דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
26.1°תל אביב
  • 23.4°ירושלים
  • 26.1°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 23.9°אשדוד
  • 21.6°באר שבע
  • 27.4°אילת
  • 24.4°טבריה
  • 22.5°צפת
  • 25.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
העסקת עובדים עם מוגבלויות

שוויון ערך העובד / "לשנות את דרך החשיבה": קולות מכנס ההסתדרות לשילוב עובדים עם מוגבלויות בחברה הערבית

בכנס בהובלת האגף לקידום שוויון בהסתדרות משתתפים נציגי 80 עמותות וארגונים במטרה להוביל שינוי תודעתי בחברה הערבית | גיא שמחי, הממונה על תעסוקת אנשים עם מוגבלות בהסתדרות: "המדינה מפסידה מדי שנה מיליארדי ש"ח מהיעדר שילוב אנשים עם מוגבלויות במשק"

גיא שמחי, הממונה על תעסוקת אנשים עם מוגבלויות בלשכת יו"ר ההסתדרות, בכנס ההסתדרות לשילוב עובדים עם מוגבלויות בחברה הערבית (צילום: ג'ורג' מחשי - סקופ)
גיא שמחי, הממונה על תעסוקת אנשים עם מוגבלויות בלשכת יו"ר ההסתדרות, בכנס ההסתדרות לשילוב עובדים עם מוגבלויות בחברה הערבית (צילום: ג'ורג' מחשי - סקופ)
שי ניר
יניב שרון

כנס ההסתדרות החמישי לקידום תעסוקת אנשים עם מוגבלויות בחברה הערבית נפתח ברביעי השבוע במלון דן פנורמה בתל אביב. בכנס, בהובלת האגף לקידום שוויון בהסתדרות, משתתפים כ-80 נציגי מעסיקים ועמותות. מטרת הכנס היא להפגיש בין הארגונים השונים הפועלים למען אנשים עם מוגבלות על מנת שיובילו מהלך של שינוי תודעתי בקרב החברה הערבית ממנה הם מגיעים, כמו גם הפעלת לחץ למען הגברת הנגישות, שהיא הצעד הראשון להשתלבות בשוק העבודה ובמגוון תחומים ושירותים.

במרכז הכנס עמד נתון הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה על הפער בשילוב אנשים עם מוגבלויות בין החברה היהודית לערבית. בעוד ש-61% מהאנשים עם המוגבלויות היהודים מועסקים, בחברה הערבית עומד השילוב על 27% בלבד.

דח'יל אבו-זייד, יו"ר האגף לקידום שוויון בהסתדרות (צילום: ג'ורג' מחשי – סקופ)
דח'יל אבו-זייד, יו"ר האגף לקידום שוויון בהסתדרות (צילום: ג'ורג' מחשי – סקופ)

דח'יל אבו-זייד, יו"ר האגף לקידום שוויון בהסתדרות, אמר בכנס כי "אופיה של כל מדינה נמדד ביחסה לאנשים עם מוגבלויות, ועד כמה היא משלבת אותם בחיים הכלכליים-חברתיים ובהיבטים נוספים".

גיא שמחי, הממונה על תעסוקת אנשים עם מוגבלויות בלשכת יו"ר ההסתדרות אמר בכנס כי הכלכלה הישראלית מפסידה מיליארדי שקלים בשנה על כך שלא שילבה את הנכים וכי מדובר בשישית מפוטנציאל כוח העבודה. עוד אמר שמחי כי בחברה הערבית אין כל תשתית ראויה לשילוב נכים וכי נגישות לאנשים עם מוגבלויות אינה קיימת כלל. "על המדינה להפנות את המשאבים והתקציבים", אמר שמחי.

דח'יל אבו-זייד, יו"ר האגף לקידום שוויון בהסתדרות: "אופיה של כל מדינה נמדד ביחסה לאנשים עם מוגבלויות, ועד כמה היא משלבת אותם בחיים הכלכליים-חברתיים ובהיבטים נוספים"

מוחמד ברכה, יו"ר ועדת המעקב העליונה של הציבור הערבי בישראל ולשעבר יו"ר חד"ש, אמר במושב הפתיחה של הכנס כי השיטה הכלכלית בישראל לא דואגת לצרכי האוכלוסיות המוחלשות. "המדינה צריכה לשנות את דרך החשיבה. זוהי דרך חשיבה עילגת", אמר והוסיף כי לא צריך להתייחס לנושא האנשים עם מוגבלות כצדקה. "הם מקבלים פחות מהמינימום הדרוש לנהל חיים נורמליים. אנחנו צריכים לשקם אותם כדי שיהיו מעורבים בחברה. זה יעלה פחות למדינה. הקצבאות קשורות בשכר המינימום והמדינה עד עכשיו מקצה שכר מינימום נמוך מאוד, והקצבאות של האנשים עם הצרכים המיוחדים הרבה יותר נמוכות מכך. זה לא מקדם אותנו. אנחנו צריכים לשנות את החשיבה מכיבוי שריפות לפעולה שתמנע את השריפה ולתמוך באוכלוסיות המוחלשות". ברכה שיבח בדבריו את ההסתדרות על קידום נושא השילוב של אנשים עם מוגבלויות. "ההסתדרות משחקת תפקיד חשוב בתמיכה בעובדים, ובמאבקים של וועדים ובהם אנשים עם מוגבלויות", ציין.

מוחמד ברכה, יו"ר ועדת המעקב העליונה של הציבור הערבי בישראל, בכנס ההסתדרות לשילוב עובדים עם מוגבלויות בחברה הערבית (צילום: ג'ורג' מחשי – סקופ)
מוחמד ברכה, יו"ר ועדת המעקב העליונה של הציבור הערבי בישראל, בכנס ההסתדרות לשילוב עובדים עם מוגבלויות בחברה הערבית (צילום: ג'ורג' מחשי – סקופ)

 

יו"ר הרשימה המשותפת ח"כ איימן עודה הדגיש את הצורך להתאים את החקיקה לקידום תעסוקת אנשים עם מוגבלויות גם לציבור הערבי. "תקנת העסקת בעלי מוגבלויות אינה תואמת את החברה הערבית, מכיוון שאין כמעט חברות ערביות בנות מאה עובדים ויותר כפי שדורשת התקנה" (בשנת 2014 חתמו יו"ר ההסתדרות דאז אבי ניסנקורן ויו"ר נשיאות הארגונים העסקיים צביקה אורן על הסכם הקובע כי בכל מקום עבודה המונה מעל 100 עובדים יועסקו אנשים עם מוגבלויות בשיעור של לפחות 3% מהעובדים. על הסכם זה נחתם צו הרחבה ע"י שר הכלכלה דאז נפתלי בנט, והוא זכה למעמד של חוק – ש.נ., י.ש.).

"מישור נוסף הוא המישור החברתי –תרבותי", הוסיף עודה, "על החברה הערבית לקחת חלק במאבק הנכים כחלק מחזית רחבה של המוחלשים בחברה הישראלית".

ח"כ אילן גילאון (המחנה הדמוקרטי), יוזם החוק להעלאת קצבאות הנכות, אמר בכנס כי אחד החסמים המשמעותיים לתעסוקת אנשים עם מוגבלויות היא פגיעה בקצבאות הנכות של היוצאים לעבוד. "ועדת לרון הזיקה כי קשרה בין הקצבה לעבודה", מאמר גילאון, "נכים רבים אינם יוצאים לעבודה כדי לא לאבד את הקצבה".

"הנכים אינם נמצאים במרחב הציבורי בכלל ובבחברה הערבית בפרט", אמרה נבילה אספניולי, אשת חינוך ופעילה פמיניסטית מנצרת, ממייסדות מרכז אלטפולה בנצרת, הפועל לקידום החינוך לגיל הרך, פיתוח תוכניות לימודים והעצמת נשים בחברה הערבית. "יש לשנות את מבנה שוק העבודה, כך שהשוויון יהיה ערך מרכזי בתוכו", אמרה. סיבה עדאווי ממרכז אלטפולה הוסיפה כי "לאנשים עם מוגבלויות אין מיצוי זכויות בחברה הערבית. יש לתת כלים לאנשים על מנת שימצו את זכויותיהם".

במהלך הכנס נערכים פאנלים ומושבים בנושאים שונים, בהם הטרדה מינית בקרב אנשים עם מוגבלות, שיקום תעסוקתי, המאבק להעלאת קצבאות הנכים ובניית תכנית לשנה הקרובה לפורום המאבק למען אנשים עם מוגבלות.

הכנס נערך ביוזמת יו"ר האגף לקידום שוויון בהסתדרות דח'יל אבו זייד והיועצת ליו"ר האגף ראמין נאשף אבו ראס. הוא נערך בשיתוף הממונה על תעסוקת אנשים עם מוגבלות בלשכת יו"ר ההסתדרות גיא שמחי והאחראי על תחום מדיניות ומחקר במשרדו, ד"ר גל זוהר.  הכנס יערך במעמד יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד, יו"ר ועדת המעקב העליונה של הציבור הערבי בישראל מוחמד ברכה ויו"ר מטה מאבק הנכים נעמי מורביה ומשתתפים נוספים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!