דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
29.0°תל אביב
  • 26.3°ירושלים
  • 29.0°תל אביב
  • 25.2°חיפה
  • 26.0°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 26.8°אילת
  • 21.6°טבריה
  • 20.4°צפת
  • 27.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

תחת אש / שירות לאזרח: ארגונים רבים פתחו מוקדי סיוע המותאמים לזמן החירום

בהסתדרות מסייעים לעובדים המתלבטים באשר לזכויותיהם במקום העבודה בעת הזו, קופת חולים לאומית מגבירה את מערך טיפולי הוידאו שלה כדי לאפשר למטופליה להישאר בבית, משרד הבריאות הוציא הנחיות לעזרה ראשונה נפשית ובויצו ונעמת פתחו קו להורים

משפחה ישראלית במרחב המוגן באשקלון. ארכיון למצולמים אין קשר לכתבה (צילום: פלאש90)
משפחה ישראלית במרחב המוגן באשקלון. ארכיון למצולמים אין קשר לכתבה (צילום: פלאש90)
דבר
צרו קשר עם המערכת:

נעמארגונים רבים פתחו קווי חירום על מנת לסייע לאזרחים הנמצאים באזורים המותקפים. ביניהם: ההסתדרות הכללית החדשה, ויצ"ו, נט"ל, קופת חולים לאומית ועוד. ריכזנו פה מידעים בנושא לשימושכם, בתקווה לימים שקטים יותר.

זכויות עובדים

בשל המצב הביטחוני נמסר על עלייה של 50% במספר העובדים שפנו הבוקר למוקד החירום של ההסתדרות. עובדים ועובדות רבים ביקשו לברר לגבי זכויות התעסוקה שלהם, על רקע הנחיות פיקוד העורף שלא להגיע למקומות עבודה שאינם חיוניים ובשל העובדה שהילדים נותרו בבית. יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד הורה הבוקר להפעיל את מוקד המידע והשירות במתכונת חירום וניתן לפנות אליו בטלפון 2383*.

לדברי מנהל מוקד המידע והשירות, עו"ד ואאיל עבאדי, רוב מוחלט (99%) של הפניות שהגיעו היום למוקד, היו קשורות להשפעת המצב הביטחוני על זכויות התעסוקה של העובדים. בין השאלות הנפוצות שהגיעו למוקד: האם מקום העבודה שלי מוכר כעבודה חיונית? האם אני חייב/ת לעבוד ביום הזה? אם לא אלך לעבודה, האם ישלמו לי על יום זה? ו-אם אני עובד/ת במקום חיוני ובתי הספר סגורים וילדיי בבית, מה עליי לעשות?

כך למשל, תושבת אשקלון שעובדת כאחות בקופת חולים, שהינה מקום עבודה חיוני, ואילו בעלה איש צבא – סיפרה בשיחת הטלפון למוקד, שהתבקשה להגיע לעבודה למרות ששלושת ילדיה נותרו בבית. במוקד הומלץ לה לפנות להנהלה במקום עבודתה ולנציגות העובדים, ולבקש אישור שלא להגיע בשל מצבה המשפחתי הייחודי.

עובד אחר סיפר שנסע בבוקר לעבודה, נדרש לחזור הביתה בשל מצב החירום, וכשהורדה רמת הכוננות בגוש דן, הוא התבקש לשוב לעבודה. אותו עובד ביקש לברר האם מקום העבודה ישלם לו עבור נסיעות כפולות. במקרה זה ובמקרים אחרים, התבקשו העובדים לפנות לנציגות העובדים במקום עבודתם, בניסיון להגיע להסכמות עם המעסיק בעניין החזרי נסיעות.

למידע נוסף על זכויות עובדים בשעת חירום, ניתן לפנות לאתר האינטרנט וברשתות החברתיות של ההסתדרות: https://tinyurl.com/yhpflbk8

התאחדות התעשיינים

עד כה הגיעו לחדר המצב המיוחד שפתחה התאחדות התעשיינים כ-300 פניות מחברות תעשייה. 40% מהפניות הגיעו מחברות במרחב גוש דן, לכיש ודרום השפלה. הפניות עסקו בעיקר בנושאים הבאים:
1. הגדרת מפעל חיוני
2. האם החברה שאינה מוגדרת חיונית, נדרשת לסגור או שיכולה לעבוד במתכונת מצומצמת.
3. אי הגעת עובדים
4. עדכוני הנחיות

מנהל מרחב דרום בהתאחדות, אביב חצבני, אשר עומד בראש חדר המצב ממשיך להפעילו ברציפות משש בבוקר ובהתאם להוראות פיקוד העורף. יה וינינגר, יח"צ התאחדות התעשיינים מרחב דרום 050-3602404

טיפול רפואי מהבית

קופת חולים לאומית תגברה את שירותי הרפואה בוידאו בדרום הארץ כך שניתן להיפגש עם הרופא בלא להגיע למרפאה. לקוח המעוניין להמיר תור פרונטלי לתור בוידאו יהיה רשאי לבצע זאת

גם חברת שחל מדווחת על עלייה בכמות הפונים למוקד הרפואי על רקע חרדה ומתחים. על כן הוחלט בשחל על תגבור צוותים הרפואיים.

סיוע נפשי

משרד הבריאות הפיץ הנחיות לאופן בו ניתן להרגיע ילדים ובני משפחה אחרים לאחר האזעקה. המשרד קרא לשירות עזרה ראשונה נפשית במצבי חירום. ההנחיות זמינות במרשתת (אינטרנט).

מנעמת נמסר כי "לנוכח המצב הביטחוני כל הנחיות פיקוד העורף לגבי סגירה/פתיחה של מוסדות החינוך, תקפים גם לגבי מעונות נעמת. נעמת מפעילה לשירותכם קו חירום למתן תמיכה ומענה להורים. הקו מאויש ע"י מפקחות חינוכיות של נעמת שהן נשות מקצוע בכירות. מספר הטלפון של קו החירום: 050-2030862, 050-2030880".

ויצו מפעילה את 'קול להורה' – קו ייעוץ, שמפעיל האגף לגיל הרך בויצו עבור הורים המבקשים לקבל מידע וכלים כיצד להתנהל עם הילדים בשעת חירום או שהם וילדיהם חווים מצבי לחץ ורוצים לקבל הדרכה להתמודדות עם המצב.

בשל המצב הבטחוני קו הייעוץ יהיה פעיל היום באופן רציף עד השעה 22:00 לפניות הורים.את הקו החם מאיישות נשות מקצוע מתחומי החינוך, הבריאות והטיפול. מספר הטלפון של 'קול להורה' הוא: 6968*

לאור המצב הביטחוני, פועל משרד העבודה והרווחה בשיתוף פעולה הדוק עם פיקוד העורף, הרשות הלאומית לחירום וגופי החירום במרחב האזרחי. כ-350 מסגרות חוץ ביתיות של משרד העבודה והרווחה ומאות נוספות של מסגרות קטנות בקהילה נמצאות במרחבים בהם פיקוד העורף הנחה לא לקיים לימודים ולצאת לפעילות חיונית בלבד. אגף החירום במשרד העבודה והרווחה הנחה את כלל המסגרות לפעול עפ"י הנחיות פיקוד העורף ולשמר רציפות תפקודית ככל הניתן.
מוסדות הרווחה מתכוננים מבעוד מועד לתרחישים מגוונים ומקיימים תרגילים שוטפים במטרה להגן ולהקל על המטופלים בעת אירוע חירום.

אזרחים ותיקים

מוקד 8840* לפניות אזרחים ותיקים של המשרד לשוויון חברתי זמין לפניות ונותן מענה לאזרחים ותיקים בשלל נושאים הנוגעים להערכות והתנהגות נכונה בזמן חירום. נציגי המוקד ערוכים לקבל פניות של אזרחים ותיקים ובני משפחותיהם ויסייעו בהכוונה ובמתן מידע. המוקד פעיל בין השעות 8:00-20:00 וניתן בו מענה ב – 8 שפות שונות, ביניהן עברית, אנגלית, ערבית, אמהרית ורוסית.

השרה לשוויון חברתי, ח"כ גילה גמליאל אמרה: "אנו ערוכים לכוון ולסייע לאזרחים הוותיקים בכל עניין של חירום, חרדה ומצוקה הקשורים למצב הביטחוני. אני קוראת לאזרחים ולאזרחיות לפנות למוקד 8840* העומד לרשותכם".

ילדים, הורים ומורים

על רקע המצב הביטחוני, פתח היום (ג') השירות הפסיכולוגי ייעוצי של משרד החינוך, קו פתוח להתייעצות של תלמידים, הורים ועובדי הוראה. הקו יאויש על ידי  מומחיות למצבי לחץ וחירום משפ״י.

הקו יפעל עד לשעה 22.00. מספר הטלפון: 1800-811-211.

מחר (ד') הקו יפתח משעה 7:00 בבוקר ועד לשעה 22:00.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!