דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
24.8°תל אביב
  • 24.6°ירושלים
  • 24.8°תל אביב
  • 21.7°חיפה
  • 24.1°אשדוד
  • 28.9°באר שבע
  • 33.0°אילת
  • 28.3°טבריה
  • 22.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
קרנות הפנסיה הוותיקות

אל תשליכני / "לא הקופה הקטנה של האוצר": חברי הסתדרות הגמלאים הפגינו נגד הקיצוץ בפנסיות

כ-150 גמלאים הפגינו מול האוצר בדרישה לבטל את הקיצוץ בפנסיות של כרבע מיליון מבוטחי הקרנות הוותיקות המתוכנן לאפריל. אסתר כהן, גמלאית מחיפה: "הקצבאות גם ככה קטנות. כבר מאפריל הקרוב נראה איך המהלך הזה פוגע בחשבון הבנק שלנו"

הפגנת חברי הסתדרות הגמלאים (דוד טברסקי)
הפגנת חברי הסתדרות הגמלאים (דוד טברסקי)
דוד טברסקי

כ-150 פנסיונרים חברי הסתדרות הגמלאים הפגינו הבוקר (רביעי) מול משרד האוצר נגד הקיצוץ בפנסיות של כרבע מיליון מבוטחי הקרנות הוותיקות המתוכנן לאפריל הקרוב, ובדרישה לקדם חקיקת חוק ביטוח סיעודי. מדובר על קיצוץ בשיעור של כאחוז, שמשמעותו הפחתה של בין 1,200 ל-1,500 ש"ח בשנה לכל גימלאי.

יו"ר הסתדרות הגימלאים שמוליק מזרחי: "אנחנו לא רוצים לחכות עד אפריל, אנחנו רוצים לפתור את הבעיה. תחת צל ממשלת מעבר וחוסר וודאות פוליטית, ללא שר אוצר מתפקד, האוצר מטיל עלינו גזירות."

במהלך הכנס טענו ראשי הסתדרות הגמלאים שמשרד האוצר ממשיך להתנות את ביטול הקיצוץ בכך שיקודם נושא העלאת גיל הפרישה בקרב נשים. "זה מקומם. אנחנו הופכים לבני ערובה בידי האוצר" אמר ל'דבר' יו"ר הסתדרות הגמלאים, שמוליק מזרחי. "אנחנו לא רוצים לחכות עד אפריל, אנחנו רוצים לפתור את הבעיה. יש קונצנזוס של הסכמה בכנסת והעבירו את זה לוועדת הכספים. תחת צל ממשלת מעבר וחוסר וודאות פוליטית, ללא שר אוצר מתפקד, האוצר מטיל עלינו גזירות."

במהלך ההפגנה הציג מזרחי את דרישות הסתדרות הגימלאים: "לבטל סופית את ההפחתה בפנסיות, למנוע את המשך השחיקה בפנסיות וקצבאות הזקנה, תוך העלאת הקצבאות בהדרגה וחקיקת חוק ביטוח סיעודי ממלכתי".

"אין שום סיבה שהגמלאים יהיו הקופה הקטנה של האוצר בשביל לסגור את כל מה שצריך לסגור", נאם הבוקר ח"כ איציק שמולי שמוקדם יותר כינס ועדת חירום בכנסת כדי להעלות את הנושאים לדיון. "יש איום מידי לחתוך בפנסיות של המבוטחים בקרנות הוותיקות. פעמיים בשנים האחרונות ניסו להטיל את הגזירה הזו על הראש של הגמלאים ופעמיים הצלחנו למנוע את זה במאבק כאן בכנסת, אבל הגזירה עומדת שוב על הפרק ואמורה להיכנס לתוקף באפריל. מדובר על סכום של בין 1,200 ל-1,500 שקלים בשנה שיחתכו מהפנסיות".

ח"כ איציק שמולי (מימין), מנכ"ל הסתדרות הגימלאים אפרים קורן ויו"ר הסתדרות הגימלאים שמוליק מזרחי בהפגנת גמלאים מול הכנסת כנגד הקיצוץ בקרנות הפנסיה הוותיקות, 27 לנובמבר 2019 (דוד טברסקי)
ח"כ איציק שמולי (מימין), מנכ"ל הסתדרות הגימלאים אפרים קורן ויו"ר הסתדרות הגימלאים שמוליק מזרחי בהפגנת גמלאים מול הכנסת כנגד הקיצוץ בקרנות הפנסיה הוותיקות, 27 לנובמבר 2019 (דוד טברסקי)

ח"כ איציק שמולי: "יש איום מידי לחתוך בפנסיות של המבוטחים בקרנות הוותיקות. פעמיים בשנים האחרונות ניסו להטיל את הגזירה הזו על הראש של הגמלאים ופעמיים הצלחנו למנוע את זה במאבק כאן בכנסת, אבל הגזירה עומדת שוב על הפרק ואמורה להיכנס לתוקף באפריל"

"הולכים לצמצם את הפנסיה, והקצבאות גם ככה קטנות. וכבר מאפריל הקרוב נראה איך המהלך הזה פוגע בחשבון הבנק שלנו" אמרה ל'דבר' אסתר כהן מחיפה, שבעלה גמלאי של התעשייה הצבאית. כהן עצמה מקבלת רק קצבת ביטוח לאומי וטוענת שכמו משפחתה, רבים ממכריה מסתמכים לקיומם על הפנסיות הוותיקות על מנת להתקיים בכבוד. "יש שחיקה של 17% בפנסיות ותשלומי ביטוח לאומי בגלל ההצמדה למדד המחירים וזאת במקום שתהיה הצמדה לשכר הממוצע במשק, כפי שנהוג" הוסיפה.

הפגנת חברי הסתדרות הגמלאים, 27 לנובמבר 2019 (דוד טברסקי)
הפגנת חברי הסתדרות הגמלאים, 27 לנובמבר 2019 (דוד טברסקי)

 

בקרנות הפנסיה הוותיקות חברים 270 אלף מבוטחים שהיו אמורים לספוג קיצוץ של כאחוז בפנסיה החודשית שלהם החל מיולי השנה. הסיבה לקיצוץ שיזם האוצר שיועד במקור לאוקטובר 2018, היא טענה לגירעון אקטוארי עתידי בקרנות עקב הימנעות הכנסת מחקיקת העלאת גיל הפרישה לנשים מ-62 ל-64.

ביוני האחרון הודיע הממונה על רשות שוק ההון משה ברקת, ליו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד, כי חתם על המסמך שדוחה את המועד לקיצוץ קצבאות קרנות הפנסיה הוותיקות מה-1 ביולי 2019 ל-1 באפריל 2020, וזאת לאחר איום יו"ר ההסתדרות בשביתה כללית במשק. הדחייה לאפריל נועדה לאפשר דיון והגעה להסכמה לאחר הרכבת קואליציה והקמת ממשלה חדשה – אך זו לא הוקמה עדיין, וייתכן גם שלא תוקם עד אפריל.

בעוד בכנסת הקודמת הצביעו 80 חברי כנסת בעד חוק סיעוד ממלכתי, בחודשים האחרונים התגלה שמרבית חברות הביטוח הפרטיות החליטו להפסיק את הביטוח הסיעודי הפרטי. "בהפרש, של ימים, לפעמים בהפרש של שעות, חברות הביטוח הודיעו שהן מבטלות את הביטוח הסיעודי" אמר בוועדה ליאור רוזנפלד, נשיא לשכת סוכני הביטוח. "איפה הזרוע של מדינת ישראל, שהיא רשות שוק ההון, שצריכה לטפל בעניין הזה? ישנה רק שתיקה רועמת."

ח"כ איציק שמולי בהפגנת הגמלאים, 27 לנובמבר 2019 (דוד טברסקי)
ח"כ איציק שמולי בהפגנת הגמלאים, 27 לנובמבר 2019 (דוד טברסקי)

"זו התפתחות מאוד דרמטית שבעתיד עלולה להותיר מאות אלפי ישראלים בסכנה לכך שלא יהיה להם מענה כלכלי למצב סיעודי שעלול להתנגש עליהם" הוסיף שמולי. "בדקתי את הדו"חות שלהן, חברות הביטוח לא מפסידות בביטוח הסיעודי, וזה בלשון המעטה. אנחנו רוצים להחזיר את הכדור לידיים של המדינה." שמולי הוסיף כי חלק מהמאבק הכללי יהיה גם ניסיון להעלאת קצבת הסיעוד של הביטוח הלאומי וגם בפוליסות של קופות החולים. "המדינה צריכה להרחיב בצורה ניכרת את הכיסוי שאנחנו מקבלים כיום."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!