דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ח' בניסן תשפ"ד 16.04.24
26.2°תל אביב
  • 25.8°ירושלים
  • 26.2°תל אביב
  • 23.8°חיפה
  • 23.4°אשדוד
  • 30.1°באר שבע
  • 33.7°אילת
  • 30.7°טבריה
  • 23.8°צפת
  • 27.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
סביבה

סביבה / הרצת לוויתן מתקרבת וההתנגדות גוברת: יפלוט בזמן קצר מזהמים שעולים על פליטה של שנה שלמה

צנרת המאגר מלאה כיום בחנקן שמונע שריפת גזים בהליך ההרצה, ומצריך את פליטתם לאוויר | סגן שר הבריאות יעקב ליצמן הגיב לפניית ח"כ מיקי חיימוביץ': אבדוק את הנושא | ארגון 'שומרי הבית': דורשים שימוע ציבורי גם להיתרים בהליך ההרצה

הפגנה בכיכר רבין נגד מיקום אסדת לוויתן סמוך לחוף, 1 בספטמבר 2018. (צילום: ארז רביב)
הפגנה בכיכר רבין נגד מיקום אסדת לוויתן סמוך לחוף, 1 בספטמבר 2018. (צילום: ארז רביב)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

במהלך הרצת מאגר הגז הטבעי "לוויתן" ייפלטו 49 טון NMVOC (תרכובות אורגניות נדיפות למעט מתאן), במהלך שני פרקי זמן של 8 שעות. כך עולה מהודעת המשרד להגנת הסביבה על היתר הפליטה של מאגר לוויתן, שהבקשה להריצו עדיין לא אושרה.

פרופסור עדי וולפסון, ראש המחלקה להנדסה כימית במכללה האקדמית להנדסה סמי שמעון, הביע ביקורת על כתב בפוסט בפייסבוק: "איך זה יכול להיות שבמשך 16 שעות יפלטו פי 2.5 פליטות מאשר ב-8,766 שעות (שנה)? כלומר ממוצע של 3,062 ק"ג לשעה במקום 2.3 ק"ג לשעה?".

אסדה-אסדה-אסדהוהפעם-הפתעה: תקופת הרצה…אסדת לוויתן קיבלה היתר פליטה לאוויר, בהמשך להיתר הזרמה לים, ולאחר השלמת קבלת…

Posted by Adi Wolfson on Wednesday, November 6, 2019

היום פנתה חברת הכנסת מיקי חיימוביץ' לסגן שר הבריאות יעקב ליצמן בשאילתה, והוא אמר שאינו מכיר את הנושא, אך ישיב לה בכתב בעתיד. חיימוביץ' טענה כי ההשפעה על בריאות הציבור כתוצאה מהרצת המאגר לא נבחנה ופרטים עליה לא נמסרו לציבור.

מדוע הרצת המאגר גוררת פליטות גבוהות?

מאגר לוויתן נמצא בעומק הים, ואילו אסדת הטיפול בגז נמצאת במרחק של כ-10 ק"מ מול חוף דור. הצנרת בין המאגר לאסדה מלאה כיום בחנקן, על מנת לשמור עליה בתקופה בה המאגר איננו פעיל. תכנית ההרצה של המאגר אמורה לנקז החוצה את החנקן דרך התחלת השאיבה של גז מהמאגר. אף שבאסדה מותקנת מערכת למישוב גזים אשר אמורה להחזיר למערכת גזים עודפים ולשרוף אותם לשם הפקת אנרגיה הנצרכת על גבי האסדה עצמה, החנקן לא מאפשר שימוש במערכת זו, כמו גם בלפיד, המיועד לשריפת גזים עודפים, שאין להם שימוש אחר. מסיבה זו, הרצת המאגר אמורה לגרום לפליטה חומרים שונים לאוויר, אשר אמורה להתרחש באופן חד פעמי.

לפי בקשת היתר הפליטה של נובל אנרג'י, בשגרה המאגר אמור לפלוט לא יותר מ-30 טון NMVOC מדי שנה, אם כי נתון זה איננו חל על מצבי תקלה. רף זה, אם האסדה תעמוד בו, יהפוך את אסדת לוויתן לאסדה בעלת הפליטות הנמוכות ביותר בעולם לגבי אסדות מסוג זה. מנגד, חוקרים ישראלים פרסמו מחקר מדעי לפיו עמידה ברף כזה איננה סבירה, ולא מתחשבת בפליטות בלתי רציפות, אך משמעותיות, הרווחות באסדות גז ונפט. בחברת נובל אנרג'י, מפעילת האסדה, טענו כי במחקר "אין שמץ של אמת מדעית" וכי "זהו רק האחרון בסדרה של ניסיונות כושלים מצד מי שמנסים לעכב את היתרונות הטמונים בפרויקט הגדול הזה עבור תושבי ישראל והאזור".

התנגדות במישור המנהלי

בארגון "שומרי הבית" שלחו אתמול מכתב לד"ר צור גלין, ראש אגף איכות אוויר ושינוי אקלים במשרד להגנת הסביבה ובו טענו כי אישור תכנית ההרצה, ללא שימוע ציבורי, מנוגד לחוק אוויר נקי, ודרשו כי לציבור יינתנו 45 יום להגיב על תכנית ההרצה של המאגר. לפי פרסום בוואלה, מועצת זיכרון יעקב מתכננת הגשת עתירה מנהלית נגד המדינה ותבקש צו מניעה נגד הפעלת תכנית ההרצה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!