דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
20.4°תל אביב
  • 21.7°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 19.4°אשדוד
  • 18.2°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

יחסים בינלאומיים / טורקיה רכשה טילי S-400 מרוסיה, ארה"ב מאיימת בסנקציות

חששות לטיהור אתני במובלעת הכורדית בצפון רוג'בה לא גרמו לנשיא טראמפ לאשר סנקציות על טורקיה, אך רכישת טילי הגנה מרוסיה הובילה למכתב רשמי מאיים | ארה"ב חזרה להפגין נוכחות צבאית באזור

נשיא טורקיה, ארדואן | נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ (Yasin Bulbul, Presidential Press Service | AP Photo/Evan Vucci)
נשיא טורקיה, ארדואן | נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ (Yasin Bulbul, Presidential Press Service | AP Photo/Evan Vucci)
אוריאל לוי

נשיא ארה"ב דונאלד טראמפ שיגר מכתב למקבילו הטורקי ארדואן ובו איים כי ארה"ב תפעיל סנקציות נגד טורקיה על רקע רכישת מערכות טילי הגנה רוסיות מסוג S-400. בעקבות פלישת טורקיה למנהל הדמוקרטי של צפון סוריה (רוג'בה) שהובילה לכ-300,000 פליטים ומאות הרוגים, הצביע הקונגרס האמריקאי לפני שבועיים על חבילת סנקציות נגד טורקיה ונגד בכירים בממשלה אותה טראמפ טרם אישרר או דחה.

רמטכ"ל צבא ארצות הברית, גנרל מארק מיילי נשאל בריאיון לרשת ABC כמה חיילים אמריקאים יישארו בצפון סוריה. הוא השיב כי: "יהיו פחות מאלף, בטוח, סביר להניח בסביבות ה-500, אולי 600, אבל באזור הזה. אבל אנחנו לא הולכים להיכנס למספרים ספציפיים משום שאנחנו עדיין בוחנים זאת. יש עדיין לוחמי דאעש באזור, עד שהלחץ לא יימשך, עד שתשומת הלב לא תימשך, יש אפשרות ממשית שיהיו תנאים לשובו של דאעש. לכן אנחנו מחויבים לכך. הנוכחות תהיה קטנה, אבל המטרה תישאר אותו הדבר – להבטיח את תבוסת דאעש".

היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב, רוברט אובריאן, לא שלל את האפשרות שצבא טורקיה או המורדים הסורים הנתמכים על ידיו ביצעו פשעי מלחמה במהלך המבצע. "חלק מהדברים שראינו מאוד מטרידים", אמר. "יתכן שאלו המיליציות הנתמכות בידי טורקיה. טורקיה הבטיחה לנו שזה נחקר. אנחנו מודאגים מאוד לגבי הסוגיות האלו, סוגיות פשעי המלחמה. אנחנו עוקבים אחריהן. אנחנו עוקבים אחרי זה מקרוב", אמר אובריאן לרשת CBS.

"אין מקום לרצח עם, לטיהור אתני, לפשעי מלחמה במאה ה-21. ארצות הברית לא תעמוד מנגד והבהרנו זאת היטב לטורקים". כשנשאל אם טראמפ יטיל וטו במקרה שהקונגרס יטיל סנקציות חדשות על טורקיה, השיב: "נצטרך לראות מה יקרה השבוע בפגישות שלנו עם הנשיא ארדואן".

הרמטכ"ל של ה-SDF מזלום אבדי סיפר היום בראיון שנערך עימו בתחנת רדיו מקומית על הסכמות חדשות עם וושינגטון לפיהם האמריקאים יחזרו לסייר בערים הגדולות קמישלי וחסכה, בגזרת דריק הסמוכה למשולש הגבולות טורקיה-עיראק-סוריה, באזור המדברי בשאדדי ובאזור דיר א-זור בו מצויות בארות הנפט. שיירות משוריינות של צבא ארה"ב סיירו בימים האחרונים בכמה מוקדים הסמוכים לגבול הטורקי אותם נטשו בתחילת אוקטובר. כוחות אמריקאים תועדו בסיור בין קמישלי לדריק, בתל-טאמר, ובמנביג'.

הגנרל אבדי הפתיע את המאזינים בכך שסיפר בהרחבה על הדיונים שערכו נציגי המנהל הדמוקרטי עם ארה"ב, רוסיה, משטר אסד, ועם כל המפלגות הפועלות בסוריה כולל המפלגה הכורדית הלאומית אשר נחשבת לאויבת של הנהגת רוג'בה. לטענת אבדי המטרה הראשונה היא להביא לייצוב המצב בכל שטחי רוג'בה ובהמשך לכבוש מחדש את השטחים שטורקיה כבשה.

אילהם אחמד, נשיאת רוג'בה, הזהירה את האיחוד האירופי מפני מחבלים של דאעש. בראיון שערכה לסוכנות הידיעות רויטרס אמרה כי "האיחוד האירופי עשוי להתמודד עם גל של לוחמי דאעש שישובו מסוריה אם לא ינהג בקשיחות מול טורקיה. זהו איום גדול שהופיע בעקבות הדרך הפזיזה בה ארה"ב נסוגה. הנסיגה אפשרה לפעילי דאעש רבים לברוח והם עושים כעת את הדרך חזרה למולדת על מנת לבצע פיגועי טרור. זהו איום גדול לבריטניה ולכל אירופה".

אחמד קראה לאיחוד האירופי לשלוח 2,000 חיילים לרוג'בה על מנת לאבטח את הגבול בין המנהל הדמוקרטי לטורקיה ולמנוע מפעילי דאעש לברוח לטורקיה. כמו כן היא דרשה מהאיחוד האירופי למנוע כל מכירת נשק לטורקיה המבצעת פשעי מלחמה.

המערכה בתל-טאמר

בימים האחרונים נמשכים הקרבות בין טורקיה והג'יהאדיסטים לבין ה-SDF וכוחות צבא אסד בגזרת תל-טאמר . הטורקים בארטילריה, טנקים ומשוריינים כאשר הכוח הרגלי בו הם משתמשים מורכב מערב רב של מיליציות ג'יהאדיסטים. הם משתמשים בגיבוי אווירי של מל"טים ורחפנים. מנגד כוחות ה-SDF תחת פיקוד האשורים כאשר בשדה הקרב לוחמות יחידות שונות ביניהן יחידות נשים, יחידות בינלאומיות של מתנדבים, אשורים, ערבים וכורדים. צבא משטר אסד מגבה את ה-SDF באמצעות תותחים ומשוריינים. הקרבות באזור זה אינם זוכים ליחס של רוסיה, ארה"ב או האו"ם שכן התחום שמצוי במלחמה נותר מחוץ להסכמים השונים שנחתמו. ה-SDF מאבד חללים רבים מדי יום (לפחות 100 בשבוע האחרון, לפחות 500 בחודש האחרון) וגם אזרחים החיים בכפרים בהם נערכת הלחימה נהרגים. בשלושת הימים האחרונים נהרגו 26 אזרחים בהפצצות אוויריות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!