דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
26.1°תל אביב
  • 23.4°ירושלים
  • 26.1°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 23.9°אשדוד
  • 21.6°באר שבע
  • 27.4°אילת
  • 24.4°טבריה
  • 22.5°צפת
  • 25.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חברה ועבודה

עבודה שווה / משרד העבודה השיק תכנית לשילוב אנשים עם מוגבלות בשוק העבודה

תכנית 'תעסוקה שווה' צפויה לתת מענה גם למעסיקים וגם לעובדים באמצעות 22 רכזים ברחבי הארץ | הממונה על זרוע העבודה במשרד מוטי אלישע: "העסקת אנשים עם מוגבלויות היא יעד לאומי כלכלי וחברתי מהמעלה הראשונה" | ההסתדרות תערוך כנס לקידום תעסוקת אנשים עם מוגבלויות במגזר הערבי

עובד בכיסא גלגלים (צילום אילוסטרציה: Shutterstock)
עובד בכיסא גלגלים (צילום אילוסטרציה: Shutterstock)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

זרוע העבודה במשרד העבודה והרווחה השיקה היום (שלישי) את תכנית 'תעסוקה שווה' המרחיבה את השירותים הניתנים לאנשים עם מוגבלות בתהליך ההשתלבות בשוק העבודה, ומאפשרת לראשונה גם למעסיקים וגם לעובדים לקבל מענה תחת קורת גג אחת ובפריסה ארצית. התוכנית מיועדת לסייע ללמעלה מ-1,500 משתתפים מדי שנה. לצורך כך הועמד לה תקציב בסך 70 מיליון שקלים למשך שלוש שנים.

במסגרת התכנית יעניק המשרד הדרכות למעסיקים בכל שדרת הניהול ולראשונה בפריסה גאוגרפית נרחבת תוך שימוש בתשתיות תעסוקה שונות של משרד העבודה והרווחה הפועלות עבור כלל הציבור באמצעות אנשי מקצוע ייעודיים המתמחים בתחום.  ליווי המעסיקים יכלול גם  בחינה משותפת של צרכי כוח האדם אל מול עמידה בדרישות החוקיות לחובת הייצוג ההולם של המעסיק או העניין בהעסקת עובדים עם מוגבלות וליווי בכל התהליך החל מגיוס מועמדים, סינון, ליווי בהליך הקליטה ובהמשך העבודה.
במידת הצורך, מסייעת התוכנית גם בביצוע הכשרות ייעודיות עם מעסיקים לפי צרכיהם.

מימין: הגב' יוליה איתן, מנהלת תעסוקת אוכלוסיות בזרוע העבודה, מ"מ מנכ"ל משרד רה"מ, רונן פרץ ומיכאל אלפר, סגן ראש עיריית חיפה (צילום: משרד העבודה והרווחה)
מימין: הגב' יוליה איתן, מנהלת תעסוקת אוכלוסיות בזרוע העבודה, מ"מ מנכ"ל משרד רה"מ, רונן פרץ ומיכאל אלפר, סגן ראש עיריית חיפה (צילום: משרד העבודה והרווחה)

בערוץ השני, פועלת התוכנית מול מבקשי העבודה עצמם, ומציעה קורסי הכנה לשילוב בעולם העבודה, תוך מתן כלים וכישורים רכים לצד מיומנויות נדרשות לשוק העבודה כגון מחשוב, אנגלית וכו'. במידת הצורך מציעה התוכנית גם הכשרות מקצועיות רלוונטיות ומונגשות. התוכנית כוללת גם מערך השמה, המקווה לסייע לכאלף אנשים עם מוגבלויות להשתלב במקומות עבודה, בין היתר בחברות גדולות במגזר הציבורי והפרטי כגון: המוסד, הלמ"ס, בנק לאומי, הפניקס, ביפר, קק"ל ורבים נוספים. השירות ניתן בלא תשלום למי שלו נכות מוכרת בשיעור של 20% ומעלה, וטרם השתתף בה.

"חלק מהדברים היו קיימים גם בעבר" אמרה ל'דבר' מנהלת המטה לשילוב אנשים עם מוגבלויות בעבודה דפנה מאור. המטה, פועל מזה כעשור, ומציע הן הכשרה פרטנית והן ליווי למעסיקים, "מה שחדש זה שני דברים מהותיים: איחדנו את השירות למעסיק ולפרט תחת קורת גג אחת כי בעבר ראינו שהרבה פעמים כשמעסיק מחפש משרות קשה לנו לאתר עבורו משתתפים רלוונטיים בשלב שהם מוכנים כבר להשתלב בעבודה – ולהיפך, כשסיימנו להכשיר עובד הרבה פעמים היה חסר לנו מקום העבודה להשמה. הדבר השני שחידשנו זו הפריסה הארצית שמבוססות על תשתיות שירותי התעסוקה הקיימות."

לדבריה, "יש לנו היום שתי תשתיות פיזיות ייעודיות לאנשים עם מוגבלות בבית בבית קלקא בתל אביב, ובצ'קפוסט ליד חיפה, אבל רוב העבודה שלנו היא באמצעות רכזים ייעודיים בתשתיות תעסוקה הפזורות ברחבי הארץ. למשל במרכז התעסוקה באום אל פחם יש לנו רכז שמתמחה בתעסוקת עובדים עם מוגבלות. גם בירושלים במרכזי תעסוקה לחברה החרדית יש לנו רכז ורכזת לתחום הספציפי הזה. אותו הדבר בנתניה לדוגמא שיש את מרכז 'הזדמנות' לאוכלוסיית רווחה. אנחנו מנצלים את התשתיות הקיימות לנו כיום כדי לתת שירות לאנשים קרוב לבית. זה משמעותי גם בהיבט של נגישות וקרבה לקבל את השירות, וגם בהיבט של השילוב – אנחנו מנגישים סדנאות תעסוקתיות שניתנות לציבור הכללי לעובדים שפונים אלינו, כך שכבר שלב חיפוש העבודה יהיה שלב אינטגרטיבי ולא סגרגטיבי."

מאור מחדדת שהייחודיות של תוכנית תעסוקה שווה, היא שהיא היחידה המטפלת בכל סוגי המוגבלויות על כל רבדיהן – מוגבלות שכלית התפתחותית, מוגבלויות קוגניטיביות, חושיות, נפשיות ומוגבלות בתנועה. "אנחנו מטפלים בכולם", הסבירה. לתוכנית כיום 22 רכזים הפרושים ברחבי הארץ, ובמשרד העבודה והרווחה מקווים לצמוח ל-40. היא מופעלת באמצעות שני זכיינים: סינרגיה ורבדים.

"העסקת אנשים עם מוגבלויות בשוק העבודה בישראל הינה יעד לאומי כלכלי וחברתי מהמעלה הראשונה" אמר במעמד ההשקה הממונה על זרוע העבודה במשרד העבודה והרווחה, מוטי אלישע, "מדובר ברווח כפול ומכופל- הן לאנשים שמצליחים לממש את הכישורים והפוטנציאל הגלום בהם, הן למשק שמרוויח עובדים  והן לחברה שמשלבת ומכילה בתוכה את מגוון האוכלוסיות. זאת כחלק ממדיניות נרחבת של זרוע העבודה בראשותי, ליצירת שיתופי פעולה משמעותיים עם המגזר העסקי לטובת משק משגשג ותעסוקה איכותית לכל אדם".

ממלא מקום מנכ"ל משרד ראש הממשלה רונן פרץ הוסיף כי "אנו רואים חשיבות רבה בקידום התוכנית,  ובשילוב עובדים עם מוגבלות במגזר הציבורי והעסקי. כולם יוצאים נשכרים מכך. אנו פועלים להשגת יעד לאומי כלכלי וחברתי לשילוב אנשים עם מוגבלות בשוק העבודה. אני קורא לכלל משרדי הממשלה והעסקים בישראל לקחת חלק ביוזמה החשובה הזאת".

יוליה איתן, ראש מינהל תעסוקת אוכלוסיות בזרוע העבודה, אמרה כי "התוכנית היא בשורה אמיתית לתעסוקת אנשים עם מוגבלות בשוק החופשי. מהיום כל מחפש עבודה יוכל לקבל שירות בכל מקום בארץ כמו כל מחפש עבודה ללא מוגבלות. החיבור בין תחום מעסיקים ותחום הפרט מאפשר לכל התהליך להיות מהיר יותר ומקצועי יותר ואנו שואפים להרחיב באמצעותו את מעגל המועסקים, על כל גווניו ואוכלוסיותיו, למען שוק עבודה צומח ומתקדם בישראל."

לקראת יום השוויון: ההסתדרות תערוך כנס לקידום תעסוקת אנשים עם מוגבלויות במגזר הערבי

מחר (רביעי) ייפתח בפעם החמישית כנס מקצועי לקידום תעסוקת אנשים עם מוגבלויות בחברה הערבית ולשיפור תנאי עבודתם, שעורך האגף לקידום שוויון בהסתדרות. הכנס יתקיים בימים רביעי עד שישי בתל אביב בהשתתפות כ-80 נציגי מעסיקים ועמותות.

הכנס נערך ביוזמת יו"ר האגף לקידום שוויון בהסתדרות דחיל אבו זייד והיועצת ליו"ר האגף ראמין נאשף אבו ראס. הוא נערך בשיתוף הממונה על תעסוקת אנשים עם מוגבלות בלשכת יו"ר ההסתדרות גיא שמחי והאחראי על תחום מדיניות ומחקר במשרדו, ד"ר גל זוהר.  הכנס יערך במעמד יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד, יו"ר ועדת המעקב העליונה של הציבור הערבי בישראל מוחמד ברכה ויו"ר מטה מאבק הנכים נעמי מורביה ומשתתפים נוספים.

מטרת הכנס היא להפגיש בין הארגונים השונים הפועלים למען אנשים עם מוגבלות על מנת שיובילו מהלך של שינוי תודעתי בקרב החברה הערבית ממנה הם מגיעים, כמו גם הפעלת לחץ למען הגברת הנגישות, שהיא הצעד הראשון להשתלבות בשוק העבודה ובמגוון תחומים ושירותים. הכנס נערך כשברקע מהדהדים נתוני הלמ"ס ולפיהם כ-61% מהאנשים עם מוגבלות באוכלוסייה היהודית מועסקים, לעומת 27% באוכלוסייה הערבית בלבד.

הכנס יכלול פאנלים ומושבים בנושאים שונים, בהם הטרדה מינית בקרב אנשים עם מוגבלות, שיקום תעסוקתי, המאבק להעלאת קצבאות הנכים ובניית תכנית לשנה הקרובה לפורום המאבק למען אנשים עם מוגבלות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!