשרות הזו".

ואאיל עבאדי, מנהל מוקד המידע והשירות של ההסתדרות (באדיבות המצולם)
ואאיל עבאדי, מנהל מוקד המידע והשירות של ההסתדרות (באדיבות המצולם)

מלבד פניות עובדים, מקבל המוקד גם פניות רבות מהציבור המבקש לברר באשר לקיומן של שביתות שונות במשק ושירותים שהושבתו. הוא מעודכן תדיר באשר לשביתות הנערכות על ידי ועדי העובדים המאוגדים בהסתדרות. "בשבועות האחרונים הוצפנו בטלפונים סביב השביתה ברשות האכיפה והגביה שנסתיימה הבוקר" מספר ואאל. תפקיד נוסף של המוקד, הוא סיוע לוועדים השונים בארגון מחאות, שביתות והפגנות. "אנחנו מזמינים ציוד: שלטים, רמקולים, כרזות, משיגים אישורי משטרה, מארגנים הסעות, אוהל שביתה, שתייה ואוכל לעובדים. אנחנו מפיצים גם למרחבי ההסתדרות השונים את החוזרים שמוציאים יו"ר או מנכ"ל ההסתדרות. מוקד המידע הפך להיות לב ההסתדרות, הכל מתחיל ומסתיים כאן."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!