דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
29.0°תל אביב
  • 26.3°ירושלים
  • 29.0°תל אביב
  • 25.2°חיפה
  • 26.0°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 26.8°אילת
  • 21.6°טבריה
  • 20.4°צפת
  • 27.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ספורט

המחווה הברזילאית / שחקני קבוצת קורינתיאנס ענדו מגן דוד צהוב על חולצתם לציון ליל הבדולח

שחקני הקבוצה הברזילאית ציינו 81 שנים לפרעות ביהודי גרמניה במשחק מול קבוצת פורטלזה | למחווה המרגשת יש גם הקשר היסטורי: קורינתיאנס החייתה את הדמוקרטיה בברזיל בשנות השמונים

שחקני קבוצת הכדורגל הברזילאית קורינתיאנס (Photo by Miguel Schincariol/Getty Images)
שחקני קבוצת הכדורגל הברזילאית קורינתיאנס (Photo by Miguel Schincariol/Getty Images)
יאיר צוקר
יאיר צוקר
עורך ספורט
צרו קשר עם המערכת:

קבוצת הפאר הברזילאית קורינתיאנס עלתה אתמול (רביעי, 00:30 בשעון ישראל) למשחקה במגרשה הביתי מול קבוצת פורטלזה, כאשר על חולצת הקבוצה של כל שחקן דש של מגן דוד צהוב. המחווה המרגשת היא יוזמה של המועדון על מנת לזכור ולציין את אירועי 'ליל הבדולח' שבו נערך בכל רחבי הרייך השלישי פוגרום ביהודים. האירוע כונה כך בשל רסיסי הזכוכית הרבים שהצטברו על הארץ כתוצאה מניפוץ הזגוגיות של בתי מגורים, מוסדות ציבור ובתי עסק רבים של יהודים תושבי גרמניה.

בסרטון מרגש שהוציא המועדון הוסבר שהמועדון שיחק עד שנת 2012 עם כוכב על החולצה אשר סימל את התארים הרבים בהם זכה וכעת לראשונה מאז ההחלטה, החליטו בקבוצה ללבוש שוב כוכב, אך הפעם כוכב בצורת מגן דוד על מנת לזכור את אירועי השואה ובעיקר את ציון ליל הבדולח. מטרת היוזמה היא לזכור ולהזכיר על מנת שאירוע כמו השואה וליל הבדולח לא יתקיימו בשנית. המועדון מסר באתר האינטרנט שלו שלאחר המשחק תימכר החולצה במהדורה מיוחדת וכל ההכנסות יועברו לאנדרטת זיכרון.

למועדון קורינתיאנס קשר ארוך והיסטורי לקהילה היהודית בסאו פאולו. לפני שנה, ערכו במועדון מחווה דומה כאשר כל אחד מהשחקנים לבש חולצה עם שמו של אחד מ-11 היהודים שנרצחו בבית הכנסת במהלך משחק נגד קבוצת בוטאפוגו בסאו פאולו.

"הדמוקרטיה הקורינתיאנית"

בשנת 1980 בזמן דיקטטורה הצבאית בברזיל, קורינתיאנס בהובלת הקפטן סוקרטס הידוע בכינויו "הדוקטור" השתמשו בכדורגל לקידום דמוקרטיה. בעזרת חבריו לקבוצה, "הדוקטור" הפך כל משחק לאמירה פוליטית ותמיכתו בדמוקרטיה שנתנה השראה לאזרחים תחת השלטון הרודני.

כאשר השלטונות בברזיל הגבירו את אחיזתם בכל תחומי החיים, המפלט היחיד של סוקרטס וחבריו בא לידי ביטוי בתוך הקבוצה, הם בנו יחד מערכת של הצבעות על נושאים חשובים כמו חוזים, פיטורים, צירוף שחקנים ובחירת שיטת המשחק.

"הדמוקרטיה הקורינתיאנית", כפי שכינה אותה ההוגה וושינגטון אוליבטו, הפכה להיות תנועה פוליטית של ממש היוצאת נגד שלטון הרודנות הצבאי. הם הדפיסו על חולצות השחקנים ססמאות כמו: "בחירות ישירות עכשיו" ו"אני רוצה להצביע לנשיאות" ובהמשך אף עלו לשחק כשהכיתוב "דמוקרטיה" מתנוסס על גבם.

הרעיונות שהביאו סוקרטס וחבריו הפיחו רוח חיים במועדון, במגרשים ובקרב האוהדים. אחרי כמה עונות בהן נחלה הקבוצה כישלונות רבים, קורינתיאנס הגיעה לחצי גמר אליפות ברזיל וזכתה פעמיים ברציפות באליפות סאו פאולו.

המחאה של הקבוצה מסאו פאולו נשא פרי כאשר שנה לאחר מכן העבירה ממשלת ברזיל את האחריות לידי ממשלה אזרחית. רק ב-1989, שבע שנים אחרי הקמת דמוקרטיה של קורינתיאנס, נבחר נשיא ברזילאי ראשון בבחירות דמוקרטיות.​

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!