דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט' באדר ב' תשפ"ד 19.03.24
14.2°תל אביב
  • 7.4°ירושלים
  • 14.2°תל אביב
  • 12.2°חיפה
  • 14.1°אשדוד
  • 11.5°באר שבע
  • 16.5°אילת
  • 15.0°טבריה
  • 8.4°צפת
  • 13.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בריאות

מאבק האחיות / האחיות לבוחני האיכות של בתי החולים: "מבחן האקרדיטציה - הצגה מסוכנת"

השבוע הגיעו בוחנים מארה"ב לשבוע ביקורת בבית החולים בנהריה, כחלק מתכנית המדדים הלאומית של משרד הבריאות | בהסתדרות האחיות הנאבקת בתכנית פנו ישירות לבוחנים והתריעו: "הנהלות בתי החולים מקצות את כל המשאבים וכוח האדם באופן זמני, רק לצורך מבחן האקרדיטציה"

הפגנת אחיות מול משרד הבריאות בירושלים, 22 ביולי 2019 (יונתן זינדל / פלאש90)
הפגנת אחיות מול משרד הבריאות בירושלים, 22 ביולי 2019 (יונתן זינדל / פלאש90)
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

בעקבות המטלות הרבות שמועמסות על האחיות בישראל עקב מבחני ה'אקרדטיציה' (תקן איכות) לבתי החולים, העבירה הסתדרות האחיות מכתב לבודקים האמריקאים בו נכתב כי מה שיראו בביקורת הוא מצג שווא המכסה על מצבה הרעוע של מערכת הבריאות הישראלית. "האקרדיטציה היא ההצגה המסוכנת ביותר של מערכת הבריאות הציבורית", כתבה יו"ר הסתדרות האחיות אילנה כהן, והסבירה מדוע הארגון מסרב לשתף פעולה עם המבדקים.

האקרדיטציה היא תו תקן לבתי החולים שניתן ומפוקח על ידי ה-JCI, הארגון הבינלאומי להסמכת ארגוני רפואה – Joint Commission International, ארגון ללא מטרות רווח הפועל במדינות רבות בעולם. כדי לקבל את התקן, נערכת לבית החולים אחת לשלוש שנים בקרה מקיפה על ידי צוות ה-JCI. מלבד 'שבוע האקרדיטציה', נבדקים באופן מתמיד תיקי המטופלים על ידי הארגון. מדי שנה מתפרסמים המדדים ובתי החולים מקבלים דירוגים שונים בכל מדד. בעשור האחרון החל משרד הבריאות לקדם את התכנית הלאומית למדדי בריאות, במסגרתה כלל בתי החולים וקופות החולים החלו לפעול תחת האקרדיטציה.

אחיות בבית חולים. ארכיון. למצולמות אין קשר לכתבה. (יונתן זינדל/פלאש90)
אחיות בבית חולים. ארכיון. למצולמות אין קשר לכתבה. (יונתן זינדל/פלאש90)

לטענת הסתדרות האחיות, שנוקטת כבר ארבעה חודשים עיצומים כנגד תכנית המדדים והאקרדיטציה, האחיות הן אלו שנאלצות לשלם את מחירן של תכניות אלו, יחד עם המטופלים. מי שמטפלות במילוי התיקים הנדרש כדי לעמוד בתקן התכנית הן האחיות, שלטענתן 85% מהזמן העבודה שלהן הוא מול המחשב במקום להיות מול המטופל. לטענת הסתדרות האחיות, הטמעת תכנית המדדים הגדילה בצורה משמעותית את מספר המטלות שהן נדרשות לבצע, ללא גידול הולם בכח האדם. במסגרת העיצומים שנוקטות האחיות, הן אינן משתפות פעולה עם מטלות הנוגעות לתכנית המדדים ומתמקדות בטיפול במטופלים.

בנוסף, האחיות מצביעות על כך ש'שבוע האקרדיטציה' הוא מצג שווא שמסתיר את המציאות האמיתית בבתי החולים: במהלך השבוע הזה משקיע בית החולים תקציבים גדולים, מאייש את כל תקני כח האדם שלו, ובתום 'המבחן' חוזרים למציאות האמיתית בה חסרים תקני כח אדם.

יו"ר הסתדרות האחיות אילנה כהן: "מה שהיה מיועד להיות מבחן אמיתי המשקף את רמת הבטיחות בטיפול ותפקוד המוסד בימי שגרה, הפך להצגה המסוכנת ביותר של מערכת הבריאות הציבורית"

השבוע עם הגעת הבודקים האמריקאים מטעם ה-JCI לצורך מבחן האקרדיטציה בבית החולים בנהריה, החליטה לראשונה הסתדרות האחיות להעביר להם מכתב המפרט את עמדתן ומסביר את סירובן להשתתף בתכנית. "לצערנו נקלענו שלא בטובתנו לסיטואציה לא נעימה. מה שהיה מיועד להיות מבחן אמיתי המשקף את רמת הבטיחות בטיפול ותפקוד המוסד בימי שגרה, הפך להצגה המסוכנת ביותר של מערכת הבריאות הציבורית", כתבה אילנה כהן, יו"ר הסתדרות האחיות, "ההנהלות בבתי החולים בחרו גם הן לשתף פעולה עם הצגה זו, ולהקצות את כל המשאבים וכוח האדם באופן זמני רק לצורך מבחן האקרדיטציה".

אילנה כהן בהפגנת אחיות מול משרד הבריאות בירושלים, 22 ביולי 2019 (טל כרמון)
אילנה כהן בהפגנת אחיות מול משרד הבריאות בירושלים, 22 ביולי 2019 (טל כרמון)

כהן הוסיפה כי "החלטנו שלא נשתף פעולה עם התנהלות זו, עד אשר יוקצו המשאבים וכוח האדם הנדרשים על מנת שהאחיות יוכלו להעניק טיפול ראוי בטוח ואיכותי לאזרחי ישראל בכל ימות השנה". עוד נכתב כי "כבר תקופה ארוכה שהאחים והאחיות בישראל נמצאים במאבק במסגרתו הם זועקים את זעקתם של אזרחי ישראל כנגד העומסים הבלתי נסבלים במערכת הבריאות בישראל".

"לא נשתף פעולה עם התנהלות זו, עד אשר יוקצו המשאבים וכוח האדם הנדרשים על מנת שהאחיות יוכלו להעניק טיפול ראוי בטוח ואיכותי לאזרחי ישראל בכל ימות השנה"

בהסתדרות האחיות צירפו למכתב את החלטת בית הדין האזורי לעבודה שאישר את עיצומי האחיות,  והדגישו כי "ההחלטה (על העיצומים – ט.כ.) התקבלה בסמכות וברשות בית הדין לעבודה". הן ציטטו את סגנית נשיאת בית הדין לעבודה בת״א, השופטת אריאלה גילצר כץ, שקבעה כי: "עקב אי איוש של תקנים שהוקצו, והסטה של אחיות, למשל, למכונים, אשר אין בהם מיטות אשפוז, וכן היעדר תיקנון של מיטות שאינן ברישיון מיטות במסדרונות בתי החולים, נוצר עומס עבודה בלתי נסבל על האחים והאחיות ועל כך מתווסף אף הנטל של הנהלים, ההנחיות ועניין האקרדיטציה. הלכה למעשה, המדינה מבקשת לשנות את תנאי העסקתם, תוך הטלת מטלות נוספות על האחים והאחיות". בהסתדרות האחיות הוסיפו כי בשל כך קובעת השופטת כי "הצעדים של האחים והאחיות לגיטימיים, מוצדקים וחוקיים".

הפגנת אחיות מול משרד הבריאות בירושלים, 22 ביולי 2019 (טל כרמון)
הפגנת אחיות מול משרד הבריאות בירושלים, 22 ביולי 2019 (טל כרמון)

התכנית הלאומית למדדי איכות בבתי החולים החלה בינואר 2013 כתכנית צומחת שהחלה את מדידתה בבתי החולים הכלליים עם חמישה מדדי איכות. בשנים 2014 ו-2015 צירפה התכנית את בתי החולים הגריאטריים ובתי החולים לבריאות הנפש ובשנת 2015 הצטרפו לתכנית טיפות החלב, שיקום חולי נפש וחברות האמבולנס. כיום התכנית מונה 87 מדדי איכות והיא פועלת מול 137 ארגוני בריאות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!