דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ט בניסן תשפ"ד 27.04.24
20.3°תל אביב
  • 13.0°ירושלים
  • 20.3°תל אביב
  • 14.9°חיפה
  • 20.0°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 21.0°טבריה
  • 16.9°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
רוג'בה

בשכונה / סגנית שר החוץ ציפי חוטובלי: "מזדהים עם מצוקת הכורדים ומסייעים להם במגוון ערוצים"

הדברים נאמרו בדיון מיוחד שנערך במליאת הכנסת בנושא הסכנה לאוטונומיה הכורדית בצפון סוריה | את הדיון יזם ח"כ צבי האוזר, שקרא למעורבות משמעותית יותר של ישראל במתרחש: "המדינה כשלה בזיהוי פוטנציאל הנזק ההיקפי, הן בממד הביטחוני אסטרטגי והן בממד ההומניטרי"

חברי הכנסת צבי האוזר וציפי חוטבילי (צילום: יונתן זינדל/פלאש 90)
חברי הכנסת צבי האוזר וציפי חוטבילי (צילום: יונתן זינדל/פלאש 90)
אוריאל לוי

ישראל מסייעת לכורדים בצפון סוריה בסיוע הומניטרי ודיפלומטי, כך אמרה סגנית שר החוץ ציפי חוטובלי אתמול (רביעי) במליאת הכנסת במסגרת דיון שנערך בנושא מצב הכורדים בצפון סוריה. לאחר שהנשיא טראמפ הורה על הוצאת הכוחות האמריקאים מאזור הגבול שבין טורקיה לאוטונומיה הכורדית בצפון סוריה ונתן אור ירוק לנשיא טורקיה לפלוש לאזור, ביקש ח"כ צבי האוזר (כחול לבן) לקיים בכנסת דיון מיוחד על מצבם של הכורדים בסוריה.

הפגנת מחאה מול שגרירות טורקיה בתגובה לפלישה הטורקית למובלעת הכורדית. המשתתפים ברובם היו חברי תנועת דרור ישראל, הנוער העובד והלומד, תנועת הבוגרים של השומר הצעיר המחנות העולים ותרבות.
הפגנת מחאה מול שגרירות טורקיה בתגובה לפלישה הטורקית למובלעת הכורדית. המשתתפים ברובם היו חברי תנועת דרור ישראל, הנוער העובד והלומד, תנועת הבוגרים של השומר הצעיר המחנות העולים ותרבות.

האוזר אמר בפתח הדיון כי: "עתידה של האוטונומיה הכורדית בצפון סוריה עומד בסכנה קיומית ומדינת ישראל כשלה בזיהוי פוטנציאל הנזק ההיקפי הנשקף מכך הן בממד הביטחוני אסטרטגי והן בממד ההומניטרי. מאז הפלישה הטורקית לאוטונומיה הכורדית בצפון סוריה כמעט כל פרלמנט בעולם המערבי קיים דיון בנושא. בחלקם של אותם דיונים באותם פרלמנטים אף יצאו גינויים חדים וברורים למתרחש ואילו כאן אצלנו בכנסת ישראל סוג של דממה דקה."

העיר תל טאמר תחת איום אמיתי מפגזים וארטילריה של הקבוצות הג'יהאדיסטיות

בהתייחסם ל'אוטונומיה הכורדית' מתכוונים חברי הכנסת ל'מנהל הדמוקרטי של צפון ומזרח סוריה' (רוג'בה) אשר מונהג בידי כורדים אך אזרחיו הם גם ערבים, אשורים, ארמנים, יזידים, טורקמנים ועוד. הקואליציה הצבאית של המנהל הדמוקרטי הוקמה בסיוע ארה"ב ונקראת 'הכוחות הסוריים הדמוקרטיים' (SDF) והיא הכוח המרכזי שהביס את דאעש ושחרר את הח'ליפות שלו בארבע השנים האחרונות תוך שהם מאבדים 11,000 חללים בשדה הקרב.

השטח לו טוענת רוג'בה (גרפיקה: אידאה)
השטח לו טוענת רוג'בה (גרפיקה: אידאה)

ח"כ גדעון סער אמר: "ישראל יכולה לסייע בהסברה והצגת העניין שלהם בארצות הברית, שהיא כמובן מפתח בעולם הדמוקרטי לקידום ענייניו. לישראל יש יכולות לסייע לכורדים ואני משוכנע שהדבר הזה יניב תועלת גדולה בעתיד ועל כן אני חושב שאנחנו חייבים להשאיר את העניין על סדר היום של הכנסת".

סגנית שר החוץ ציפי חוטובלי השיבה בשם הממשלה ואמרה: "לישראל יש אכן אינטרס מובהק לשמור על כוחם של הכורדים והמיעוטים הנוספים באזור צפון סוריה כגורמים מתונים ופרו מערביים שהוכיחו את חיוניותם פעמים רבות לאורך השנים במיוחד בזמן הלחימה נגד דאעש. במהלך המאבק בארגון הטרור דאעש הכורדים הקריבו אלפים מלוחמיהם וללא פעילותם ספק גדול אם היה מנוצח".  חוטובלי התייחסה לסכנה שניצבת מול הכורדים, "ההתמוטטות האפשרית של אחיזה הכורדית בצפון סוריה הינה תרחיש שלילי ומסוכן מבחינת ישראל. ברור לחלוטין שאירוע כזה יביא להתחזקות גורמים שליליים באזור ברשות איראן".

חוטובלי סיפרה בדיון כי אכן ישראל עוזרת לכורדים במגוון דרכים, "מאז תחילת הפלישה הטורקית לצפון סוריה ישראל קיבלה פניות רבות לסיוע בעיקר בתחום המדיני וההומניטרי זאת עקב הריגתם של מאות אזרחים פציעתם של אלפים ועקירתם של מאות אלפי אזרחים. אנו מזדהים עם המצוקה הקשה של הכורדים ואנו מסייעים להם במגוון ערוצים".

ל'דבר' נודע כי ארגון הסיוע ההומאניטרי Israeli Flying Aid מפעיל בצפון סוריה מרפאה ניידת המסייעת לפצועים ולחולים ובנוסף לכך מספק ציוד חורף לילדים באוטונומיה הכורדית.

זו איננה הפעם הראשונה שח"כ צבי האוזר (מזכיר הממשלה לשעבר) מנסה לרתום  את מדינת ישראל לסייע ל'אוטונומיה הדמוקרטית של צפון ומזרח סוריה' (רוג'בה).  בראיון לרוני בראון ובן כספית ב-103FM סיפר האוזר: "לפני שנתיים כתבתי מאמר ב'הארץ' בו הצעת כל מיני דרכי פעולה. נדמה לי שישראל לא עשתה שום דבר. היה צריך לחשוב על הסיפור הכורדי ב-2013-2012 כשהבינו שמלחמת האזרחים בסוריה היא אירוע משמעותי. ישראל היא לא מעצמה עולמית אך היא מעצמה אזורית שהייתה צריכה להבין את האינטרס הטורקי בסוריה." האוזר הוסיף כי "כבר אז היה צריך להגדיר את האינטרס הגיאו-אסטרטגי של ישראל. בנקודת המבט הישראלית – סוריה הייתה צריכה לסיים את מלחמת האזרחים כשהיא מחולקת לשלוש מדינות: מדינה שיעית, סונית וכורדית. זה היה ההישג האופטימאלי. אז הרוסים עוד לא היו בשטח. היום נשאלת השאלה – מה ישראל עשתה בנידון בשנים האחרונות? יש פער בין לשבת בחיבוק ידיים ולא לעשות דבר לבין להיכנס לשטח. ברמה הפרקטית היה צריך לפעול ליצירת חיץ שלא יאפשר קו יבשתי ישיר בין טהרן וקונטרה".

עשן מתמר מכפר בצפון סוריה בסמוך לגבול עם טורקיה, בעקבות ההתקפה הטורקית על הכורדים באיזור. אוקטובר 2019 (צילום: AP Photo/Lefteris Pitarakis).
עשן מתמר מכפר בצפון סוריה בסמוך לגבול עם טורקיה, בעקבות ההתקפה הטורקית על הכורדים באיזור. אוקטובר 2019 (צילום: AP Photo/Lefteris Pitarakis).

מאז שפלשו צבא טורקיה ובני בריתה הג'יהאדיסטים לאוטונומיה הכורדית לפני כחודש כ-300,000 אזרחים נמלטו מביתם לאחר שנכבש בידי צבא טוקריה. צבא טורקיה שולט כעת ברצועה של כ-4,000 קמ"ר  בין ראס אל-עין לתל אבייד. נשיאת המנהל הדמוקרטי של צפון ומזרח סוריה דווחה השבוע כי למרות הפסקת האש, הלחימה לא הפסיקה ובמקומות מסוימים התעצמה" והוסיפה כי "העיר תל טאמר תחת איום אמיתי מפגזים וארטילריה של הקבוצות הג'יהאדיסטיות".  לדבריה 400,000 עקורים, 420 לוחמי SDF נהרגו ו-1,419 נפצעו. 509 אזרחים נהרגו, ו-2,733 נפצעו. מאז הסיווח שלה בתחילת השבוע נהרגו עוד קרוב ל-100 לוחמי SDF.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!