דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
15.5°תל אביב
  • 12.5°ירושלים
  • 15.5°תל אביב
  • 16.8°חיפה
  • 16.4°אשדוד
  • 13.7°באר שבע
  • 20.0°אילת
  • 15.7°טבריה
  • 12.8°צפת
  • 14.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

שימו לב! / לכבוד חודש הקניות הבינלאומי: טיפים ואזהרות לרכישות מקוונות

מה יש לחפש בשורת הכתובת, איך באמת מחשבים את מחיר המוצר ולמה כדאי להעדיף אתרים ישראלים? | מנכ"ל המועצה לצרכנות עופר מרום: "אל תיפלו ברשת שטומנים לכם המבצעים. בדקו כל קנייה בנפרד. ערכו השוואת מחירים"

קניות באינטרנט (צילום אילוסטרציה: Shutterstock)
קניות באינטרנט (צילום אילוסטרציה: Shutterstock)
דבר
צרו קשר עם המערכת:

חודש נובמבר נהיה בשנים האחרונות חודש הקניות הבינלאומי. נדמה כאילו אימצנו ללוח השנה העברי חגים כמו 'יום שישי השחור', 'יום שני של הסייבר' וגם את 'חג הרווקים הסיני' הזכור לטוב. מעבר לשאלה למה נחוץ לנו עוד חגים בהם אנו נדרשים להוציא את כספנו, עובדה קיימת היא שזהו חודש הרכישות המקוונות. ואם כבר קונים מוצרים רבים ומשתמשים באשראי בכל מיני אתרים, בואו ללמוד איך לא נופלים ברשת.

בלאק פריידי חג של קניות (PEXELS)
בלאק פריידי חג של קניות (PEXELS)

מנכ"ל המועצה לצרכנות עופר מרום אומר כי "קנייה אינה פעולה אוטומטית. גם אם זה מוצר שכולם כבר קנו, גם אם זה נראה שהוא במבצע מדהים שלא יחזור (ספויילר – המבצעים תמיד חוזרים!) אל תקנו אם אתם לא חייבים. כמה פעמים קרה לכם שבדיוק המוצר שרציתם – בדיוק הוא, לא היה כלול במבצע? וכמה פעמים קניתם אותו בכל זאת? אל תיפלו ברשת שטומנים לכם המבצעים. בדקו כל קנייה בנפרד. ערכו השוואת מחירים עם אתרים אחרים, באתרים להשוואת מחירים ועם מחירים בחנויות רגילות. לא תמיד הרכישה המקוונת היא הזולה ביותר".

ישראל היא אחת המדינות המובילות בקניות ברשת. באופן מדאיג מעט, בני נוער בישראל מהווים חלק גדול מהסחר המקוון. חברות כמו e-bay ונוספות, שבדקו את נתוני הקנייה של הנוער גילו נתונים מעניינים. מוזמנים לראות איפה אתם, ובני הנוער שלכם, נופלים בסטטיסטיקה:

  • כ – 85% מבני הנוער (בגילאים 12-17) עושים קניות דרך האינטרנט.
    • הקניות הללו מאופיינות במידה רבה של ספונטניות ושל חוסר תכנון. (פחות מומלץ חברים)
    • מה קונים? גאג'טים, מוצרי אלקטרוניקה, מוצרי בידור ופנאי.
    • כ 62% מבני הנוער לא מכירים את מדיניות החזרת המוצר ואת האפשרות לקבל את כספם בחזרה במקרה של ביטול עסקה
    • 38% מבני הנוער לא יודעים למי להתקשר במקרה של תקלה, אי קבלת המוצר ולא פונים לספק במקרה הצורך.
    אז אתם אוהבים לקנות… רצינו להכיר לכם קצת את הכלים שקיימים כדי שתוכלו להגן על עצמכם
    לקנות, או לא לקנות, זאת השאלה!

איך עושים את זה נכון?

כדי לדעת שאתם נמצאים באתר מאובטח – בדקו בשורת הכתובת בדפדפן שני סימנים חשובים: הכתובת צריכה להתחיל ב https:// וסימן המנעול צריך להופיע בשורת הכתובת עצמה (בכל מקום אחר בדף אין לו משמעות).

כמו כן ממליצים במועצה לצרכנות להעדיף את אתרי הקניות הגדולים והמוכרים – אלו אתרים בטוחים יותר. רצוי לבדוק את דירוג בית העסק של האתר בו אתם קונים. וודאו גם שבאתר מצוינים פרטי התקשרות, טלפונים למקרה של בעיות וצורך בפנייה אליהם.

בדקו את העלויות המלאות

זכרו לחשב את כל עלויות המוצר – מחירו, מחירי מיסים, משלוח ועוד. בקנייה של מעל 75 דולר תחויבו במס. הוסיפו זאת למחיר המוצר.

משלוחה- באיזו דרך יגיע אליכם המוצר? דרך הים? האוויר? בידקו את המשלוח ואת מחירו.

זכרו שאין מבצעים טובים מידי – מוצר זול הוא מוצר חשוד. הוא עלול להיות פגום או לא מקורי. גם קופון לא תמיד שווה המון. קראו היטב את האותיות הקטנות. האם את הארוחה בקופון אפשר לאכול גם בסופי שבוע? האם את האירוח שמציע הקופון ניתן לממש במשך כל היום? מנעו מעצמכם אכזבות.

קונים ישראלי

ברכישה באתרים ישראליים או בעלי נציגות ישראלית, אתם מוגנים על ידי חוק הגנת הצרכן הישראלי. בכל רכישה מקוונת יש לכם 14 יום להחזיר את המוצר ולקבל את כספכם חזרה (בתנאים מסוימים רשאי העוסק לדרוש דמי ביטול בסך 5% או 100 ₪ – הנמוך מביניהם). הספירה מתחילה מיום ביצוע העסקה (קבלת מסמך הגילוי מן העוסק) או מיום קבלת המוצר – המאוחר מביניהם!

המוצר לא הגיע? אתם זכאים לקבל את כספכם בחזרה. אל תתביישו לדרוש אותו. אז ברכישה בארץ, אין לכם מיסים, אין לכם דמי משלוח מחו"ל, ויש לכם את כלי ההגנה הקיימים בחוק ואתם גם תומכים במוצרים כחול לבן. לא כדאי??

עוד נקודה אחת חשובה: כשאתם רושמים פרטי אשראי באתרים השונים, אתם מעמידים את האשראי שלכם בסכנה. ישנן דרכים בטוחות יותר כמו רכישה דרך pay pal או רכישה עם כרטיסים נטענים הנרכשים בדואר.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!