דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אור ירוק

מדברים בטיחות / למנוע את התאונה הבאה: 'אור ירוק' עורכת סדנאות בטיחות לנהגים במקום העבודה

סדנאת אור ירוק לנהגי משאיות בשופרסל. (צילום: ניצן צבי כהן)
סדנאת אור ירוק לנהגי משאיות בשופרסל. (צילום: ניצן צבי כהן)

אלפי נהגי משאיות ואוטובוסים כבר השתתפו בסדנאות, המשלבות ניתוח תאונות, שיח פתוח וחידוני בטיחות | "לאף נהג משאית לא כתוב בסידור העבודה להיות מעורב בתאונת דרכים", אומר צביקה באר, מדריך בעמותה | 18,500 בני אדם נפגעים בשנה מתאונות דרכים המוגדרות כתאונות עבודה

ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

"משאיות מהוות רק כ-3% ממצבת כלי הרכב בכבישי ישראל, אבל הן מעורבות בכ-30% מהתאונות הקשות והקטלניות", אומר צביקה באר, מנהל הניו-מדיה ומדריך נהיגה נכונה לארגונים של עמותת אור ירוק, המתמחה בהכשרת נהגי משאיות ואוטובוסים. כך נפתח המפגש שלו עם נהגי צי המשאיות של המרכז הלוגיסטי בשופרסל. כ-50 נהגים בווסטים כתומים, צופים ומנתחים ביחד סרטונים בהם נראות תאונות משאית, מתחרים זה בזה בחידון בטיחות בנהיגה – ובעיקר משוחחים בטיחות, מעלים סוגיות ושאלות מהניסיון והעבודה היום יומית על הכביש.

תוכנית 'אור ירוק לארגונים', בשיתוף קרן 'מנוף' למימון פעולות למניעת תאונות במקומות העבודה, פועלת מזה חצי שנה במקומות עבודה בכלל, ובדגש על תחומים בהם הנהיגה היא חלק מרכזי בעבודה, כגון חברות תחבורה ציבורית, היסעים והובלה. עד כה עברו במסגרתה הדרכות כ-8,000 נהגים מקצועיים, בין היתר בחברות שופרסל, פליינג קרגו, סופרבוס, אגד תעבודה, קוקה קולה, החברה לפיתוח השומרון ועוד.

משאיות על כביש איילון, ארכיון (צילום: רוני שוסטר / פלאש 90).
משאיות על כביש איילון, ארכיון (צילום: רוני שוסטר / פלאש 90).

"מספר נפגעי העבודה מתאונות דרכים הוא הגבוה ביותר מכל סוגי הפגיעות בעבודה. בכל שנה בממוצע נפגעים כ-18.5 אלף בני אדם בתאונות דרכים שהוגדרו כתאונות דרכים בעבודה או בדרך לעבודה" מסר ל'דבר' עו״ד איציק סבטו, מנהל קרנות הביטוח הלאומי. "קרן מנוף למניעת תאונות עבודה של הביטוח הלאומי רואה את העלאת המודעות של העובדים לבטיחות בדרכים כשליחות ומחויבת לרתום ארגונים ומעסיקים בישראל למחויבות לבטיחות בדרכים. שיתוף הפעולה של קרן מנוף עם עמותת אור ירוק מאפשר לערוך הדרכות רבות בקרב ארגונים ועובדים רבים להגברת הבטיחות בנהיגה בעבודה. המשובים החיוביים שמתקבלים בסיום כל הדרכה מעידים על חשיבותה והצלחתה של התכנית".

צביקה באר, מדריך בטיחות בנהיגה: "בניגוד לעובד במשרד שאם הוא מתחיל להיות מנומנם אחר הצהרים זה רק פוגע לו בתפוקה, אצל נהג המשאית – 'המשרד' זה המשאית. הנהיגה מעייפת, ואנחנו רואים הרבה תאונות בשעות הצהרים, כשהשמש גם מכה בפנים"

את הנתונים הקשים של מעורבות משאיות בתאונות קשות וקטלניות, מסביר באר בכך שהמשאיות גדולות וכבדות, ולכן פגיעתן בעת תאונה קשה יותר. "יש עוד מספר גורמי סיכון ייחודיים בנהיגה על משאית. לנהג המשאית יותר שטחים מתים מאשר לנהג ברכב רגיל, וכשעוקפים את המשאית מצד ימין הוא אינו רואה זאת".

"בהדרכות אנחנו מדגישים את נושא העייפות בנהיגה. נהגי המשאית נמצאים הרבה מאוד זמן על הכביש. בניגוד לעובד במשרד שאם הוא מתחיל להיות מנומנם אחר הצהרים זה רק פוגע לו בתפוקה, אצל נהג המשאית – 'המשרד' זה המשאית. הנהיגה מעייפת, ואנחנו רואים הרבה תאונות בשעות הצהרים, כשהשמש גם מכה בפנים. לנהגי משאיות יש גם פחות מקומות שמותר להם לעצור מלנהג רכב רגיל. אלה דברים שעולים גם מהשיחות שלנו עם נהגי המשאיות. אנחנו ממליצים על שינה טובה לפני הנהיגה, ואני ממליץ גם להחזיק בתיק אגוזים ותמרים – אוכל קל שמסייע לשמור על העירנות".

"העייפות לא מתרחשת ברגע אחד, זה תהליך, וצריך לדעת לזהות אותו כדי לדעת שצריך לעצור ולהתרענן. אחד הסימנים זה כשאתה מרגיש ש'פספסת' חלקים מהדרך, למשל אתה יודע שעברת צומת מסוימת, אבל אתה לא זוכר את זה".

צביקה באר: "אני מאוד שמח כשוועדי העובדים דורשים את ההדרכות הללו. המטרה היא ליצור אקלים של בטיחות בארגון ושיח של בטיחות, וזה טוב כשזה בא מכיוון העובדים"

"אלה אנשים שעובדים קשה מאוד", אומר באר. "המטרה של הסדנאות היא לא להאשים אותם אלא לתת להם כלים כדי שיחזרו הביתה בשלום ושישמרו גם עלינו. לאף נהג משאית לא כתוב בסידור העבודה להיות מעורב בתאונת דרכים. זה עניין של שבריר שניה ולכן חשוב לנו דו-השיח. להעלות את הקשיים שלהם, לדבר על זה. אני רואה את ההדרכות שלנו בגדר 'רפואה מונעת'".

לעיתים ההתקשרות של אור ירוק ומקומות העבודה נעשית באמצעות גורמים בהנהלה – קצין רכב או מחלקת משאבי אנוש. אבל בחלק ממקומות העבודה, דווקא ועד העובדים פונה בבקשה להביא הדרכת בטיחות לעובדים. "הרעיון הוא לגרום לזה שהנהג יקבל את התנאים שמגיעים לו בתחום של הבטיחות" אומר באר. "יש לנו גם שיתוף פעולה עם איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות. אני מאוד שמח כשוועדי העובדים דורשים את ההדרכות הללו. המטרה היא ליצור אקלים של בטיחות בארגון ושיח של בטיחות, וזה טוב כשזה בא מכיוון העובדים".

נושאים נוספים עליהם מדברים בהדרכות הם חשיבות חגירת חגורות הבטיחות, הקפדה על תקינות הצמיגים ותחזוקתם, והשפעות האלכוהול. "בניגוד לנהג רגיל שמותר לו לשתות עד 0.05% אלכוהול בדם, על נהג מקצועי של משאית או אוטובוס נאסר לשתות בכלל לפני הנהיגה. למרות זאת, אלו הדרכות שחשוב לנו להעביר – כי הנהג המקצועי הרבה פעמים מסיים את יום העבודה, ועובר לנהוג על הרכב הפרטי, עם המשפחה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!