דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חמאה בפיקוח

משק החלב / הפתרון לתכנון הלקוי: שר האוצר הרחיב את מכסת החמאה המיובאת ללא מכס

הצו שחתם כחלון יאפשר ייבוא שנתי של עד 6,250 טון חמאה ללא מכס, שתימכר במחיר מפוקח | האישור נועד להתמודד עם המחסור הקיים בשוק מזה כמה חודשים ונגרם בשל תכנון לקוי של מכסות החלב ועודפי הייצור

מחסור בחמאה במדפי הסופרמרקט (צילום: דבר)
מחסור בחמאה במדפי הסופרמרקט (צילום: דבר)
עמר כהן
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:

אחרי חודשים ארוכים בהם כמעט נעדרה החמאה מהמדפים ברשתות השיווק, החליט שר האוצר משה כחלון לחתום על צו לייבוא חמאה ללא מכס. הצו, שייכנס לתוקף באופן מיידי, יאפשר יבוא של חמאה בהיקף שנתי כולל של 6,250 טון ובלבד שתימכר במחיר המפוקח. המחסור בחמאה צפוי כבר מתחילת השנה, והוא נובע משינוים שהפכו את ייצור שומני החלב, המרכיבים את החמאה, לכדאי פחות.

שוק החמאה המפוקח בישראל מתבסס על שתי יצרניות מרכזיות, תנובה וטרה. באופן קבוע מדינת ישראל מייבאת חמאה פטורה ממכס בהיקף של כ-1,250 טון המיועדת לשוק הביתי. מכסה קבועה זו נועדה לספק את הצורך שהתוצרת המקומית לא יכולה לספק. בחודשים האחרונים החלה החמאה מתוצרת טרה להעלם כמעט כליל מהמדפים. חמאה מתוצרת תנובה ניתן היה להשיג לסירוגין. בתחילת 2019 החליטו במשרד החקלאות ובמשרד האוצר להיערך למחסור והגדילו כבר אז את מכסות הייבוא של חמאה ללא מכס. עם זאת, מכסות הייבוא לא הספיקו והמחסור בחמאה הביא לצריכה מוגברת של חמאה מיובאת שעליה גובה המדינה מכס של כ-120%.

המחסור של החודשים האחרונים היה צפוי כבר מתחילת 2019, אז החלו במשרד החקלאות ובמועצת החלב לבצע צעדים שנועדו לצמצם את היקפו. הסיבה למחסור בחמאה נובעת מכשל תכנוני בשוק. כתוצאה מצמצום התשלום שמקבלים הרפתנים על עודפי ייצור החלב, הרפתנים שרוצים להימנע ככל הניתן מההפסדים הנובעים מייצור עודף, נמנעו מהגדלת ייצור החלב. החלב שמעבירים הרפתנים למחלבות מכיל כ-3.75% שומן המופרד מהחלב הגולמי ומחולק למוצרי החלב השונים בהתאם לצורך. החמאה, שמיוצרת משומני החלב היא הראשונה להיפגע מהמחסור ברכיב שנמצא במיעוט בחלב. זאת לעומת מוצרי חלב אחרים שאינם עטירי שומן ואינם סובלים ממחסור.

המחסור המתמשך והלחץ התקשורתי הגובר הביא את שר האוצר להגדיל את מכסת הייבוא ללא מכס בכ-1,200 טון נוספים ולהעמידה על 6,250 טון כש-3,500 מתוכה מיועדים לשוק התעשייתי וכ-2,750 טון מיועדים לצריכה הביתית.

"המהלך הכלכלי הכי נכון בעיניי הוא ביטול מלא של המכסות על החמאה", אמר אתמול השר כחלון והוסיף כי "בשל מגבלות ממשלת המעבר, צעדים כאלה לא אפשריים כרגע. מטרת הצו להגדלת המכסות הפטורות ממכס היא הגדלת כמות החמאה בשוק וצמצום המחסור הקיים בחנויות. בימינו אין כל סיבה שיהיה מחסור בחמאה, ובעתיד נצטרך לקבל החלטות משמעותיות בתחום כדי לוודא שהצרכן הישראלי לא יעמוד בפני מצבים כאלה שוב".

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!