דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
20.3°תל אביב
  • 13.0°ירושלים
  • 20.3°תל אביב
  • 14.9°חיפה
  • 20.0°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 21.0°טבריה
  • 16.9°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בנקים

בנקים / תרחיש האימים של המשק על פי בנק ישראל

בדוח סקירת מערכת הבנקאות לישראל לשנת 2015 מציג בנק ישראל תרחיש בו אירוע קיצון גיאו פוליטי יוביל לזעזוע של המשק הישראלי. אז מה מצפה לנו? צניחה במחירי הדיור, ירידה חדה בייצוא ועלייה באבטלה ובריביות. בינתיים, עולה מהדוח כי מצבם של הבנקים הישראלים יציב יחסית.

קרנית פלוג. צילום: יונתן זינדל / פלאש 90
קרנית פלוג. צילום: יונתן זינדל / פלאש 90

בנק ישראל פירסם היום (שני) דוח הסוקר את פעילות המערכת הבנקאית במדדים שונים. בין בדיקות שונות הבוחנות את מידת הסיכון בה נמצאת המערכת הפיננסית בישראל, נמצא גם מדד הבוחן כיצד תגיב המערכת הכלכלית בישראל לזעזוע משמעותי ברמה הגיאו-פוליטית.

מבחן זה, על אף שאיננו מתבסס על אירוע ספציפי ומכיל מודלים ספוקלטיביים של חיזוי, יכול אולי לתת לנו מושג על מידת האמידות שבנק ישראל מייחס למערכת הבנקאית לנוכח אירועים גיאו-פוליטיים משמעותיים, איומים אסטרטגיים וכו'. המבחן אינו מפרט מה אופיו של האסון הצפון, אלא מציג שורה של מדדים כלכליים שיושפעו אלו מאלו במידה ויקרה אירוע חריג.

הדו"ח מפרט מספר מדדים אשר יושפעו אחד מהשני ויובילו לקריסה כלכלית: עליית האבטלה ל-9.8%, צניחת מדד מניות ת"א 100 ב-40%, וירידה של 25% במחירי הדיור. לצידם, צפויה גם להיות עליית מחירים של 6.8% וצניחה בייבוא ובייבוא של 23% ו-7% בהתאמה.

במקרה כזה, צפויה המערכת הבנקאית להיפגע באופן קשה, אך לא להתמוטט לחלוטין ולשמור על הלימות הון (הכוונה לכמות הכסף שיש בבנק למעשה לעומת הציפיות של בעלי הפיקדונות – ד.ר.) מספקת. אחת הבעיות המרכזיות במקרה של תרחיש זה היא קריסה של שוק האשראי, בעיקר בשל העלאה חדה של הריבית והיותן של חלק גדול מהמשכנתאות בריבית משתנה. עלייה חדה בריבית עלולה להפוך תושבים רבים לחדלי פירעון. בנוסף, פגיעה בייצוא ובייבוא תביא גם היא לפגיעה משמעותית בשוק האשראי. במהלך שלוש שנותיו של התרחיש המדומיין שבנק ישראל מתאר צפויים לרשום הבנקים הפסדי אשראי בהיקף של 40 מיליארד ש"ח.

למרות שעל פי הערכות בנק ישראל, גם תרחיש האימים הזה לא ימוטט את המערכת הבנקאית, ניתן ללמוד ממנו על החולשות של המערכת הבנקאית: חשיפתה לשינויים בשיעור הריבית בעיקר ביחס לנדל"ן, ולשינויים בייצוא ובייבוא. בהקשר זה חשוב לציין כי נתוני הלמ"ס שפורסמו היום מעידים על ירידה חדה בייצוא, בייחוד בייצוא תעשיות טכנולוגיות עילית, אשר ירד השנה ב-27.8%.

מהדוח עולה כי הבנקים נמצאים במצב יציב יחסית, וכי איכות תיקי האשראי של הבנקים גבוהה והסיכון על חובות הבנקים נמוך יחסית. עוד עולה מהדוח כי היעילות של הבנקים נמצאת גם היא במגמת שיפור והונם של הבנקים המשיך לגדול ואיכותו השתפרה.

על פי הדו"ח, יחס היעילות בבנק לאומי הינו קרוב מאד לממוצע ה-OECD  (העומד על כ-64%) והינו בשיעור על 65.9%. בנק הפועלים אף חוצה את ממוצע ה-OECD עם 61.2%. בשני הבנקים נרשם שיפור ביעילות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!